روحانی در دانشگاه فرهنگیان: برجام نه مقدس است، نه لعنتی

رئیس‌جمهوری با بیان این‌که دانشجو به عنوان کسی که دنبال حقیقت است، باید قدرت را نقد کند، تصریح کرد: واقعیت‌ها را بیان و انتقاد کنیم اما برچسب نزنیم و نقد دانشجو باید بی‌محابا و در عین حال با محتوا باشد.
حسن روحانی روز دوشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به مناسبت روز دانشجو با تاکید بر این‌که دولت بدون اشکال و ایراد نیست و از انتقاد سازنده استقبال می‌کند، گفت: قدرت باید نقد شود چون اگر نقد نشود احتمال انحراف دارد و کشور دانشجویی می‌خواهد که با صراحت و شهامت حرف بزند و مسئولان را نقد کند.
روحانی تصریح کرد: معتقدم در نقادی، دانشجو باید بی‌محابا، اما با محتوا نقد کند.
رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که اگر بگوییم فلان فرد، مخالفین را بی‌شناسنامه خوانده است، حرف نادرستی است، افزود: در یک مراسم سخنرانی فردی سخنی بر زبان آورد که مردم و ملت اینچنین می‌گویند و من گفتم از طرف مردم نگویید، بلکه بگویید نظر حزب من این است و منظور من از شناسنامه این بود و این‌که نه به عنوان کل ملت ایران سخن بگویید.


روحانی با بیان این‌که اگر کسی بخواهد به نمایندگی از ملت صحبت کند، رئیس‌جمهوری است، ادامه داد: اینگونه سخنان را تحریف نکنیم که به نفع کشور نبوده و نباید اینگونه عمل کنیم و باید واقعیت‌ها را درک کنیم و همه زوایا را برای منفعت کشور در نظر بگیریم.
رئیس‌جمهوری با طرح این پرسش که آیا کسی در جامعه وجود دارد که هیچ اشکالی نداشته باشد، تاکید کرد: دولت هم حتماً اشکالاتی دارد و اگر تصمیمی اتخاذ می‌کنم، بی‌تردید در دولت مشورت می‌کنم و یا در شورای اقتصاد و شوراهای عالی کشور به بحث و رای‌گیری می‌گذاریم و اگر قانون باشد به صورت لایحه به مجلس ارسال می‌کنیم.
روحانی با تاکید بر این‌که بسیار مهم است که در این شرایط ضمن بیان نقد یکدیگر را یاری کنیم، تاکید کرد: اگر راه‌حل بهتری پیشنهاد داریم، بیان شود و مورد استفاده همه مسئولان قرار گیرد.
روحانی افزود: موضوع PMD که اتهامی بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران بود، در برجام حل شد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز بوده و این یک دستاورد حقوقی بزرگ برای کشور بود.
رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که نباید منکر این شویم که ایرادات و اشکالاتی وجود دارد، اما این توافق به نفع کشور بود، گفت: قبل از برجام صادرات نفت ایران یک میلیون بشکه بود، اما بعد از برجام به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه افزایش یافت که تا قبل از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران در سال ۹۷ این صادرات نفت ادامه داشت.
روحانی با تاکید بر این‌که بنزین ۲ نرخی و دلار چندنرخی سخت و فسادآور است، گفت: اما گاهی شرایط اضطرار به وجود می‌آید و باید در دوران سختی قبول کنیم و همه باید در کنار هم باشیم و دانشگاه‌ها در چگونگی اجرای این طرح وارد شوند.
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود در جمع دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان به موضوع اصلاح قیمت بنزین اشاره و با تاکید بر این‌که قانون ما را موظف می‌کند قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهیم، گفت: همیشه این بحث وجود داشته که افزایش قیمت بنزین به یکباره انجام شود یا به صورت سال به سال و کارشناسان نظرات متفاوتی در این زمینه دارند.
روحانی در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان درخصوص اعتماد دولت به آمریکا، گفت: ما به آمریکا اعتماد نکردیم به همین خاطر گفتیم که توافق را بعد از تصویب در سازمان ملل می‌پذیریم و امضا می‌کنیم، ما کار خود را درست انجام دادیم.
رئیس‌جمهوری افزود: ببینید امروز آمریکا چقدر از برجام عصبانی است، معاون وزیر خارجه این کشور اخیرا گفته است که برجام را باید از بین ببریم زیرا با وجود برجام، چند ماه بعد خرید و فروش تسلیحات برای ایران آزاد می شود و این کشور می‌تواند از چین، روسیه و اروپا سلاح بخرد و به همه کشورها سلاح بفروشد.
روحانی ادامه داد: وزیر خارجه آمریکا عصبانی است و می‌گوید چرا اروپایی‌ها در مقابل ایران که به تعهدات خود عمل نمی‌کند، اقدامی نمی‌کنند و این نشان می‌دهد که برجام به نفع ما بوده است و ما کار خود را درست انجام داده‌ایم.
رئیس‌جمهوری با تاکید بر این‌که برجام نه مقدس است و نه لعنتی، گفت: برجام یک قرار داد بین‌المللی است که باید تلاش کنیم از مزایای آن استفاده کنیم. پیامبر(ص) هم با یهود بنی قریظه قرارداد بست، آنها خیانت کردند و پیامبر روبه‌روی‌شان ایستاد، پیامبر با کفار پیمان بست و آنها پیمان شکستند. ما باید در هر شرایطی منافع خود را در نظر بگیریم.
روحانی با بیان این‌که بودجه سال آینده در هیچ کجا متکی بر مذاکره نیست و مبنای بودجه تداوم تحریم است، گفت: وظیفه قانونی و انقلابی ما است که از هر راهی که برای رفع مشکلات وجود دارد، استفاده کنیم.
رئیس جمهوری تاکید کرد: دشمن به دنبال این است که به مردم ما فشار وارد کند. مردم ایستادگی و مقاومت می‌کنند اما معنایش این نیست که اگر راهی داریم که نقشه و توطئه دشمن را بشکنیم، آن راه را نرویم. مذاکره لازم و یک کار انقلابی است.
روحانی با بیان این‌که همه باید با هم باشیم، گفت: انتخابات پیش روی ماست، فضا را آرام کنیم و همه در انتخابات فعال شویم، دانشجویان و دانشگاهیان در این زمینه وظیفه مهمی بر عهده دارند.