مجلس یازدهم به کدام سمت می‌رود؟ اعتدال یا افراط؟

بیش از 16 هزار نفر خود را داوطلب نمایندگی مجلس برای دوره یازدهم کرده‌اند. البته این افراد باید از فیلتر هیات‌های اجرایی و نظارت عبور کنند که قطعا اکثر آنان امکان عبور از این فیلتر را نخواهند یافت.
تعدادی از کارشناسان سیاسی و اجتماعی همزمان با نام نویسی انتخابات مجلس با مروری بر افرادی که وارد کارزار انتخاباتی شدند، پیش‌بینی کرده‌اند که مجلس آینده، افراطی و تندرو خواهد بود که این زنگ خطری برای کشور و نظام خواهد بود اگر این اتفاق بیفتد.
جمهوری اسلامی ایران نظام مردمی و مبتنی بر مشارکت و رقابت سیاسی عمومی است و مردم در مقاطع مختلف نشان داده‌اند که هر جا لازم باشد با حضورشان دشمنان را ناامید می‌کنند لذا با توجه به شرایط، حساسیت‌های بین‌المللی و اوضاع اقتصادی، حضور و مشارکت مردم در این انتخابات اهمیت بسزایی دارد.
آنچه همگان بر آن اذعان دارند این است که فردی که می‌خواهد نماینده شود باید حافظ منافع مردم باشد و نباید تخلفی از او سر بزند از همین رو لازم است در گام اول از ورود افراد ناسالمی که با استفاده از تبلیغات میلیاردی و ترفندهای خلاف قانون در صدد فریب مردم برای ورود به مجلس هستند پیشگیری به عمل آید.


پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی به عهده قوه قضائیه است و درهر انتخابات ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی تشکیل می‌شود که نهادها و سازمان‌های متولی اجرا، نظارت و امنیت انتخابات جزو اعضای این ستاد هستند.
از طرفی، آسیب‌ها و تهدیدات ناشی از فعالیت‌ در فضای مجازی نکته‌ای است که دست اندرکاران برگزاری انتخابات باید بدان توجه کنند، فضای مجازی ظرفیتی نامحدود و ابزاری برای برخی فعالیت‌های تخریب‌کننده است از این رو دستگاه قضا باید با کسانی که می‌خواهند با استفاده از آن رقابت‌های سالم و شور و نشاط انتخاباتی در جامعه را منحرف و مشوش سازند برخورد کند.
نکته حائز اهمیت اینست که داوطلبان ثبت‌نام‌کننده مجاز نیستند پس از ثبت‌نام تبلیغات خود را در مجامع عمومی آغاز کنند هیات‌های اجرایی، بازرسی و نظارت در صورت مشاهده چنین مواردی باید به شدت با متخلفان برخورد کنند.
متاسفانه هم در دوره‌های فبل و هم در این دوره برخی داوطلبان که از آنان به عنوان تندرو و افراطی یاد می‌شود، تنش زایی و سیاه نمایی‌های خود را از هنگام نام نویسی شروع می‌کنند و در همین انتخابات مجلس یازدهم دیدیم و شنیدیم که برخی افراد که البته هنوز نماینده مردم نشده‌اند از طرف آنان سخن به زبان می‌رانند و هم برای دولت مستقر خط و نشان می‌کشند وهم شعار مبارزه با فساد که این روزها بازار گرمی هم پیدا کرده، سر می‌دهند درحالیکه بسیاری از همین افراد شعاری، در زمان مسئولیت،خود و دستگاه زیرمجموعه‌اش فساد زده بودند!
ازسوی دیگر در فاصله چند ماه مانده به انتخابات مجلس یازدهم، گمانه‌زنی‌های سیاسی درباره سرنوشت رقابت‌های سیاسی رو به افزایش است همچنان که پیش از این هم شاهد پیش‌بینی‌های گوناگونی درباره ترکیب مجالس قبل بوده‌ایم.
با نگاهی به موضع‌گیری‌های سیاسیون می‌توان دریافت که طیف وسیعی از چهره‌های حزبی و سیاسی ضمن اشاره به رقابت‌های پیش روی جریان خود و رقبا، غالبا خود را پیروز یا سهیم در پیروزی انتخابات پیش رو می‌انگارند. طیفی هم البته با برگزیدن تاکتیکی متضاد در تبلیغات سیاسی خود می‌کوشند از موضع حریف ضعیف و دست و پا بسته به انتخابات ورود کنند.
همچنین با توجه به تازه‌ترین تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشور یک امکان قوی نزد سیاسیون به چشم‌ می‌خورد و تکرار می‌شود که این دوره از انتخابات مجلس به نسبت سایر ادوار پیش‌بینی‌ناپذیرتر به نظر می‌رسد و نمی‌توان تحلیل دقیقی از سمت و سوی تحولات سیاسی صورت داد.
برخی از کارشناسان سیاسی نزدیک به اصلاح طلبان بر این باورند که در تهران طبیعتا اگر مشارکت بالا باشد احتمال رای‌آوری اصلاح‌طلبان زیاد است اما این مساله در شهرستان‌ها قابل پیش‌بینی نیست است یعنی میزان رای آوری دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا در دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها شاید برابر است.
در میان اصولگراها هم چنین گمانه‌ای مطرح است. آنان هم پیش‌بینی کرده‌اند رقابت اصلی تنها میان اصولگرا و اصلاح‌طلب است. در نهایت باید منتظر آخرین گام‌های این دو جناح برای نشستن بر صندلی‌های سبز مجلس باشیم، علاوه بر اینکه نیروهای مستقل و اعتدالگرا هم بالاخره برای خود کرسی‌هایی خواهند داشت.
به اعتقاد آنان، تعداد اصولگرایان مجلس یازدهم، اندکی بیشتر از مجلس فعلی و بالعکس، تعداد کرسی‌هایی که طیف اصلاح‌طلب کسب خواهند کرد، کمتر از وضعیت کنونی آنها خواهد بود.
برخی از چهره‌های سیاسی، اکثریت مجلس یازدهم را در اختیار گروه‌هایی مجزا از جریان‌های سنتی می‌دانند. اینان پیش‌بینی کرده‌اند که از مجلس دهم تنها حدود 80 نفر به مجلس یازدهم می‌روند و با بازماندن 210 نفر از تمدید دوره نمایندگی، دو سوم ترکیب مجلس تغییر خواهد کرد. همچنین اصلاح‌طلبان به‌رغم چالش‌های پیش رو خواهند توانست اقلیتی صدنفره را در مجلس یازدهم تشکیل دهند.
همزمان با اظهاراتی از این دست، هشدارهایی نیز در خصوص امکان سوار شدن برخی نامزدها و جریانات روی نارضایتی‌های عمومی مطرح شده و برخی صاحبنظران سیاسی از امکان طرح شعارهای پوپولیستی و ورود عوام‌گرایان به خانه ملت و تبعات آن سخن به میان آورده‍‌اند.
در مجموع آنچه در بخش مهمی از اظهارنظرها در مورد نتایج انتخابات آتی برجستگی خاصی دارد، تاثیر اوضاع و مشکلات معیشتی بر مشارکت مردم و نتیجه انتخابات است به خصوص اینکه طی روزهای گذشته تصمیمی چون سهمیه‌بندی بنزین برغم تاکید رهبری مبنی بر کاستن از مشکلات مردم و اطمینان بخشی‌های رئیس‌جمهوری و سایر سران قوا درباره نتایج این تصمیم، نگرانی‌های جدی را برانگیخته است.
با این حال آنچه بسیاری از صاحبنظران و ناظران سیاسی بر آن تاکید دارند اینست که جامعه چشم به راه تحولاتی تازه و برانگیزاننده نشسته تا به جای محرک‌هایی چون نگرانی از آینده و شعارهای پوپولیستی، امید و اعتماد به مسیر پیش روی کشور، اقشار مختلف را پای صندوق‌های رای بیاورد.