سخنرانی روحانی ۱۸ به‌جای ۱۶ آذر

آرمان ملي:معاون فرهنگي وزير علوم گفت: رئيس‌جمهور به مناسبت روز دانشجو دوشنبه به دانشگاه فرهنگيان مي‌رود. غلامرضا غفاري ضمن بيان اين مطلب اظهار کرد: رئيس‌جمهور به مناسبت روز دانشجو دوشنبه 18 آذر ماه جاري از ساعت 10 تا 12 به دانشگاه فرهنگيان مي‌رود. وي تصريح کرد: در مراسم حضور رئيس‌جمهور که به مناسبت روز دانشجو برگزار خواهد شد، حدود 8 نفر از فعالين و نمايندگان دانشجويان سخنراني خواهند کرد.
گرفتن بهانه از دست مخالفان
دانشجويان از اقشار تاثيرگذار درجامعه هستند و به همين دليل مسئولان اهميت ويژه‌اي براي اين قشر قائل هستند. روساي جمهور در روز دانشجو يعني 16 آذر براي احترام به دانشجويان دريک دانشگاه حاضر و سخنراني مي‌کنند که بعضا انتقاداتي از سوي دانشحويان به روساي جمهور در اين جلسات مطرح مي‌شود. امسال نيز دانشجويان چشم انتظار حضور روحاني در يکي از دانشگاه‌ها بودند که چنين نشد اما آنها از روزهاي بعد خبر نداشتند که در رسانه‌هايشان رئيس‌جمهور و دولت را متهم به بي‌توجهي به دانشجويان کردند. جوان نوشت؛ «مراسم‌هاي مختلف به مناسبت روز دانشجو در حالي روز گذشته در دانشگاه‌هاي مختلف کشور انجام شد که رئيس‌جمهور حسن روحاني هيچ برنامه‌اي براي اين روز نداشت و ترجيح داد در جمع دانشجويان حاضر نشود. روحاني در سال‌هاي گذشته مدعي شده بود که با روي کار آمدن دولت او فضاي دانشگاه‌ها مراسم روز دانشجو را تجربه مي‌کند، در حالي که پيش از دولت او هم، همواره رئيس‌جمهور در مراسم روز دانشجوي يکي از دانشگاه‌هاي کشور شرکت مي‌کرد، سخنان دانشجو را مي‌شنيد، شعار‌هاي اعتراضي يا حمايتي را مي‌ديد و خود هم صحبت مي‌کرد. آخرين حضور حسن روحاني در دانشگاه مربوط به مراسم آغاز به کار دانشگاه‌ها در سال تحصيلي 98-99 بود که با سه هفته تأخير انجام شد و بيشتر سالني که در دانشگاه تهران به عنوان محل سخنراني روحاني انتخاب شده بود، خالي بود. دو سال اخير و خصوصاً ماه‌هاي اخير، انتقادات به دولت روحاني صريح‌تر و بيشتر شده و حضور رئيس‌جمهور در فضاي پرسشگري، جسارت و سعه صدر و تحمل بيشتري را مي‌طلبد.» يا رجا و جهان‌نيوز نوشتند: «با توجه به مطالبه افکار عمومي از رئيس‌جمهور براي حضور در ميان مردم و دانشجويان و پاسخگويي بابت عملکرد دولت و اجراي طرح‌هاي خاص همانند سهميه‌بندي بنزين، لازم بود رئيس‌جمهور پس از مدت‌ها با دانشجويان به عنوان قشر پيشرو در جامعه سخن مي‌گفتند. مراسمات روز دانشجو طي سال‌هاي گذشته با حضور حسن روحاني در يکي از دانشگاه‌هاي تهران و حتي برخي از شهرستان‌ها برگزار مي‌شد. اما امسال حسن روحاني حاضر نشده است که به دانشگاه برود و با دانشجويان سخن بگوييد و نظرات آنها را نيز بشنود. لازم به ذکر است، که در سال‌هاي گذشته نيز مراسم روز دانشجو در حضور رئيس‌جمهور با محدوديت براي تشکل‌هاي دانشجويي برگزار شده و دانشجويان زيادي از حضور در اين مراسم و سخن گفتن با روحاني محروم شدند. با اين وجود به نظر مي‌رسد با توجه به مطالبه افکار عمومي از رئيس‌جمهور براي حضور در ميان مردم و دانشجويان و پاسخگويي بابت عملکرد دولت و اجراي طرح‌هاي خاص همانند سهميه‌بندي بنزين، لازم بود رئيس‌جمهور پس از مدت‌ها با دانشجويان به عنوان قشر پيشرو در جامعه سخن مي‌گفتند.»
چرا دانشگاه تهران انتخاب نشد؟


معمولا روساي جمهور درروز دانشجو به دانشگاه تهران مي‌روند اما روحاني 24 مهر به اين دانشگاه رفت تا به مناسبت آغاز سال تحصيلي دانشگاه‌ها با دانشجويان سخن بگويد پس بر همين اساس دانشگاه ديگري را انتخاب کرده است.