رئیس قوه قضائیه: تخلفات انتخاباتی باید در زمان خودش رسیدگی شود

رئیس قوه قضائیه گفت: متولیان انتخابات همگی در چارچوب قانون عمل کنند و تخلفات انتخاباتی باید در زمان خودش رسیدگی شود.
به گزارش ایسنا، سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه، یکی از افتخارات بزرگ نظام اسلامی را ابتنا و اتکا بر رای مردم دانست و تصریح کرد: اینکه امام راحل فرمودند «میزان رای ملت است»، یک سخن تشریفاتی و سیاسی نبود بلکه حقیقتا و در عمل به رای و نظر مردم اعتقاد داشتند.
رئیس قوه قضائیه، انتخابات را از جلوه‌های مهم توجه به رای مردم دانست و ادامه داد: انتخابات در کشور ما از نظر ظاهری تفاوتی با انتخابات در سایر نقاط دنیا ندارد، اما از نظر ماهیت، تفاوتی اساسی دارد و این تفاوت در «تکلیف مداری» است. اساس اینکه کسی خود را در معرض رای مردم قرار می‌دهد و کسی که رای می‌دهد باید بر مبنای تکلیف باشد. تکلیف مداری، محور ماهیت و سیرت انتخابات در کشور ماست. البته شکل و صورت انتخابات اشکالاتی دارد که باید رفع شود و از جمله موضوعاتی است که باید در مجموعه الگوهای اسلامی‌- ایرانی پیشرفت، مورد توجه باشد و یک شکل متناسب با این الگوها برای آن تدوین شود.
رئیسی با بیان اینکه مجریان، ناظران، کاندیداها و همه مردم باید قانون انتخابات را مبنای عملکرد خود قرار دهند، افزود: باید از شعاری عمل کردن، سیاه نمایی، تخریب، اقدامات خلاف اخلاق و قانون و هر اقدامی که نوعی دوگانه سازی در جامعه و برخورد ناجوانمردانه به جای برخورد منصفانه و عادلانه به شمار می‌آید، پرهیز شود. بر این اساس مجریان، ناظران و عموم مردم که ناظران همیشگی هستند، باید به خوبی نظارت داشته باشند که اگر تخلفی صورت گرفت، فورا به وزارت کشور، شورای نگهبان و حسب مورد به دستگاه قضایی اعلام کنند.
رئیس قوه قضایه تاکید کرد: رسیدگی به تخلفات انتخاباتی باید به موقع و متناسب باشد و اقدام در‌خصوص این تخلفات بعد از برگزاری انتخابات، فایده‌ای ندارد. هر تخلف در هر زمانی که رخ داد باید همان موقع با آن برخورد شود.