ثبت نام 55 نامزد برای هرکرسی بهارستان

هادی محمدی – درحالی که ثبت نام نامزدها برای انتخابات دوره قبل مجلس شورای اسلامی  یک رکورد تاریخی به جا گذاشته بود و 12 هزار و 123 نفر برای ورود به مجلس دهم ثبت نام کرده بودند که مشکلاتی را در حوزه احراز صلاحیت ها ایجاد کرده بود، آمار ثبت نام ها برای انتخابات دوره جدید مجلس، حتی از آن رکورد هم فراتر رفت و با بیش از 33 درصد رشد به 16 هزار و 145 نفر رسید! یعنی با احتساب 290 کرسی نمایندگی در بهارستان، برای هر کرسی 55 نفر نام نویسی کرده اند! این عدد در دوره قبل نام نویسی ها 42 داوطلب به ازای هر کرسی بود. امسال در استان تهران برای هر کرسی نمایندگی این استان در مجلس، 105 داوطلب نام نویسی کرده اند. موضوعی که نشان دهنده اقبال عمومی به نهاد قانون گذاری کشور است به خصوص این که 20 درصد این داوطلبان در سنین بین 36 تا 40 سالگی قراردارند و حاکی از اقبال جوانان برای ورود به مهم ترین نهاد قانون گذاری و نظارت در کشور است. البته این آمار بالا، از سوی دیگر می تواند نشان دهنده یک ضعف جدی برای پالایش داوطلبان ورود به انتخابات مجلس در همان بدو ثبت نام باشد تا کسانی که واقعا شرایط نمایندگی را ندارند، امکان ثبت نام نداشته باشند. مسئله ای که در دوره گذشته هم پیش آمد و بنا بود قوانینی برای سخت گیری در نام نویسی انتخابات بهارستان تدوین شود اما این اتفاق رخ نداد. این تعداد البته با نقد تلویحی عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم مواجه شد: « فارغ از حضور چهره‌های فرهیخته و مفید برای کشور، افرادی نیز بدون آگاهی از وظایف نمایندگی، قانون اساسی و نیاز‌های کشور بی‌محابا ثبت‌نام کردند.»
صبح روز گذشته جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور در بیان جزئی تر آمار ثبت نام کنندگان، با اشاره به این که تا شنبه شب 15 هزارو 618 نفر در انتخابات مجلس ثبت نام کردند، اظهار کرد: اگر افرادی را که به صورت دستی در ساعات پایانی شنبه شب ثبت نام کردند به این آمار اضافه کنیم، این آمار به 16 هزار و 145 نفر افزایش می یابد که از این تعداد 88 درصد را آقایان و 12 درصد را خانم ها تشکیل می دهند.بر اساس سخنان
عرف ،  248 نفر از نمایندگان مجلس فعلی به سودای ادامه خدمت ثبت نام کرده اند. 633 نفر نیز از کسانی بوده اند که در گذشته تجربه نمایندگی را داشته اند.نکته جالب دیگر درباره ثبت نام این دوره مربوط به تقسیم بندی سنی داوطلبان است به این شکل که 3 هزار و 209 نفر در بازه سنی 36 تا 40 سال ثبت نام کرده‌اند که نشان‌دهنده جوان شدن ثبت نام کنندگان است. کمترین رده سنی نیز از ۷۱ تا ۷۵ سال با ۶۱ نفر ثبت نامی بودند و ۲ هزار و ۸۳۱ نفر بین ۴۱ تا ۴۵ سال داشتند.همچنین 5 هزار و 464 کارمند نیز احساس کرده اند در شغل فعلی امکان خدمت کمتری دارند و باید در جایگاه نمایندگی ظرفیت های خود را بالفعل سازند.رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان این که در بیشتر حوزه‌های انتخابیه هیئت‌های اجرایی تشکیل و بررسی پرونده‌های داوطلبان آغاز شده است،‌ تصریح کرد: استعلامات از مراجع چهار گانه در حال انجام است و تا زمان اعلام اسامی نهایی داوطلبان 50 روز فرصت وجود دارد.وی در پاسخ به این پرسش که آیا بر عملکرد صدا و سیما در زمینه تبلیغات زودهنگام به نفع یکی دو داوطلب شناخته شده انتخابات نظارت وجود دارد؟ گفت: ما بر تبلیغات زود هنگام نظارت داریم. ستاد پیشگیری قوه قضاییه نیز همین وظیفه را دارد. اگر موردی باشد اول تذکر می‌دهیم و اگر این تذکر جواب نداد، نهادی را که تبلیغ می کند، به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.
آخرین آمار ثبت نام داوطلبان انتخابات «استان تهران »


اما علاوه بر آمار ثبت نام در کل کشور ، شاید آمار استان تهران به عنوان پایتخت و استانی که بیشترین نماینده را در مجلس دارد هم جالب باشد . شکرا... اسدبیگی معاون سیاسی استانداری تهران درباره آخرین آمار مربوط به ثبت نام کنندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تهران گفت: در مدت زمان ثبت نام یک هفته‌ای ۳ هزار و ۶۸۰ نفر در کل استان ثبت‌نام کردند که اگر این رقم بر تعداد کرسی‌های استان تهران تقسیم شود، برای هر صندلی ۱۰۵ داوطلب وجود دارد. همچنین از مسیحیان ارمنی شمال ایران ۵ داوطلب ، زرتشتیان ۲ داوطلب، کلیمیان ۶ داوطلب، مسیحیان عاشوری و کلدانی ۸ داوطلب و در مجموع ۲۱ داوطلب اقلیت های مذهبی در تهران ثبت نام داشتند. حسن بیگی درباره آخرین آمار ثبت‌نام ‌کنندگان در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۶ نفر برای سه صندلی خبرگان رهبری در استان تهران ثبت‌نام کرده اند. 
کدخدایی : برخی بدون آگاهی و بی‌محابا ثبت نام کردند
واکنش عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان به ثبت نام 16هزار نفری هم جالب بود . وی در صفحه توئیتر خود نوشت :  بیش از ۱۶ هزار نفر برای نمایندگی مجلس ثبت‌نام کردند. فارغ از حضور چهره‌های فرهیخته و مفید برای کشور، افرادی نیز بدون آگاهی از وظایف نمایندگی، قانون اساسی و نیاز‌های کشور بی‌محابا ثبت‌نام کردند. هیئت‌های اجرایی و نظارت، صلاحیت شرکت کنندگان را وفق قانون بررسی و اعلام خواهند کرد.