استراماچونی با استقلال فسخ کرد!

آرمان‌ملي: تيم استقلال با استراماچوني و بعد از چند هفته نخستين ليگ‌برتر به يکباره اوج گرفت و با بردهاي متوالي صدر جدول را از آن خود کرد، اما عدم پرداخت حقوق دو ماهه کادرفني و البته بي‌توجهي هيات‌مديره اين باشگاه به اخطارهاي وکيل استراماچوني باعث شد تا اين سرمربي ايتاليايي و دستيارانش قرارداد خود را فسخ کنند.
غيب سرمربي
سرمربي ايتاليايي استقلال و دستيارانش در آخرين تمرين استقلال قبل از بازي با پيکان غيبت کردند. تمرين تيم فوتبال استقلال در حالي در مجموعه ورزشي انقلاب در شرايطي آغاز شد که آندره‌آ استراماچوني، عمر دانسي، مارکو کاسر و سباستين لتو، کادرفني ايتاليايي تيم استقلال در اين تمرين غايب بودند. اين اتفاقات در پي نارضايتي سرمربي استقلال از پرداخت‌نشدن مطالباتش توسط اين باشگاه صورت گرفته است. او روز شنبه هم با لباس شخصي در تمرين حاضر شد، ولي به‌سرعت محل تمرين را ترک کرد تا دستيارانش تمرين را برگزار کنند. ديروز نيز استراماچوني در نشست خبري قبل از بازي غيبت کرد و با نيامدن او و دستيارانش به تمرين، وضعيت نه چندان خوبي در اردوي اين تيم قبل از بازي با پيکان پيش آمده است.
واکنش رسانه‌ها


روزنامه «کالچو مرکاتو» ايتاليا روز شنبه با عنوان «جنجالي از ايران؛ استراماچوني اول است، اما استقلال در خطر از دست دادن او است» به مشکل جديد اين سرمربي ايتاليايي در ايران پرداخت. در مطلب اين روزنامه آمده است: «چند روز پيش داستان استقلالِ آندره استراماچوني را تعريف کرديم که با کسب 9پيروزي در 10 مسابقه بازگشت غيرقابل باوري داشت و پنجشنبه گذشته موفق شد با حضور 100 هزار هوادار تيم شهر خودرو را شکست بدهد. استقلال بعد از 6سال به صدر جدول بازگشت (اين آمار روزنامه و تعداد تماشاگران دقيق نيست) و با 25 گل بهترين خط‌حمله را در اختيار دارد. برخلاف داخل زمين، شرايط خارج از زمين استقلال خيلي ساده نيست و فصل جديدي از ماجراجويي پيچيده مربي ايتاليايي نوشته شد. به‌نظر مي‌رسد فيفا بي‌نظمي‌هاي مالي باشگاه را تشخيص داده و اعتبار قرارداد استراماچوني را تعليق کرده است. براي همين اين مربي (شنبه) تيمش را تمرين نداد و با لباس شخصي نظاره‌گر تمرين بازيکنانش بود. استانداردهاي سختگيرانه بين‌المللي به‌خصوص براي باشگاهي مثل استقلال که در ليگ‌قهرمانان آسيا حضور دارد، مي‌تواند به فسخ فوري قرارداد مربي منتهي شود.
درخواست سرمربي
سرمربي تيم استقلال در ايميلي که به مديرعامل اين باشگاه ارسال کرده از آنها خواسته تا قراردادش يکسال ديگر کاهش پيدا کند و در صورتي‌که اين اتفاق رخ بدهد روي نيمکت تيم استقلال در مسابقه پيکان خواهد نشست. اين موضوع در نشست ديروز هيات‌مديره استقلال موردبحث قرار گرفت و با توجه به اينکه باشگاه استقلال قراردادي دو ساله با اين مربي ايتاليايي امضا کرده زيربار کاهش قرارداد وي نمي‌رود. اين موضوع به سرمربي تيم استقلال هم اعلام خواهد شد و باشگاه استقلال شديدا با درخواست اين مربي مخالفت کرده است.
انتخاب جانشين!
اميرحسين فتحي، مديرعامل استقلال يکشنبه در محل تمرين اين تيم حضور پيدا کرد و جلسه‌اي با جواد زرينچه، سرپرست تيم و برخي از بازيکنان استقلال برگزار کرد. اين احتمال وجود دارد زرينچه به‌عنوان مربي روز دوشنبه روي نيمکت آبي‌پوشان بنشيند و قيد حضور در برگزاري مراسم ليگ‌قهرمانان آسيا را بزند.
راه‌حل؟!
مسئولان باشگاه استقلال براي پرداخت مطالبات سرمربي خود به او پيشنهاد داده‌اند که يک حساب در ترکيه باز کند تا بتوانند پول او را بدهند و «استرا» را راضي نگه دارند. خود استقلال هم يک حساب در ترکيه باز کرده؛ اما استرا به توصيه وکيلش اين کار را انجام نداد. در جلسه هيات‌مديره باشگاه استقلال قرار شد اسماعيل خليل‌زاده عضو هيات‌مديره استقلال براي پرداخت مطالبات 110 هزار دلاري استراماچوني راهي ترکيه شود و پول اين مربي را به حساب وي در استانبول واريز کند.
فسخ قرارداد؟!
آندره‌آ استراماچوني» با انتشار بيانيه‌اي، به‌همراه دستياران خود به‌طور يک‌طرفه قرارداد خود را با باشگاه استقلال فسخ کردند.در بيانيه‌اي که در اختيار ايرنا قرار گرفته، آمده است: «آندره‌آ استراماچوني» با انتشار بيانيه‌اي، به‌همراه دستياران خود «مارکو کاسر»، «سباستين لتو» و «عمر دانسي» به‌طور يک‌طرفه فسخ کردند.بند فسخ قرارداد از تاريخ ششم دسامبر 2019 (روز جمعه 15 آذرماه) و تحت‌نظر فدراسيون بين‌المللي فوتبال (فيفا) فعال شده است. در اين بيانيه تصريح شده است: استراماچوني و اعضاي مذکور اين فرصت را مغتنم شمرده تا از تمامي بازيکنان تيم اصلي و همچنين ساير اعضاي مجموعه به‌واسطه عملکرد فوق‌العاده و همکاري حرفه‌اي‌شان قدرداني کنند؛ همکاري که اين امکان را فراهم آورد تا تيم به‌رغم تمام مشکلات ماه‌هاي اخير به صدر جدول رده‌بندي برسد. در ادامه اين بيانيه مي‌خوانيم: و اما مهم‌تر اينکه سرمربي از هواداران فوق‌العاده استقلال به‌دليل حمايت‌هاي باورنکردني و منحصربه‌فردشان در طول اين مدت، تشکر ويژه کرده و براي آنان آرزو دارد تيم محبوبشان به تمام موفقيت‌هايي که شايسته آن است، دست يابد؛ او با قلبي شکسته مجبور به رفتن شد و اميدوار است روزي دوباره در کنار شما باشد.
دلايل فسخ
استراماچوني به‌دليل مشکلات در پرداخت دستمزدش، تذکر پليس ايتاليا در زمينه مالي، شفاف نبودن واريزي‌ها به حسابش و تحريم بانک‌ها در ايران تصميم گرفت که قراردادش را فسخ کند و از ايران برود. پيش از اين دو بار وکيل اين مربي ايتاليايي به مديريت استقلال اخطار داده بود اما مديران تيم آبي‌پوش تذکر وي را جدي نگرفته بودند. براساس قوانين وقتي يک مربي دو ماه حقوق نمي‌گيرد مي‌تواند قراردادش را يک طرفه فسخ کند. با توجه به اينکه مديران استقلال دو ماه حقوق استراماچوني را نپرداخته بودند، اين مربي تصميم گرفت که قراردادش را فسخ کند و با وجود صدرنشيني در ليگ‌برتر از استقلال جدا شد. احتمالا مديران استقلال تصور مي‌کردند که هشدارها و اخطارهاي وکيل استراماچوني به آنها جدي نيست و به همين خاطر آن را جدي نگرفته بودند.استراماچوني در مورد هشدارهاي پليس ايتاليا نگران بود چرا که چندين‌بار از او در مورد قراردادش پرسيده بودند. نشريه ايتاليايي گاتزتا دلوا اسپورت که نشريه‌اي نزديک به وکيل استراماچوني است فسخ قرارداد اين مربي ايتاليايي را تاييد کرده است.