ویژگی بودجه ۹۹ ؛ ایستادگی در برابر تحریم‌ها

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: رئیس جمهور در جلسه علنی روز گذشته با تقدیم لایحه بودجه سال 99 کل کشور، بودجه سال جاری را بودجه ایستادگی و استقامت در برابر تحریم دانست و اذعان داشت که این بودجه به دنیا اعلام می‌کند که با وجود تحریم ما کشور را اداره خواهیم کرد.
حسن روحانی در جلسه علنی روز گذشته مجلس ضمن تقدیم لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور با اشاره همزمانی تقدیم لایحه بودجه سال ۹۹ با ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم با حضور پرشور مردم بهترین‌ها برای مجلس شورای اسلامی توسط ملت شریف ما انتخاب شوند و مجلس یازدهم همانند مجالس گذشته بتواند مسیر و راه خود را که قرآن مشخص کرده است و امرهم شوری بینهم اجرا و
عملیاتی نماید.
> مثبت بودن رشد اقتصاد منهای نفت کشور


رئیس جمهور با تاکید بر اینکه علائم و برآوردها نشان می‌دهد که امسال رشد اقتصاد منهای نفت کشور مثبت باشد، اظهار داشت: طی ۹ ماه گذشته و به رغم تشدید تحریم‌ها و فشارها، بودجه‌های جاری به موقع پرداخت گردیده و ۳۴ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی نیز تاکنون پرداخت شده است و طرح‌های‌ مهم و اساسی که مد نظر دولت بوده یا افتتاح شده و یا تا پایان سال ان شاء الله افتتاح خواهد شد.
روحانی گفت: در شرایطی که دشمنان ما آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها فکر می‌کردند که با تحریم شدیدشان ملت را از ساخت کشور ناتوان خواهند ساخت و دولت را از اجرای قانون و بودجه مصوب تاتوان خواهند کرد تا امروز ناامید شدند و درآینده هم ناامید خواهند بود.
رئیس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: برمبنای آنچه خواست ملت و نمایندگان مجلس بوده است در طول ۹ ماه گذشته دولت توانسته است در اقتصاد کلان قدم‌های قابل ملاحظه‌ای بردارد علیرغم اینکه شرایط بودجه‌ای و شرایط اقتصاد ما به گونه‌ای بود که در سال گذشته تا اسفند شرایط ما شرایط از لحاظ اقتصادی بسیار نامساعد بود، از اسفند گذشته تقریبا اقتصاد مسیر درست خود را آغاز کرد و در اردیبهشت امسال آثار آن را در شاخص‌های کلان اقتصادی
مشاهده کردیم.
> تورم ۵۲ درصد نقطه به نقطه به ۲۷ درصد رسید
وی افزود: همانگونه که مطلع هستید تورم ۵۲درصد نقطه به نقطه به ۲۷ درصد رسید و رشد اقتصادی که سال گذشته منفی بود امیدواریم و علائم این چنین می‌گوید برآوردها این است اقتصاد منهای نفت ما امسال مثبت باشد و امیدوارم ما به این هدف امسال دست پیدا کنیم.
روحانی اضافه کرد: در سال آینده پیش‌بینی ما آن است با کمک همدیگر می‌توانیم این راه را ادامه دهیم. در بخش صنعت صنایع بورسی ما در ماه‌های گذشته رشد ۳.۷ درصد در تولید و ۱۴.۵ نیم در ارزش و فروش داشته و این به این معناست که مسیر صحیحی در اقتصاد کشور آغاز شده است.
روحانی اظهار داشت: در سال گذشته برای اولین‌بار در تاریخ توانستیم در پارس جنوبی تولیدمان از قطر افزایش پیدا کند در حالی که در سال ۹۲ تولید ما نسبت به قطر نصف بوده است و قطر دو برابر ما گاز تولید می‌کرده است بنابراین این به معنای آن است که ما زمینه گاز و نفت حرکت‌مان درست بوده است.
رئیس دولت دوازدهم افزود:‌ما توانستیم یک مقدار کمبودی که در زمینه ساخت مسکن داشتیم با طرحی که وزارت راه و شهرسازی تدوین کرده و ۱۸۰ هزار واحد را در طول یکی دو هفته پیش آغاز کرده برای اجرا و عملیات و ۴۰۰ هزار واحدی که قول داده تا آخر دولت اجرایی و عملیاتی
خواهد کرد.
روحانی گفت: این که ما حدود ۱۰۷ هزار منزل مسکونی در بخش زلزله زده یا ترمیم یا احداث کردیم و در بخش سیل ۱۴۷ هزار واحد مسکونی ترمیم و یا در حال احداث است که امیدواریم تا پایان سال تکمیل شود. بنابراین در همه این زمینه‌ها حرکت ما حرکت درست و برعکس آنچه که آمریکایی‌ها فکر می‌کردند که با فشار تحریم اقتصاد ما را دچار مشکل می‌کنند مسیر و راه درستی را انتخاب کردیم و پیش می‌رویم.
> ویژگی‌های بودجه از دیدگاه روحانی
رئیس جمهوری در ادامه به ویژگی‌های بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: بودجه سال ۹۹ مانند بودجه سال جاری بودجه ایستادگی و استقامت در برابر تحریم است این بودجه به دنیا اعلام می‌کند که علی رغم تحریم، ما کشور را مخصوصا از لحاظ نفت اداره خواهیم کرد.
روحانی افزود: تقریبا بودجه سال ۹۹ با شرایطی که ما پیش‌بینی کردیم خیلی به نفت اتکا ندارد و نمایندگان در جدول‌ها خواهند دید که درآمدی که برای نفت خام و گاز در نظر گرفته شده است با مقداری که در بودجه عمرانی پیش‌بینی کرده‌ایم اگر همه آنها حاصل شوند تقریبا همه آنها نزدیک هم می‌باشد.
وی گفت: اگر هم حاصل نشود بودجه عمرانی ما جلو است، ۷۰هزار میلیارد تومان اعتبار بودجه عمرانی برای سال آینده مد نظر قرار گرفته است؛ از ابتدای دولت تدبیر و امید از ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار در سال ۱۳۹۱ به تدریج به هفتاد هزارمیلیارد تومان در سال آینده رسیده‌ایم.
رئیس دولت دوازدهم گفت: بودجه عمرانی کشور در ۶سال گذشته بیش از ۶برابر شده است و امیدوارم در بخش عمرانی طرح‌هایی که مد نظر است را اجرایی خواهیم کرد. وی خاطرنشان کرد: همه طرح‌های مهم کشور در سال آینده اجرا و عملیاتی خواهد شد طرح‌هایی که برای غرب کشور و مناطق گرمسیری مد نظر داشتیم که بخش بیشتر آن اجرا شد و بخشی از آن باقیمانده است که تا پایان دولت دوازدهم عملیاتی خواهد شد که به معنای یک تحول بزرگ در بخش کشاورزی است.
روحانی گفت: خودکفایی ما در انرژی غذایی در آغاز دولت یازدهم ۵۷ درصد بوده است و امروز خودکفایی ما بالای ۷۳ درصد است تا پایان سال آینده پیش‌بینی ما خودکفایی ما در انرژی مواد غذایی به ۸۲ درصد برسد.
> تولید بنزین به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز می‌رسد
روحانی گفت: بر اساس آخرین گزارش وزارت نفت در پایان سال ۹۸، تولید بنزین در روز به ۱۱۰میلیون لیتر می‌رسد در حالی که در آغاز دولت یازدهم تولید آن ۵۲ میلیون لیتر در روز بوده است؛ یعنی این مقدار بیش از دو برابر شده است که امیدواریم که با اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت تا سال‌های آینده خودکفایی بنزین ادامه پیدا کند و در زمینه مسائل محیط زیست قدم‌های بسیار مهم دولت برداشته است و این روند را نیز در سال ۱۳۹۹ ادامه خواهیم داد.
وی گفت: به غیر از مسئله دریاچه ارومیه که شرایط آن بسیار امیدوار‌کننده است و وضعیت تالاب‌ها که شرایط آن نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است و این روند هم ادامه خواهد داشت در زمینه بنزین و گازوییل بزرگترین طرح‌ها را برای مسائل محیط زیست کشور اجرا کردیم و اکنون ۷۵درصد بنزین مصرفی کشور ۷۵میلیون لیتر بنزین کشور یورو ۴ و یورو ۵ است.
> توجه به قدرت خرید و شرایط زندگی مردم
وی افزود: نکته دیگری که برای ما بسیار حائزاهمیت است مسئله قدرت خرید و شرایط زندگی مردم است. این موضوع هم در سال ۹۸ یک مسئله اساسی بوده و هم در بودجه سال ۹۹ یک مسئله اساسی ما بوده است.
روحانی اضافه کرد:‌ ما می‌دانیم در شرایط تحریم و فشار مردم در سختی هستند. ما می‌دانیم قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. ما می‌دانیم در این شرایط صادرات و واردات جابجایی پول و ارز ما در دنیا با مشکلات زیادی توام است. همه ما می‌دانیم که در صادرات نفت با مشکلاتی مواجه هستیم. اما در عین حال تلاش ما این است سختی معیشت مردم را کاهش بدهیم.
> ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: همه تلاش ما این است که سختی‌ها مقداری کاهش پیدا کند و بیشتر قابل تحمل باشد. به همین دلیل ما برای کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص دادیم و برای بودجه سال ۹۹ هم برای کالاهای اساسی اختصاص خواهیم داد.همانند اینکه در این ماه پرداخت می‌کنیم در ماه آینده هم پرداخت می‌کنیم، سال آینده هم مانند، همین آذرماه امسال خواهد بود و باز هم ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی بود.
وی ادامه داد: طرح‌های مختلفی در این زمینه در ذهن ما و نمایندگان مجلس بود. بحث‌های فراوانی کردیم فقط به خاطر رفاه مردم و به خاطر اینکه مشکلات معیشتی کاهش پیدا کند. شما می‌دانید ارز چند نرخی و جلوگیری از سوءاستفاده و فساد چقدر مشکل است اما در عین حال دولت تحمل می‌کند به خاطر اینکه مردم در فشار نباشند. بنابراین کالاهای اساسی سال آینده همانند امروز و امسال باز هم به قیمت ۴۲۰۰ تومان خواهد بود.
> ارز نیمایی برای کالاهای غیراساسی
رئیس جمهوری اضافه کرد: حتی کالاهای غیراساسی هم با ارز نیمایی خواهد بود که در این بودجه ما ارز نیمایی را ۸۵۰۰ تومان مدنظر قرار دادیم. بنابر این تلاش ما این است که معیشت مردم در سختی نباشد.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌ ما تلاش کردیم حقوق و مستمری افرادی که در جامعه ما آسیب‌پذیرتر هستند به مقداری که در توان دولت است افزایش بدهیم. در همین یکی
دو هفته گذشته ما بیش از یکهزار میلیارد تومان - علاوه بر آنچه که در سال‌های پیش و اوایل سال پرداخت می‌شد- برای کمک به معلولین اختصاص دادیم. در واقع در اجرای قانون حمایت از معلولین که به عنوان قانون مجلس شورای اسلامی بر ما ابلاغ شده است ‌را آغاز کردیم.
> افزایش ۱۵ درصدی حقوق
وی ادامه داد:‌ در زمینه مستمری‌بگیران نیز شرایط ما به شکلی است که نسبت به یکی دو سال گذشته بیش از سه برابر افزایش پیدا کرده است. همچنین حقوق ثابت کارمندان که برای کارمندان و کارگران ما بسیار سخت خواهد بود، در سال جاری ۲۰درصد بر حقوق افزایش دادیم و مستمری ثابت و در سال آینده هم ۱۵درصد افزایش بدهیم. یعنی در این دو سال ۳۵درصد بر حقوق و مستمری‌ها اضافه کردیم و این به معنای آن است که اقشاری که تحت فشار هستند فشار کمتری را تحمل کنند.
> ارائه کمک معیشتی به ۶۰ میلیون ایرانی
رئیس دولت دوازدهم عنوان کرد: در همین طرح اخیر هم تلاش ما بر این بوده که آنهایی که دارای فشار بیشتری هستند و مشکلات بیشتری دارند بتوانیم به آنها کمک معیشتی را هم در ماه‌های باقی‌مانده امسال انجام بدهیم که نسبت به ماه آذر در آخر آبان انجام دادیم و نسبت به ماه‌های بقیه هم ان‌شاءالله انجام می‌دهیم که این طرح شامل ۶۰ میلیون نفر از اعضای خانواده ایران است. ممکن است مقداری هم در اثر درخواست مردم آنهایی که مدعی هستند که نیازمند هستند افزوده بشود.
رئیس جمهوری گفت: به هر حال ما این را اجرایی و عملیاتی می‌کنیم برای اینکه مردم ما در فشار کمتری قرار بگیرند این روند در سال ۹۹ هم به حول و قوه الهی ادامه خواهد یافت. بنابراین شرایط اقتصادی ما شرایطی است که اقتصاد ما بهتر خواهد بود و تلاش می‌کنیم شرایط مردم شرایطی نباشد که در فشار بیشتر باشند البته هر چه ما به‌دست آوردیم در سایه حمایت مجلس شورای اسلامی، در سایه هدایت‌های مقام معظم رهبری و در سایه حضور مستمر مردم در بخش‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی بوده و این روند در سال آینده هم ادامه خواهد یافت.
> بودجه کشور بر مبنای فشار حداکثری
و ادامه تحریم آمریکا
روحانی گفت: بنابراین از لحاظ کمک به بیش از ۷دهک جامعه دولت حرکت خوبی را آغاز کرده است که قشر متوسط و ضعیف ما است که این حرکت را باز هم ادامه خواهد داد.
رئیس جمهوری تاکید کرد: مبنای بودجه ما همچنان بر مبنای فشار حداکثری و ادامه تحریم آمریکا است که این به آن معنا نیست که دولت قدم‌های دیگری را بر ندارد اما در عین حال مبنای ما بر این است و بر این مبنا ما بودجه ۹۹ را طراحی کردیم.
رئیس جمهور یادآور شد: صادرات ما رونق بیشتری خواهد یافت با ورود موقت ما در اتحادیه اوراسیا، صادرات ما با ارقام بهتر بدون تعرفه یا با تعرفه بسیار کم رونق می‌گیرد. همین طرح را با ترکیه به طور دیگر اجرا می‌کنیم و با آذربایجان به زودی اجرا خواهیم کرد و با کشورهای دیگر اجرا می‌کنیم.
وی اضافه کرد: آنچه که در سرمایه‌گذاری مدنظر ما بوده است از ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری روسیه در ایران که بیش از ۲ میلیارد آن قبلا نهایی و اجرایی شده است بقیه آن در سال ۲۰۲۰ عملیاتی می‌شود. امیدواریم ۵ میلیارد دلار سرمایه در سال بعد، چه طرح‌هایی که قبلا نهایی شده و چه در سال آینده نهایی می‌شود وارد کشور شود. البته مشابه این با کشورهای دیگر هم داریم بنابراین شرایط اقتصادی ما بهتر خواهد شد.
> اصول سیاست‌های بودجه
وی در ادامه به رقم بودجه در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: ویژگی‌های بودجه ما اصول سیاست‌های ما در بهداشت، درمان، ریل، محیط زیست، کشاورزی، آب، برق، پهنای باند ما نسبت به آغاز دولت یازدهم قدرتش ۲۰ برابر شده است بنابراین ما این روند را ادامه می‌دهیم.
رئیس جمهوری گفت: در زمینه این که بتوانیم شبکه ملی اطلاعات داخلی را آنچنان تقویت کنیم که مردم بتوانند برای نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند و اخیرا هم رهبر معظم انقلاب در این زمینه دستوری دادند که در شورای عالی فضای مجاری آن را دنبال می‌کنیم مردم شرایط بهتری را لمس خواهند کرد.
> گازسوز کردن خودروها
روحانی افزود: مسئله گازسوز کردن خودروهایی که مربوط به حمل و نقل عمومی از طرف دولت اعلام شد. ما در سال آینده آن را اجرا می‌کنیم و دولت بودجه آن را بر عهده می‌گیرد.
رئیس جمهوری گفت: در بودجه سال آینده شرکت‌های دولتی ۲۰۰ هزار میلیاردتومان سرمایه‌گذاری خواهند کرد و ۷۰ هزار میلیارد هم بودجه عمرانی است بنابراین ۲۷۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده اعم از دولت یا شرکت‌های دولتی در سال آینده سرمایه‌گذاری می‌کنند که باعث شکوفایی خواهد بود.
وی افزود: لایحه بودجه سال ۹۹ از حیث منابع و مصارف به میزان ۱۹ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۳۷۱میلیارد ریال است که منابع بودجه عمومی دولت ۵میلیون و ۶۳۸ هزار و۲۹۳ هزار میلیارد ریال است و منابع عمومی بودجه ما ۴۸۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ در نظر گرفته شده است که می‌شود ۴ میلیون و ۸۴۵ هزار و ۹۶۸هزار میلیارد ریال، درآمد اختصاصی وزارت خانه‌ها ۷۹۲هزار و ۳۲۵هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است و بودجه شرکت‌های ۱۴ میلیارد و ۸۳۹هزار و ۴۵۸میلیارد ریال مدنظر قرار گرفته که این لایحه بودجه طبق اصل ۵۲ قانون اساسی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد امیدواریم نمایندگان امسال در نیمه بهمن بودجه را تحویل دهند که آیین نامه اجرایی را تا قبل از پایان سال نهایی کنیم.
> 1988 هزار میلیارد تومان منابع بودجه
اما بررسی جزییات لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد که بودجه سال ۹۹ کل کشور از نظر منابع بالغ بر 1988 هزار میلیارد تومان و مصارف بودجه نیز معادل همین رقم تعیین شده است.این بودجه از دو بخش بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها تشکیل می‌شود.
براین اساس ماده واحده لایحه بودجه 99،منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بودجه عمومی 563,829 میلیارد تومان، منابع عمومی 484,596 میلیارد تومان، درآمد اختصاصی دستگاه‌ها 79 هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات غیرانتفاعی نیز 1483 هزار میلیارد تومان است.
درآمدها 261 هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی‌های سرمایه 98.8 هزار میلیارد تومان و واگذاری دارایی‌های مالی 124 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد.
همچنین درآمدهای مالیاتی با احتساب درآمد گمرکی 195 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. در بخش هزینه‌ها جبران خدمت کارکنان که همان حقوق و دستمزد است نیز 113 هزار میلیارد تومان تعیین شد.
> سهم صندوق توسعه ملی چقدر است؟
دولت برای سال آینده پیش‌بینی فروش 80 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی کرده است. همچنین منابع حاصل از صندوق توسعه ملی که ناشی از کاهش سهم 36 درصد به 20 درصد است بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان برای هزینه در بودجه تعیین شده است.
> درآمد مالیاتی
۲ هزار میلیارد تومان بالا رفت
دولت در لایحه بودجه سال آینده حدود ۱۹۵هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی کرده است.مجموع منابع عمومی در لایحه بودجه سال آینده ۴۸۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که از این منابع، حدود ۲۶۱ هزار میلیارد تومان در بخش درآمدها تعیین شده و از این رقم ۱۹۵هزار میلیارد تومان را
مالیات تشکیل می‌دهد.
درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده برای سال ۱۳۹۹ در مقایسه با رقم مصوب سال جاری ۲۳هزار میلیارد تومان افزایش دارد. این درحالی است که در سال ۱۳۹۸، حدود ۱۷۲هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی مصوب شده بود که تا پایان هشت ماهه اول سال حدود ۸۹ هزار میلیارد تومان آن محقق شد.افزایش درآمدهای مالیاتی براساس پایه‌های جدید جزو برنامه‌های دولت در سال آینده
بوده است.
> ۴۰ هزار میلیارد تومان اموال مازاد دولت
فروخته می‌شود
بررسی لایحه بودجه ۹۹ کل کشور نشان می‌دهد که دولت به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده تا در سال آینده تا سقف ۴۰هزار میلیارد ریال اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول مازاد دولت به استثنای انفال و
موارد مندرج در اصل ۸۳ قانون اساسی را بدون رعایت تشریفات مربوط به تصویب هیئت وزیران مندرج در ماده ۱۵ قانون محاسبات عمومی کشور با رعایت قوانین و مقررات از طریق مزایده عمومی به فروش رسانده و وجوه حاصل را به ردیف درآمدی ۲۱۰۲۲۱ واریز کند.عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از فروش حامل‌های انرژی موضوع ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده و جداول پرداختی (مصارف) این تبصره، پس از وصول ظرف مدت یک‌سال به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز می‌شود تا به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت شود.
> کاهش ۱۰۵ هزار میلیارد تومانی درآمد نفت
در سال آینده
درآمدهای ناشی از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی در سال آینده حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که در مقایسه با رقم مصوب سال جاری ۱۰۵ هزار میلیارد تومان کاهش دارد.
دولت پیش‌بینی کرده تا در بودجه سال آینده ۹۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که از درآمدهای نفتی و سایر تشکیل می‌شود کسب درآمد کند.
براین اساس منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی ۴۸ هزار و ۲۹۸ هزار میلیارد تومان تعیین شده که در مقایسه با رقم ۱۵۳ هزار میلیارد تومانی مصوب در بودجه امسال تا ۱۰۵هزار میلیارد تومان کاهش دارد.
البته در سال جاری با توجه به کاهشی که در درآمدهای نفتی ایجاد شد دولت نسبت به اصلاح بودجه و حذف بخشی از درآمدهای نفتی که محقق نمی‌شد اقدام کرد، اما در حال حاضر رقم مشخصی از منابع محقق شده درآمدهای نفتی وجود ندارد که نسبت به لایحه سال آینده مورد قیاس
قرار بگیرد.
اما در بخش دیگر واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای منابع حاصل از فروش و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول وجود دارد که حدود ۴۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تعیین شده و این رقم در مقایسه با سال جاری که ۴۴۵۰هزار میلیارد تومان بوده افزایش
قابل توجهی دارد.
منابع حاصل از واگذاری طرح‌های عمرانی نیز در سال آینده حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که برابر با همین رقم در سال جاری است.
در مجموع واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که شامل نفت و سایر است در سال جاری ۱۵۸هزار میلیارد تومان بود که برای سال آینده تا ۹۸ هزار میلیارد تومان و به عبارتی حدود ۶۰هزار میلیارد تومان کاهش دارد.
> ۷۴ هزار میلیارد برای یارانه‌ نقدی
و طرح حمایت معیشتی
دولت در لایحه بودجه سال آینده حدود ۷۴هزار میلیارد تومان برای توزیع یارانه‌های نقدی و طرح حمایت معیشتی خانوارها کنار گذاشته است.در تبصره هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده مجموع ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه پیش‌بینی شده که در بخش‌های مختلف توزیع خواهد شد.
این در حالی است که برای توزیع یارانه نقدی و غیرنقدی رقم ۴۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تعیین شده که در قیاس با سال جاری تفاوت چندانی ندارد و این رقم برای پرداخت یارانه به حدود ۷۸هزار نفر در سال اختصاص پیدا می‌کند.همچنین ۳۱هزار میلیارد تومان برای طرح حمایت معیشت خانوارها پیش‌بینی شده که همان طرحی است که اخیرا با اجرای سهمیه‌بندی بنزین به تناسب اعضای خانوار در هر ماه مبلغی به حساب آنها واریز می‌شود. طرح حمایت معیشتی خانوار حدود ۶۰ میلیون نفر را در بر می‌گیرد که مجموع ۱۸ میلیون خانوار است.
همچنین منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین نسبت به قیمت قبل از سهمیه‌بندی در سال جاری، مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت ملی نفت ایران نیست.
در تبصره هدفمندی یارانه‌ها تاکید شده بدهی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به بانک مرکزی بابت تنخواه دریافتی برای اجرای قانون در سال ۱۳۸۹ تا سقف ۵۷۰۰ میلیارد تومان به عنوان بدهی دولت به بانک مرکزی تلقی می‌شود.
> بودجه بانک‌ها در سال ۹۹ چقدر است؟
مجموع کل منابع بانک‌ها در سال آینده از سوی دولت ۱۱۹ هزار و ۱۹۲ میلیارد و ۹۷۰میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که ۱۱۶ هزار و ۴۹۹ میلیارد و ۷۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان آن مربوط به بخش درآمدها ومابقی آن مربوط به بخش سایر دریافت‌هاست.
طبق لایحه بودجه 99 خلاصه کل منابع و مصارف بانک‌ها (ترازنامه)، مجموع کل منابع بانک‌ها در سال آینده از سوی دولت 119هزار و 192 میلیارد و 970 میلیون و 100هزار تومان در نظر گرفته شده که 116 هزار و 499میلیارد و 728 میلیون و 200 هزار تومان آن مربوط به بخش درآمدها ومابقی آن مربوط به بخش سایر دریافت‌هاست.
همچنین در این بخش از لایحه بودجه سال 1399، از مجموع بیش از 119 هزار میلیارد تومان هزینه بانک‌ها، 113 هزار و 138 میلیارد و 128 میلیون و 200 هزار تومان آن مربوط به ردیف هزینه‌ها، 840 میلیارد و 400 میلیون تومان آن مربوط به مالیات، 1680 میلیارد آن مربوط به 50 درصد سود ویژه، 2 میلیارد و 50میلیون تومان مربوط به سود سهام، 16میلیارد و 815 میلیون تومان آن مربوط به سایر حساب‌های تخصیص سود، 4313میلیارد و 300میلیون و 900 هزار تومان آن مربوط به هزینه‌های سرمایه‌ای و 244 میلیارد و 290میلیون تومان آن مربوط به افزایش دارایی‌های جاری است که از مجموع این هزینه‌ها 1042 میلیارد و 814میلیون تومان مربوط به ذخیره استهلاک منظور در هزینه‌های جاری کسر می‌شود.
> پیش‌بینی افزایش ۳ برابری درآمد دولت
از واگذاری شرکتهای دولتی
جزییات لایحه بودجه دولت نشان می‌دهد درآمد دولت از واگذاری شرکتهای دولتی با افزایش ۳برابری همراه خواهد بود.بر اساس لایحه دولت منابع حاصل از واگذاری شرکتهای دولتی مجموعا 11.4 هزار میلیارد تومان خواهد بود که نسبت به رقم 3.6هزار میلیارد سال قبل رشد قابل توجهی
داشته است.
همچنین درآمد از محل واگذاری شرکتهای دولتی بدون توجه به سهام و سهم الشرکه، از 2.4 هزار میلیارد تومان به 4.1 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.