پیش‌بینی‌ایجاد یک میلیون شغل

گروه اقتصادی / یک روز پس‌از تقدیم لایحه بودجه 1399 از سوی رئیس جمهوری به مجلس، معاون او و رئیس سازمان برنامه و بودجه روزگذشته اعداد و ارقام مهم‌ترین سند مالی کشور را تشریح کرد. براساس گفته‌های محمدباقر نوبخت، بودجه 99 در سومین سال تحریم‌های سخت امریکا اجرا خواهد شد. با وجود این دولت از درآمدهای نفتی خود صرفنظر نکرد و 18 میلیارد دلار نفت با محاسبه هر بشکه 50 دلار به فروش خواهد رسید که با اضافه شدن آن به 4 میلیارد دلار صادرات گاز مجموع درآمد صادرات نفت و گاز به بیش از 22 میلیارد دلار خواهد رسید. برهمین اساس اشتغالزایی یک میلیون نفری و کاهش فقر مطلق درکنار به‌کارگیری ابزارهای بازار سرمایه و بخش خصوصی مهم‌ترین اهداف بودجه سال آینده اعلام شد.
صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت
به‌گزارش خبرنگار «ایران»، نوبخت در نشست خبری صبح روزگذشته خود در ساختمان برنامه و بودجه گفت: برای سال ۹۹ صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت به نرخ بشکه‌ای ۵۰ دلار پیش‌بینی شده است. این درحالی است که برای سال ۹۸ صادرات یک و نیم میلیون بشکه با نرخ ۵۵ دلار پیش‌بینی شده بود. نوبخت افزود: نرخ نفت اکنون بشکه‌ای ۶۴ دلار است اما ما حدود بشکه‌ای ۵۰ دلار در سال ۹۹ را در نظر گرفتیم. همچنین در این لایحه، نرخ تسعیر ارز برای کالاهای اساسی را ۴۲۰۰ تومان در نظر گرفته‌ایم. به‌گفته وی، درآمد صادرات نفت ۱۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار و صادرات گاز نیز چهار میلیارد دلار پیش‌بینی شده است. با وجود تحریم‌های سخت، صادرات نفت ادامه دارد و حتی قراردادهای خوبی را در ماه‌های اخیر امضا کرده‌ایم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: گروه بزرگی در امریکا برای رصد اطلاعات مربوط به صادرات نفت کشورمان تشکیل شده است اما ما نیز راه‌های صادرات را پیدا کرده‌ایم.


وی اظهار داشت: میانگین نرخ فروش نفت ایران در هفت ماهه نخست سال ۹۸ بشکه‌ای ۶۳ دلار و میانگین فروش در هشت ماه بشکه‌ای حدود ۶۲ دلار بوده این در حالی است که ما با احتیاط نرخ فروش نفت در سال ۹۹ را بشکه‌ای ۵۰ دلار پیش‌بینی کرده‌ایم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به درآمد حدود ۴۸ هزار میلیارد تومانی درآمدهای نفت و گاز گفت: در لایحه بودجه ۹۹، کمتر از ۱۰ درصد درآمدها از محل فروش نفت تأمین می‌شود. وی اضافه کرد: ۴۸ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان نیز از محل درآمدهای نفتی در سال ۹۹ تأمین می‌شود که نسبت به سال۹۸ حدود ۶۸ درصد کاهش خواهد داشت.
نوبخت گفت: همچنین ۴۹.۵ درصد از منابع فروش نفت معادل ۱۱ میلیارد دلار سهم دولت است که در بودجه لحاظ می‌شود و بقیه به سایر بخش‌ها مانند صندوق توسعه ملی اختصاص دارد. وی خاطرنشان کرد: همه درآمدهای نفتی بودجه برای طرح‌های عمرانی اختصاص می‌یابد. وی یادآور شد: سال‌های پیش هیچ گاه تا این حد بودجه به نفت غیروابسته نبوده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به طرح اصلاح ساختار بودجه گفت: طرح اصلاح ساختار بودجه با هدف کاهش وابستگی به نفت و کارآمدتر ساختن هزینه‌ها و تحقق عدالت انجام می‌شود. نوبخت خاطرنشان کرد: گام نخست طرح اصلاح ساختار بودجه در لایحه بودجه ۹۹ اجرا شد.
رشد ۸ درصدی منابع بودجه
وی ادامه داد: منابع بودجه سال بعد ۴۸۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است و نسبت به بودجه سال‌جاری ۸ درصد افزایش داشته است. منابع بودجه از سه محل درآمد، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی تأمین می‌شود. نوبخت افزود: در صورت کاهش درآمد که شامل درآمد مالیاتی، گمرکی، سایر و... می‌شود یا باید سرمایه یا اوراق فروخته شود. وی گفت: ۲۶۱ هزار میلیارد تومان درآمد سال آینده است که ۱۷۵ هزار میلیارد تومان مالیات، ۲۰ هزار میلیارد تومان گمرک و ۶۶ هزار میلیارد تومان سایر است. مجموع اینها ۹ درصد افزایش نسبت به بودجه ۹۸ دارد.
نوبخت با بیان اینکه برای پر کردن فاصله ۲۶۱ هزار تا ۴۸۴ هزار منابع باید درآمد دیگری از جمله واگذاری‌ها را در دستور کار داشته باشیم، افزود: سال آینده ۴۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان که منفی ۶۸ درصد رشد نسبت به سال‌جاری است از محل نفت تأمین خواهیم کرد. وی درباره مولدسازی دارایی‌ها با بیان اینکه ۴ میلیون میلیارد تومان ابنیه ساختمان، امکانات، دارایی و سهام در کشورمان داریم افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی برای فروش دارایی‌های مازاد، فهرست بلندی را تهیه کرد که سازمان برنامه و بودجه و دولت با آن موافقت کرد.
افزایش قیمت گازوییل و بنزین نداریم
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تحقق درآمدهای نفتی سال ۹۸ گفت: با توجه به شرایط در پیش‌بینی خود تعدیل کردیم و میزان تحقق درآمدهای نفتی بیشتر از پیش‌بینی بود. وی ادامه داد: پیش‌بینی فروش نفت سال ۹۹ منطبق با واقعیت‌ها بوده است.
نوبخت همچنین درباره احتمال افزایش قیمت بنزین و گازوییل نیز گفت: هیچ پیش‌بینی برای افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی در نظر گرفته نشده است.
ایجاد یک میلیون شغل
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای بودجه سال آتی ایجاد یک میلیون شغل پیش‌بینی شده است. وی ادامه داد: همچنین تحقق رشد اقتصادی دو درصدی و خروج از رکود نیز هدفگذاری شده است که صندوق بین‌المللی پول آن را تأیید می‌کند. وی یادآور شد: ایجاد یک میلیون فرصت شغلی و ایجاد رشد ۲ درصدی اقتصاد و خروج از رکود دو هدف راهبردی ماست.
۱۵.۵ هزار میلیارد برای مقابله با فقر
نوبخت درباره آثار بیرونی لایحه بودجه سال آینده با اشاره به اینکه لایحه در زندگی مردم ۱۰ تا ۱۵ درصد اثر دارد، افزود: این بودجه در سومین سال تحریم برای شرایط تحریمی تهیه و تدوین شده است. وی با بیان اینکه در سال آینده به‌طور میانگین ۱۵ درصد به حقوق شاغلان و بازنشستگان افزوده می‌شود، ادامه داد: علاوه بر آن برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار قرار دادیم و سال آینده هم حداقل ۶ هزار میلیارد تومان دیگر به این رقم می‌افزاییم. نوبخت افزود: برای رتبه‌بندی حقوق فرهنگیان،
۲ هزار میلیارد تومان امسال و سال آینده علاوه بر این میزان،
۳ هزارمیلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم.
او اضافه کرد: در سه سال گذشته، مستمری‌ها و یارانه‌های افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی را ۳ تا ۶ برابر افزایش دادیم و در سال آینده هم مانند کارکنان دولت، حقوق آنها افزایش خواهد یافت و ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان برای خدمات مختلفی با عنوان اجرای سیاست کاهش فقر بین آنها توزیع می‌کنیم.
نوبخت اضافه کرد: ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان علاوه بر پولی که به بهداشت و درمان کشور اختصاص دادیم برای اجرای طرح تحول سلامت در بودجه سال آینده دیده شده است. او تأکید کرد: تلاش می‌کنیم هزینه‌ای که از جیب بیمار برای درمان صرف می‌شود، کم شود.
 رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه سیاست‌های مهار تورم ادامه خواهد یافت، گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه آذر در مقایسه با آبان و تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذر در مقایسه با ۱۲ ماه منتهی به آذر پارسال در حال کاهش است. وی ادامه داد: این موضوع به این معنا نیست که قیمت‌ها کاهش یافته بلکه رشد قیمت‌ها کاهش یافته است. نوبخت افزود: در سمت تقاضا تلاش می‌کنیم تقاضای مازاد از طریق پول پرقدرت ایجاد نکنیم یعنی برای جبران کسری بودجه از بانک مرکزی قرض نمی‌کنیم. وی اضافه کرد: در سمت عرضه هم در سال آینده حدود ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان را برای کالا‌های اساسی مردم پرداخت خواهیم کرد که از این میزان، ۳ میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات دارویی و حدود ۷ میلیارد دلار برای اقلام کالا‌های مشمول ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص خواهیم داد. نوبخت ادامه داد: در سال آینده واردات کالا‌ها با ارز نیمایی به جای نرخ حدود ۱۰ یا ۱۱ هزار تومان با نرخ حدود ۸ هزار و ۵۰۰ تومان انجام می‌شود.وی تأکید کرد: دولت مطلقاً قیمت کالا‌ها و خدماتی را که خود عرضه می‌کند افزایش نخواهد داد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بودجه جاری دولت برای سال آینده حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: از این میزان حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان برای حقوق و دستمزد با افزایش ۱۵ درصد باید پرداخت شود و بقیه برای سایر کار‌ها استفاده می‌شود و باید در این زمینه صرفه‌جویی شود. نوبخت افزود: در سال آینده حقوق بگیرانی که ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یا کمتر از آن در ماه حقوق می‌گیرند از پرداخت مالیات معاف هستند.
۲۲ درصد بودجه برای رفاه اجتماعی
نوبخت گفت ۲۲.۲ درصد از کل بودجه عمومی برای امور رفاه اجتماعی مانند بخش بهزیستی و کمیته امداد اختصاص یافته و ۳۶۷ هزار میلیارد تومان برای اعتبارات هزینه‌ای در نظر گرفته شده است.
در حذف یارانه سختگیری نمی‌کنیم
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر چگونگی رشد ۱۵ درصدی حقوق، گفت: بیشتر از این عدد نمی‌توانستیم حقوق را افزایش دهیم و به‌دنبال کاهش نرخ تورم در سال آینده هستیم.
نوبخت در پاسخ به سؤالی مبنی بر چرایی ذکر عدد ۷۸ میلیون نفر برای یارانه نقدی با وجود حذف سه دهک بالای درآمدی، افزود: نمی‌ارزد بنا به هر‌دلیلی به‌جامعه استرس وارد کنیم؛ ما فعلاً حذف ۲۴ میلیون نفر را در بودجه نیاورده‌ایم و برای سال بعد هدف‌گذاری نکرده‌ایم اما سال‌هاست این موضوع مطرح است. معاون رئیس جمهوری گفت: اما به‌هر حال سال بعد پردرآمدها را حذف خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر علت عدم ذکر گاز در هدفمندی، افزود: قبلاً گاز باید در منابع هدفمندی آورده می‌شد و ۴۵ هزار میلیارد تومان ذکر کردیم اما در دولت گفته شد که گاز باید در منابع عمومی نوشته شود از این‌رو امسال از هدفمندی خارج شد. ما به‌طور جد می‌خواهیم یارانه‌ها را شفاف کنیم. وی در مورد علت ۲ برابر شدن منابع فرآورده‌های نفتی در هدفمندی، تصریح کرد: صادراتمان بیشتر شده و همه محاسبات دقیق است و از همه راه‌ها استفاده می‌کنیم.
تقویم واریز یارانه‌ها
وی اضافه کرد: بر این اساس در دهم هرماه حمایت معیشتی و در بیستم یارانه نقدی به گروه‌های هدف پرداخت می‌شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: همچنین در ۳۰ مهر ماه حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان حقوق کارکنان پرداخت خواهد شد.
نوبخت با اشاره به پرداخت زودهنگام مرحله اول طرح حمایت معیشتی گفت: با توجه به آغاز این طرح از بیست و چهارم آبان باید در بیست و چهارم آذر این پرداخت انجام شود اما به دلایلی ناچار شدیم از بخش دیگر این اعتبار را تأمین کرده و در دهه اول آذرماه پرداخت کنیم، بنابراین پرداخت بعدی در ۱۰ دی ماه انجام خواهد شد.  رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به برنامه‌های مهار تورم گفت: تصمیم نداریم حتی یک ریال از نیازهای خود را از محل پول پرقدرت که توسط بانک مرکزی چاپ می‌شود تأمین کنیم.
قراردادهای خوب برای فروش نفت
وی با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته قراردادهای خوبی در مورد نفت منعقد کرده‌ایم، گفت: درست است برخی مسیرهای دور زدن تحریم در گذشته را دشمنان یاد گرفته‌اند اما تا مسیرهای جدیدمان را یاد بگیرند کارمان را جلو برده‌ایم.

واکنش‌ها به بودجه 99

خرید اوراق مالی از طریق بانک‌ها
کامران ندری، یک کارشناس امور بانکی درباره الزام بانک‌ها به خرید اوراق مالی دولت که در لایحه بودجه سال 99 پیشنهاد شده است، گفت: بانک‌ها باید بخشی از دارایی‌شان را به شکل اوراق دولتی نگهداری کنند که این در تمام دنیا متداول است و معمولاً اوراق دولتی سالم‌ترین دارایی برای بانک‌ها محسوب می‌شود چرا که ریسک پایین و قابلیت نقدشوندگی بالایی دارند. وی ادامه داد: البته نیازی نیست الزام بانک‌ها به خرید اوراق مالی دولت در بودجه پیشنهاد شود اما ذکر آن در لایحه بودجه به این دلیل است که با تصویب و تبدیل آن به قانون، پشتوانه محکم‌تری برای اجرا داشته باشند./ایلنا
دشواری دریافت مالیات از بنگاه‌ها
 فریال مستوفی، عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: به نظر می‌رسد که در وضعیت فعلی اقتصاد کشور، دولت ناگزیر شود به‌منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز از بانک مرکزی استقراض کند که نتیجه آن نیز جز تورم نمی‌تواند باشد. مستوفی در مورد افزایش درآمدهای مالیاتی در سال آینده گفت: با وجود رکود موجود و کسری بودجه ناشی از کاهش فروش نفت، سیاست اخذ مالیات از بنگاه‌ها و شرکت‌هایی که اکثراً با ۳۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند، موجب ورشکستگی آنها خواهد شد./ایلنا
کاهش سهم نفت انگیزه‌ای برای ساخت پالایشگاه
حسن خسروجردی، رئیس سابق اتحادیه نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه کسری بودجه نفت باید از تولید فرآورده‌های نفتی تأمین شود، افزود: این کار علاوه بر اینکه به دولت و وزارت نفت انگیزه ساخت پالایشگاه را می‌دهد، مشکل خام فروشی را نیز حل خواهد کرد. وی گفت: ما 55 مشتری نفت داریم که تعدادی از آنها را با ارزان‌فروشی و ایجاد انگیزه درآمدی بیشتر، مجاب به خرید نفت می‌کنیم، از طرفی کشتی با پرچم ایران امکان پهلوگیری ندارد و باید به یک کشتی دیگر منتقل شود و مشکل سوم هم وارد کردن پول فروش نفت به کشور است اما برای فرآورده‌های نفتی 2 هزار مشتری داریم./رادیو
معافیت مالیاتی را بردارید
حیدر مستخدمین حسینی، معاون وزیر اسبق اقتصاد ضمن انتقاد از اینکه در بودجه سال آینده به رشد و ثبات اقتصادی چندان توجهی نشده است، تأکید کرد که حذف معافیت‌های مالیاتی بهترین راه برای جبران کسری ۱۰۶ هزار میلیاردی بودجه سال آینده است. وی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ فروش یک میلیون بشکه نفت در روز دیده شده است، اظهار کرد: طبق گفته معاون سازمان برنامه و بودجه، میزان صادرات نفت در حال حاضر ۳۰۰ هزار بشکه در روز است؛ بنابراین چه اتفاقی قرار است رخ دهد که میزان صادرات به یک میلیون بشکه در روز برسد؟! بنابراین این بخش از بودجه هم مانند مالیات تحقق نخواهد یافت./ایسنا
واقعگرایانه نیست
احسان خاندوزی، عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اینکه به نادرست بگوییم تراز مالی لایحه بودجه ۹۹ صفر است و کسری بودجه نداریم، ضرر بیشتری به اقتصاد کشور وارد می‌کند. وی یادآور شد: نظام مالیاتی کشور بدون هیچ تغییر و تحولی در لایحه بودجه ۹۹ نسبت به قوانین بودجه سال‌های گذشته تشریح شده است؛ به گونه‌ای که نه از جبران بخشی از آن ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی خبری هست و نه از جبران یا حذف آن ۵۰ هزار میلیارد تومان معافیت‌های مالیاتی غیرموجه در لایحه بودجه سال آتی رد پایی می‌بینیم. هیچ یک از پایه‌های مالیاتی که بارها تقاضا و مطالبه آن از سمت کارشناسان مطرح شده، در لایحه امسال اضافه نشده است./مهر
 ایستادگی در برابر معافیت مالیاتی
نظر افضلی، نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: بازیگران و سلبریتی‌ها نباید از پرداخت مالیات مستثنی شوند. هر کسی بر مبنای درآمدی که دارد، موظف به پرداخت مالیات است. هنرمند و غیر هنرمند با هم یکسان هستند. افضلی، با بیان اینکه معافیت‌های مالیاتی را باید کاهش دهیم، گفت: با توجه به کسری بودجه در کشور، معافیت‌های مالیاتی را هم باید تا حد امکان کاهش داد. میزان معافیت‌های مالیاتی زیاد است. معافیت مناطق آزاد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، معافیت هنرمندان و... ازجمله مواردی هستند که نیاز به تجدید نظر دارند./مهر