تداوم التهاب لبنان با رقص حریری

سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، از زمان استعفای سعد حریری از نخست‌وزیری لبنان، گزینه‌هایی برای تشکیل کابینه مطرح و حتی تاریخ‌هایی برای آغاز رایزنی‌ها در این خصوص مطرح شده، اما تاکنون هیچ‌کدام نتیجه‌ای در پی نداشته است. در هفته‌های اخیر محمد الصفدی و سمیر الخطیب که با اجماع جریان‌های سیاسی لبنان برای تشکیل کابینه انتخاب شده بودند، یک روز پس از اعلام نامزدی از این مسئله انصراف دادند تا لبنان هر چه بیشتر در بن‌بست سیاسی عمیق فرو رود. با نبود گزینه‌های جایگزین و مناسب برای نخست‌وزیری لبنان، بار دیگر زمزمه بازگشت مجدد حریری به رأس کابینه شنیده می‌شود.
«نه» مفتی سنی به الخطیب
ریاست‌جمهوری لبنان یک شنبه شب از تعویق رایزنی‌های پارلمانی برای انتخاب نخست‌وزیر در پی توافق سنی‌ها با نامزدی مجدد سعد حریری برای این پست خبر داد. به گزارش شبکه اسکای‌نیوز، در بیانیه رسمی ریاست‌جمهوری لبنان آمده است: «در سایه تحولات رخ داده درخصوص موضوع تشکیل دولت و براساس تمایل و خواست اکثر فراکسیون‌های پارلمانی و اعطای فرصت بیشتر برای رایزنی‌ها و تماس‌ها میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان تصمیم گرفت رایزنی‌های الزام‌آور که قرار بود روز دو شنبه انجام شوند، به ۱۶ دسامبر موکول شوند». در این راستا، سمیر الخطیب، تاجر سنی لبنانی که نامش اخیراً به عنوان نامزد احتمالی نخست‌وزیری بر سر زبان‌ها افتاده بود، بعد از دیدار با مفتی لبنان گفت: «طایفه سنی بر معرفی مجدد سعد حریری نخست‌وزیر مستعفی توافق دارند». در ادامه این تحولات، حامیان جریان المستقبل وابسته به سعد حریری مقابل دارالافتاء در بیروت تظاهرات کردند و شعار‌هایی در حمایت از حریری سر دادند و به مفتی لبنان به دلیل حمایت از حریری درود فرستادند. اما در سوی دیگر مخالفان مقابل اقامتگاه حریری در بیت الوسط مخالفت خود را با معرفی مجدد او برای نخست‌وزیری اعلام کردند. تلاش حریری برای بازگشت مجدد به نخست‌وزیری درحالی است که یکی از خواسته‌های اولیه معترضان لبنانی، استعفای حریری و دیگر وزرای این کشور بود.
باتوجه به اینکه بر اساس قانون اساسی لبنان، نخست‌وزیر باید از میان اهل سنت این کشور انتخاب شود، به نظر می‌رسد خود حریری با حمایت‌های خارجی به ویژه عربستان سعودی و امریکا در مسیر انتخاب گزینه جدید برای نخست‌وزیری کارشکنی کرده است تا راه برای بازگشتش فراهم شود. حریری پس از تقدیم استعفای خود گفته بود در صورتی به کابینه برمی‌گردد که دولتی تکنوکرات تشکیل دهد که باتوجه به ساختار‌های حکومتی در لبنان و مخالفت شدید حزب‌الله با این سیاست، تشکیل چنین دولتی سخت به نظر می‌رسد. با توجه به شخصیت جنجالی سعد حریری، به نظر می‌رسد استعفا‌های مکرر او از نخست‌وزیری نوعی مانور سیاسی است تا نشان دهد که گزینه بهتری به غیر از او وجود ندارد، چرا که این استعفا‌ها لبنان را در بن‌بست سیاسی عمیقی فرو برده و تبعات اقتصادی زیادی را به این کشور تحمیل کرده است.


سعد حریری روابط گرم و صمیمانه‌ای با امریکا و به ویژه عربستان دارد که دشمنان مشترک حزب‌الله به شمار می‌روند و تلاش می‌کنند قدرت گروه‌های مقاومت در لبنان را تضعیف کنند. حزب‌الله همواره به مثابه سدی در برابر خواسته‌های امریکایی و سعودی در لبنان بوده است و به همین خاطر، حریری برای حذف حزب‌الله از دولت و کمرنگ کردن نقش مردمی آن تلاش می‌کند. این تلاش‌ها درحالی است که گروه‌های مقاومت در انتخابات اخیر پارلمانی لبنان، بیشترین کرسی‌ها را کسب کردند و این مسئله نگرانی غرب و ریاض را در پی داشته است.
حزب‌الله برای منزوی شدن بزرگ است
تلاش جبهه غربی- عربی برای کنار زدن حزب‌الله از ساختار‌های سیاسی درشرایطی است که این جنبش بار‌ها گفته است بخشی از ملت و دولت است. نبیل قاووق، عضو شورای مرکزی حزب‌الله روز دو شنبه در سخنانی گفت: «حزب‌الله بزرگ‌تر از آن است که منزوی و کنار گذاشته یا محاصره شود و ما همچنان در موضع قدرت در برابر دشمن خارجی هستیم و برای حمایت از کشور در برابر فتنه نیز کاملاً آماده‌ایم». مقامات حزب‌الله بار‌ها به امریکا و خارجی‌ها هشدار داده‌اند که در امور داخلی لبنان مداخله نکنند. حریری پیش‌تر موافقت خود را با محمد الصفدی و سمیر الخطیب اعلام کرده بود و دیگر جریان‌های سیاسی و حزب‌الله هم از این مسئله استقبال کرده بودند، اما این گزینه‌های احتمالی به دلایل نامعلوم و سر بزنگاه از این سمت انصراف دادند. همزمان با تلاش لبنانی‌ها برای انتخاب نخست‌وزیر جدید، منابع سیاسی روز دو شنبه اعلام کردند که اخبار تأیید نشده‌ای در خصوص سفر احتمالی سعد حریری به پاریس طی روز‌های آتی منتشر شده است. به گزارش پایگاه العهد، حریری قصد دارد در نشست پاریس که روز چهار شنبه در خصوص لبنان برگزار می‌شود شرکت کند. منابع مذکور اعلام کردند که حریری ترجیح می‌دهد هیئت لبنانی در این نشست به ریاست علی حسن خلیل، وزیر دارایی شرکت کند، اما علی حسن خلیل با رفتن به پاریس مخالفت کرده است.
تداوم اعتراضات
با تداوم بن‌بست سیاسی در لبنان، اعتراضات خیابانی در این کشور همچنان ادامه دارد. شبکه المیادین گزارش داد، معترضان لبنانی در شهر طرابلس روز دو شنبه مسیر‌های مواصلاتی این شهر را با وجود بارش شدید باران قطع و بیشتر مسیر‌های اصلی و فرعی و داخلی را مسدود کردند. نمایندگان جنبش اعتراضی همچنین خواستار اعتصاب مقابل کاخ جمهوری تا زمان تحقق خواسته‌های انقلابیون شدند. شبکه الحدث وابسته به سعودی هم دیروز در گزارشی مدعی شد: «تیراندازی در مسیر خیابان کاخ ریاست‌جمهوری لبنان در بیروت رخ داد و نیرو‌های ارتش این کشور چند نفر را بازداشت کردند.»