آبی های صدرنشین در شوک فسخ قرارداد استرا

صدرنشینی استقلال پس از چند سال ظاهرا برای این تیم و سرمربی‌اش خوش‌یمن نبود چراکه بلافاصله پس از صدرنشینی آبی‌ها در لیگ برتر در یک هجمه خبری داخلی و خارجی که مشخص نیست از کجا نشات می‌گیرد آندره‌آ استراماچونی و تیمش به خاطر احتمال جدایی او نقل محافل ورزشی و خبری شدند. بیشتر رسانه‌ها مشکل استراماچونی را عدم پرداخت بخشی از دستمزدش عنوان می‌کردند که باعث دلخوری شدید او شده با این حال استقلالی‌ها مدعی بودند تاکنون از 3 منبع مختلف پول استراماچونی را پرداخت کرده‌اند اما گویا همین مسئله برای مسئولان بانکی که سرمربی آبی‌ها در ایتالیا در آن حساب باز کرده سوال و ابهام ایجاد کرده و آن‌ها این نحوه واریز را به حساب پولشویی و فرار مالیاتی آندره‌آ استراماچونی گذاشته و با مسدود و بلوکه کردن حساب این مربی عملا او را در مخمصه قرار داده‌اند. این‌که مقامات ایتالیایی از موضوع تحریم ایران آگاه نیستند و یا اگر هستند این موضوع را نادیده گرفته و استراماچونی را به پولشویی متهم کرده‌اند مسئله‌ای نیست که مسئولان باشگاه استقلال در آن دخیل باشند و این معضل متاسفانه گریبان کل فوتبال و حتی ورزش ایران را گرفته و عملا پرداخت دستمزد خارجی‌های ورزش ایران غیرممکن شده است. با همه اینها اخبار ضد و نقیض روی خروجی‌ها می‌رفت و باشگاه استقلال و در راس آن امیرحسین فتحی، مدیرعامل باشگاه هم با قاطعیت از پرداخت دستمزد عقب‌افتاده استراماچونی و ماندن او در استقلال به مدت 2 سال خبر می‌داد و از هواداران می‌خواست شایعات را باور نکنند.
     
اما وقتی استراماچونی و دستیارانش در تمرین روز گذشته حاضر نشدند و سفر جواد زرینچه، سرپرست تیم به مالزی برای قرعه‌کشی فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا لغو شد معلوم بود که اوضاع نه تنها عادی نیست بلکه بحرانی است. برخی لغو سفر زرینچه را به منزله عدم حضور استراماچونی روی نیمکت در بازی امروز با پیکان تلقی کردند و عنوان شد او سرمربی موقت آبی‌ها در بازی امروز خواهد بود و احتمال آن هم با توجه به عدم حضور استرا در تمرین و نشست خبری پیش از بازی زیاد بود که البته زرینچه تکذیب کرد. در حالی که جلسه هیئت مدیره باشگاه عصر دیروز تشکیل شد و بنا بود یکی از اعضای هیئت مدیره امروز به استانبول برود و طلب استراماچونی را از ترکیه به حسابی که به نام او در این کشور افتتاح شده واریز کند به ناگاه خبرگزاری ایرنا استقلالی‌ها را شوکه کرد. این خبرگزاری با انتشار بیانیه خداحافظی استراماچونی روی خروجی‌اش همه معادلات و گمانه‌زنی‌ها را به هم زد. در بیانیه‌ای که ظاهرا از سوی استراماچونی و دستیارانش در اختیار ایرنا قرار گرفته، آمده است: «آندره‌آ استراماچونی به همراه دستیاران خود مارکو کاسر، سباستین لتو و عمر دانسی به طور یک‌طرفه فسخ کردند. بند فسخ قرارداد از تاریخ ششم دسامبر ۲۰۱۹ (روز جمعه ۱۵ آذرماه) و تحت نظر فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) فعال شده است. در این بیانیه تصریح شده است: «استراماچونی و اعضای مذکور این فرصت را مغتنم شمرده تا از تمامی بازیکنان تیم اصلی و همچنین سایر اعضای مجموعه به واسطه عملکرد فوق‌العاده و همکاری حرفه‌ای‌شان قدردانی کنند؛ همکاری که این امکان را فراهم آورد تا تیم به رغم تمام مشکلات ماه‌های اخیر به صدر جدول رده‌بندی برسد.» پس از انتشار بیانیه خداحافظی استراماچونی، اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال برای بررسی آخرین مسائل و مشکلات نشستی اضطراری برگزار کردند، این در حالی بود که گازتا نشریه معتبر ایتالیایی هم بیانیه استراماچونی را منتشر و بر این خبر صحه گذاشت. این خبر بهت و شوک بزرگی به استقلال آن هم در فاصله چند ساعت مانده به بازی با پیکان وارد کرد به طوری که مسئولان باشگاه برای آرام کردن جو تیم و بهبود روحیه بازیکنان راهی محل اردوی تیم شدند.
     
همه این اتفاقات نشان می‌داد که استعفا و فسخ یک‌طرفه قرارداد از سوی استراماچونی صحت دارد اما یک نکته که مبهم و سوال‌برانگیز است موضوع غرامت سنگین برای این مربی ایتالیایی است چراکه بر اساس توافق طرفین در صورت فسخ یک‌طرفه هر یک از طرفین غرامت چند میلیون یورویی باید پرداخت شود و حالا این سوال پیش می‌آید استراماچونی چطور تن به این غرامت سنگین داده است؟ این سوال تنها یک جواب دارد و آن این است که شاید استراماچونی پیشنهادی وسوسه‌انگیز دریافت کرده که نه تنها می‌تواند بی‌دغدغه غرامت میلیونی استقلال را بدهد بلکه چند برابر بیشتر از استقلال هم می‌تواند دستمزد بگیرد و برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند او یک پیشنهاد وسوسه‌انگیز از قطر دریافت کرده بود! با این روایت شاید بتوان کار استراماچونی و استقلال را تمام‌شده دانست به خصوص این‌که او چند روز پیش از طریق وکیلش برای کم کردن مدت قرارداد 2 ساله و کسر یک سال آن اقدام کرده و با مخالفت شدید باشگاه مواجه شده بود و تنها راهی که می‌توانست او را از تعهد به استقلال نجات دهد فسخ یک‌طرفه و به جان خریدن غرامت سنگین بود. حالا آینده استقلال بدون استراماچونی دغدغه وحشتناک مسئولان این باشگاه است مگر این‌که همه اینها یک کابوس باشد که با بیدار شدن از خواب تمام شود.