پروانه سلحشوری در میان اعتراض تعدادی از نمایندگان، در نطق اضطراری: من نماینده ملت هستم باید حرف آنها را بزنم

همدلی| پروانه سلحشوری از معدود نمایندگان فراکسیون امید بود که با صدور اعلامیه‌ای از ثبت نام در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی کناره‌گیری کرد. او حالا چند روز بعد از اعلام انصراف خود در راستای همان اطلاعیه انصراف از پشت تریبون مجلس نطق اضطراری کرد. سلحشوری در بخشی از بیانیه عدم حضور خود در انتخابات مجلس یازدهم آورده بود: با توجه به ساختارهای محدود کننده اقتدار مجلس، نادیده گرفتن نظر و خواست مردم، رویه نامناسب نظارت استصوابی و اتفاقات پاییز 98 و با وجود تمام احساس وظیفه‌ای که نسبت به مردم و محبت‌هایشان دارم، نتوانستم وجدانم را برای این حضور قانع کنم و تصمیم بر عدم شرکت در انتخابات گرفتم.
موضع‌گیری‌های صریح و نطق‌های حاشیه‌ساز سلحشوری در مورد وقایع مختلف پیش آمده در جامعه، همواره از جمله مواردی بوده است که بسیاری از اخبار را به خود اختصاص داده است .این نماینده مجلس، از معدود نمایندگانی بود که در جریان افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین، با اعتراض علنی به دخالت نهادها و اشخاص غیرمرتبط با نهاد قانون‌گذاری در کشور موضع‌گیری کرد. او همچنین در جریان اعتراضات آبان ماه 98، بارها نسبت به سرکوب معترضان و نیز چگونگی برخورد ماموران امنیتی با دستگیرشدگان اعتراض کرده بود.
به هر حال جدا از نوع موضع‌گیری‌های سلحشوری، شاید بخش گسترده‌ای از رای‌دهندگان به او، موضع‌گیری‌های او را از این جنبه که به هر حال صدای بخشی از مردم جامعه بوده است ستوده‌اند. موضع گیری‌ها و اظهارنظرهایی که شاید در سکوت و انفعال دیگر نمایندگان همکار او در مجلس، راه به جایی نبرد، اما خود به نوعی ایستادگی نماینده‌ای از جبهه زنان مجلس را در تاریخ مجلس ثبت کرد که ماندن بر پای اصول خود را از حرف به عمل رساند.
این عضو از 17 عضو نمایندگان فراکسیون زنان مجلس، دیروز و شاید در یکی از آخرین نطق‌های اضطراری خود در مجلس شورای اسلامی، انتقاداتی را نسبت به وضعیت حاکمیت در کشور و همچنین برخورد با معترضین مطرح کرد که با انعکاس بسیاری روبه‌رو شد و حتی مخالفت‌های بعضی از نمایندگان مجلس را هم در پی داشت. به گونه‌ای که بعضی از نمایندگانی که صحبت‌های او را برنمی‌تابیدند به وی اعتراض کردند و از رئیس مجلس درخواست کردند که اجازه ندهد او به نطقش ادامه دهد.


سلحشوری درباره این نطق خود در صحن مجلس در توییترش نوشت: امروز قرعه نطق اضطراری به نامم افتاد. قسم خورده‌ام که حقیقت بگویم و آن را فدای مصلحت نکنم. من ایرانی آباد و آزاد برای همه می‌خواهم. سعادت و رفاه را برای همگان می‌خواهم. فرصت برای ناسزا گفتن و تهمت زدن همیشه هست. اندکی تامل کنید. شاید شما هم ندای دلسوزانه و خیرخواهانه مرا شنیدید.
این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق روز گذشته خود با اشاره به ضرورت مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خویش، بیان کرد: اعتراض‌ سال‌های ۷۸ و ۸۸ و همچنین دی ماه ۹۶ و آبان ماه سال ۹۸ اعتراض‌هایی بوده که همواره مطالباتی در آن وجود داشته است، اما امروز معترضان، اغلب جوانانی هستند که به دنبال اشتغال و یک زندگی مطلوب انسانی و اجتماعی هستند. یکی از جامعه شناسان در این باره می‌گوید: ضرورت امروز کشور این امر را بر ما قطعی کرده است که از نو بپرسیم جامعه‌‌ای که در فاصله هفتاد سال دو انقلاب بزرگ را تجربه کرده است و همچنین در هر یک یا دو دهه، یک جنبش سیاسی و اجتماعی در آن به وقوع پیوسته است، چرا آرام نمی‌گیرد و به بلوغ نمی‌رسد؟ چه چیز در لایه‌های پنهان این جامعه و در سیاست و زمانه آن است که عموم مردم را مضطرب، نابردبار و ناآرام کرده است؟
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: آیا انسان‌هایی که این جامعه را ساخته‌اند دچار شوریدگی و خشم مداوم هستند یا یک معلولیت پنهان در هویت و ذات آنان وجود دارد؟ مشکل در آنجاست که گفته‌‌ایم ما این سبک زندگی را انتخاب کرده‌ایم. اما آیا به راستی جوانان ما این سبک زندگی را انتخاب کردند؟ او با بیان اینکه متاسفانه به جز اقلیتی برخوردار از تبعیض و امتیاز، بقیه مردم را رها کرده‌ایم، گفت: امسال گفته شد بیش از نیمی از پذیرفته‌شدگان کنکور پزشکی کسانی بوده‌اند که دچار سهمیه بودند. گویی یک طبقه نوساخته و برساخته شده و دارای امتیازاتی گوناگون هستند و بقیه مردم رها شده‌اند. به همین دلایل است که باید گفت متاسفانه جمهوریت نظام به سمت تمرکززدایی پیش رفته است.
در این بین و در اواسط صحبت‌های سلحشوری، با اینکه بعضی نمایندگان مجلس مانند ناصری‌نژاد و جاسمی مدام تکرار می‌کردند که او باید از جایگاه نطق پایین بیاید و صحبت‌های خود را ادامه ندهد، اما سلحشوری با صحبت از وجود استبداد سرکش در بخشی از نهادها، ادامه داد: به راستی جایگاه نهاد ملت کجاست؟
این نماینده مردم در مجلس دهم، همچنین گفت: ما در ساختارها، ارگان‌هایی دوگانه و حتی چندگانه‌ای داریم که همه آنها حکم می‌رانند. چند دولت؟ چند اطلاعات؟ چند نهاد موازی؟ و نهایتا با چند حاکمیت دوگانه باید روبه‌رو بود؟ حاکمیت‌هایی که از مسئولیت‌پذیری فرار می‌کند و با بازی کی بود کی بود، من نبودم، مملکت را اداره می‌کنند.
او تاکید کرد: اکنون گسست اجتماعی، بی‌اعتمادی اجتماعی، نبود سرمایه اجتماعی، شکاف طبقاتی و شکاف جنسیتی، از معلول‌های حکمرانی غیرمطلوب کشور هستند. متاسفانه تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور نمی‌دانند در بستر اجتماعی چه می‌گذرد و تحولات چند دهه گذشته چگونه بوده است؟ قطعاً اگر در بین مردم بودند و فقر و نداری و ناله‌های مردم را می‌دیدند، سیاست‌های کلان خود را اینگونه اعمال نمی‌کردند.
این عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه آنچه اطرافیان ما به ما می‌گویند همیشه حقیقت محض نیست، ادامه داد: ما باید پاسخگوی مادران داغدار و پدران رنج کشیده‌ای باشیم که شرمسار فرزندان خود هستند. اگر خداوند و ملت، اقتداری به ما داده است این اقتدار نباید در جهت اعمال سلیقه خودمان باشد. تا دیر نشده است زمان را دریابیم .
عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پایان اشاره کرد: امام خمینی در همان سخنرانی بهشت زهرا فرمودند: من وقتی چشمم به بعضی از اینها که اولاد خودشان را از دست داده‌اند، می‌افتد سنگینی‌ای در دوشم می‌افتد که نمی‌توانم تاب بیاورم. حال چگونه من به عنوان وکیلِ مردم،کشته شدن جوانان میهنم را حتی با این احتمال که بین آنها افرادی نفوذ کرده باشند تحمل کنم؟ چگونه دوباره مسئولیت وکالت مردم را برعهده بگیرم؟ بگذارید باور کنیم به پایان فصل سرد و نه به آغاز آن.
البته حاشیه‌ها نسبت به صحبت‌های سلحشوری در مجلس ادامه یافت به طوری‌که پس از آنکه نطق او به پایان رسید، در میان حلقه تعدادی از نمایندگان قرار گرفت. در این بین علیرضا سلیمی نماینده محلات و برخی دیگر از نمایندگان او را مورد انتقاد قرار دادند و عنوان کردند که شما با صحبت‌هایت، شان مجلس را زیر سوال برده‌ای.
اما سلحشوری به آنها پاسخ داد: من نماینده ملت هستم باید حرف آنها را بزنم.
در ادامه که زنان مجلس به حمایت از سلحشوری پرداختند برخی دیگر از نمایندگان با آنان مشاجره کردند و در میان آنها زرآبادی را آماج حملات تند خود قرار دادند.
به هر روی با تمام مخالفت‌ها، این نطق پروانه سلحشوری هم به عنوان یکی از آخرین نطق‌های او در مجلس دهم، در تاریخ روزهای کاری مجلس ثبت شد و در کنار سایر فعالیت‌های او در این مجلس قرار گرفت. فعالیت‌هایی مانند پیگیری موضوعاتی چون عدالت جنسیتی، بیمه زنان خانه‌دار، نازایی زنان، مشاوره‌های حین ازدواج، توجه به توانمندسازی زنان، کار کردن بر روی مجازات قانون اسیدپاشی، کاهش حداقل و میانگین سن ازدواج به منظور کاهش آمار طلاق، موضوع کودک همسری، قانون تسهیل ازدواج و اهمیت به سیاست‌های کلی خانواده در مجلس، که همه آنها تنها بخشی از کارهایی بوده که خانم پروانه سلحشوری به عنوان نماینده مردم و در طول دوره وکالتش در دستور کار خود قرار داده بود.
سایر اخبار این روزنامه
خشایار اعتمادی به همدلی درباره خاطراتش با تورج شعبان‌خانی و دلیل خداحافظی‌اش با موسیقی می‌گوید پروانه سلحشوری در میان اعتراض تعدادی از نمایندگان، در نطق اضطراری: من نماینده ملت هستم باید حرف آنها را بزنم یک سال از مرگ احمدرضا دالوند گذشت «دال بزرگ» بدون تاریخ مصرف یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «همدلی»: اصلاح‌طلبان از «ناسازگاری‌های شناختی» رنج می‌برند گزارش میدانی «همدلی» از کودکان و نوجوانانی که سهم‌شان از زندگی زباله‌گردی و هم‌نشینی با پسماندهای شهری است ارزیابی «همدلی» از سند دخل و خرج99 با مقتضیات نامعلوم فروش نفت، افزایش درآمدهای مالیاتی و سهم شرکت‌های دولتی عادل جهان‌آرای آقای روحانی فارسی سخن می‌گوید! تورج شعبان‌خانی درگذشت اما افسوس تو رو خواستن دیگه دیره شکل‌گیری رانت و فساد مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری تهران: فقط ۱۴ درصد کودکان خیابانی، ایرانی‌اند شهرام ناظری امسال در قونیه کنسرت برگزار نمی‌کند