آغاز ثبت نام طرح ملی مسکن در خراسان رضوی

از امروز متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در خراسان رضوی می توانند با مراجعه به سایت tem.mrud.ir ثبت نام کنند. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، در فاز چهار اجرای این طرح، از امروز ثبت نام در خراسان رضوی، سمنان(شرق سمنان )، ایلام، ایرانشهر و آذربایجان غربی آغاز می شود و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت. طرح اقدام ملی مسکن طرحی است که به منظور احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور آغاز شده و در این طرح، ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران در بافت های فرسوده و ناکارآمد و ۱۰۰ هزار واحد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر احداث می‌شود.
    در طرح  اقدام ملی تولید مسکن سه شیوه کلی تامین زمین وجود دارد که برای دهک‌های مختلف، متفاوت است. بدین معنا واگذاری زمین ۹۹ ساله برای دهک‌های کم درآمد، قیمت تمام شده برای واحد مسکونی در شهرهای میانی و شهرهای جدید با دو سال تنفس و سه سال پرداخت اقساط زمین و همچنین پروژه های مشارکتی است.
    ارائه تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم که قبلا برای خرید به متقاضیان تعلق می‌گرفت به بخش ساخت طرح اقدام ملی مسکن، ارائه وام در بافت فرسوده که بخشی از منابع آن توسط بانک مسکن و بخشی دیگر توسط صندوق توسعه تامین خواهد شد و در نهایت ارائه تسهیلات ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد از روش‌های ارائه تسهیلات این طرح است.
    در مرحله نخست، متقاضیان ۳۰ درصد قیمت تمام شده را به عنوان آورده وارد طرح می‌کنند و این که این میزان به چه مبلغی باشد بر اساس پروژه‌ها و شهرها متفاوت خواهد بود.


    قیمت تمام‌شده واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی قابل محاسبه با جزئیات دقیق نیست و قطعا بر اساس نوع متراژ و این که در کدام استان و کدام شهر و با چه مصالحی است متغیر خواهد بود.
    واحدهای مسکونی ساخته شده در طرح اقدام ملی مسکن از استانداردهای مهندسی عدول نخواهد کرد.
    تمامی بانک ها مکلف شده اند تا ۲۰ درصد منابع خود را به ارائه تسهیلات به بخش مسکن تخصیص دهند. اقساط تسهیلات ۷۵ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد در مدت ۱۲ سال ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ماهانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که این موارد برای تسهیلاتی است که با سود ۱۸ درصد تعلق می گیرد. اما این رقم برای افرادی که حساب صندوق پس انداز مسکن یکم دارند در بافت فرسوده کلان شهرها ماهانه ۷۰۰ هزار تومان به طور تقریبی پرداخت می شود.
    در طرح اقدام ملی مسکن به هیچ عنوان امکان خرید و فروش سهم واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی وجود ندارد.
 
 مدارک مورد نیاز
در زمان ثبت‌نام‌ ارائه فایل اسکن شده (در قالب jpg و حداکثر حجم 200 کیلو بایت) به شرح زیر:
۱-   گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر(اجاره نامه معتبر، گواهی اشتغال به کار، گواهی تحصیلی فرزندان و....)
۲- ارائه اصل کارت ملی متقاضی و افراد تحت تکفل
۳- ارائه اصل شناسنامه متقاضی و همسر
۴- ارائه گواهی کفالت (سرپرستی) در صورت ضرورت
۵- ارائه اصل سند مالکیت برای متقاضیان دارای زمین
تذکر : مدارک فوق در زمان مراجعه به اداره کل یا دیگر نهادها و دستگاه‌های مربوط به صورت فیزیکی ارائه می‌شود.
* متقاضیان می توانند از طریق کد رهگیری 10 رقمی و کد ملی از وضعیت پرونده خود با مراجعه به سامانه طرح اقدام ملی به آدرس
 tem.mrud.ir مطلع شوند.