طرحی برای ترافیک کور انتهای وکیل آباد

قطعا همه ما حداقل یک بار در ترافیک سرسام آور آخر هفته های بولوار وکیل آباد به سمت طرقبه و شاندیز گرفتار شده ایم؛ ترافیکی که سال هاست یکی از مشکلات جدی شهروندان مشهدی است و آخر هر هفته یا در هر تعطیلی خودنمایی می کند. آن طور که مسئولان شهری می گویند در ایام پیک ترافیکی بولوار وکیل آباد که حدود 100 روز در سال می شود، در هر ساعت حدود هفت هزار خودرو از مسیر دوراهی طرقبه شاندیز عبور می کنند و خود را به ییلاقات اطراف مشهد می رسانند. آماری که از میزان بالای تردد خودروهای عبوری و در پی آن ترافیک شدید این منطقه حکایت دارد. در طول سال های مختلف تصمیم هایی برای کاهش بار ترافیکی دوراهی طرقبه  و شاندیز گرفته شد ولی نتوانست این بار سنگین ترافیکی را کنترل کند. حال معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در گفت وگویی با «خراسان رضوی» به تشریح طرحی ویژه می پردازد که قرار است با اتمام فاز اول آن تا پایان سال، بخش زیادی از ترافیک این منطقه کاهش پیدا کند و عبور و مرور مردم مشهد به سمت طرقبه و شاندیز تسهیل شود؛ طرحی که به گفته کاظمی از هفته آینده عملیات اجرایی آن کلید می خورد و در فاز اول 10 میلیارد تومان برای آن هزینه خواهد شد.
خلیل ا... کاظمی درباره جزئیات این طرح به «خراسان رضوی» می گوید: طی بررسی هایی که انجام دادیم متوجه نبود تناسب در عرض سواره روی بولوار وکیل آباد شدیم، به خصوص در محدوده دوربرگردان های زیرگذرهای برونسی و پل پرتوی عملا امکان تردد چهار خودرو فراهم است. وی می افزاید: قبل از پل پرتوی در بولوار وکیل آباد چهار لاین داریم و از بولوار نمایشگاه هم دو لاین به آن اضافه می شود و وقتی این ترافیک به ورودی پل پرتوی و زیرگذر انتهای بولوار وکیل آباد می رسد، دوباره این تعداد به چهار لاین کاهش می یابد که همین موضوع باعث می شود همیشه خودروهای عبوری دو لاین از این مسیر پس بخورند و مسیر تبدیل به قیفی می شود که ترافیک ایجاد می کند. بنابراین در این طرح، نظر بر این است تقریبا هفت لاین خودرو را از بعد پل نمایشگاه به سمت دوراهی طرقبه شاندیز هدایت کنیم. معاون شهردار مشهد تصریح می کند: با اصلاح هندسی که در محل انجام می شود تقریبا مشکل گلوگاهی را که باعث تبدیل مسیر به قیف
می شود، حل می کنیم، این طرح با رویکرد اولویت دادن حرکت خودرو در تندروها و تامین کلیه دسترسی های کاربری معابر از کندرو اجرایی خواهد شد.وی می افزاید: یک ایستگاه اتوبوس و تاکسی هم در این محل قرار دارد که به کندرو منتقل می شود، همچنین عرض سواره رو در بولوار وکیل آباد (از ابتدای پل نمایشگاه به طرف طرقبه شاندیز) نیز تقریبا 2 تا 4 متر افزایش می یابد و در بعضی مکان ها هم از آیلند وسط کاسته و به عرض بولوار اضافه می شود.
تعریض 6 متری پل پرتوی


معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان این که پس از انجام اصلاحات هندسی به سمت تعریض پل پرتوی خواهیم رفت، می افزاید: باند شمالی پل پرتوی به عرض حدود 6 متر تعریض خواهد شد و اصلاحات هندسی مورد نیاز شامل عرض سواره رو در قبل و بعد از پل نیز انجام می شود که امکان حرکت هفت لاین خودرو را در مسیر ایجاد می کند. کاظمی یادآور می شود: یک مسیر دسترسی اختصاصی نیز به صورت موقت، بعد از پل پرتوی پیش بینی می کنیم تا خودروهایی که قصد عزیمت به شاندیز را دارند بتوانند بلافاصله بعد از پل پرتوی وارد این مسیر جایگزین شوند و مستقیم به سمت شاندیز بروند.وی می افزاید: همین برنامه را در مسیر برگشت از طرقبه نیز اجرایی خواهیم کرد که شامل اصلاح هندسی آیلند وسط بولوار وکیل آباد است، همچنین طرحی داریم که بتوانیم روی پل برونسی دوربرگردانی در نظر بگیریم تا خودروهایی که در مسیر برگشت از طرقبه و شاندیز قصد ورود به بولوار نمایشگاه یا عزیمت به قاسم آباد را دارند، بتوانند به جای ورود به زیرگذر، وارد بولوار شهید برونسی شوند و از دوربرگردان در نظر گرفته شده، خود را به بولوار نمایشگاه و قاسم آباد برسانند که این اقدام عملا در فاز دوم برنامه ریزی شده است.
بررسی احداث زیرگذر در محل تلاقی خودروها در دوراهی
کاظمی همچنین به محل دوراهی طرقبه – شاندیز و تلاقی خودروهای خروجی از شاندیز و ورودی به طرقبه در این مسیر اشاره می کند و می گوید: در این محل در حال بررسی و مطالعه طرحی هستیم که بتوانیم یک زیرگذر احداث کنیم تا خودروهایی که از شاندیز برمی گردند با خودروهایی که قصد ورود به طرقبه را دارند تلاقی پیدا نکنند و مشکل ترافیک این نقطه نیز رفع شود.معاون شهرداری با بیان این که این پروژه در دو فاز تعریف شده است، اظهار می کند: عملیات اجرایی فاز اول این پروژه که شامل اصلاح هندسی مسیر رفت، تعریض پل پرتوی و ایجاد مسیر دسترسی به شاندیز است، از هفته آینده آغاز خواهد شد و سعی می کنیم تا نوروز آن را به بهره برداری برسانیم و امیدواریم با تغییراتی که امسال انجام می دهیم بتوانیم برای شب عید مشکلات ترافیکی این محل را به حداقل برسانیم. پیش بینی ما برای هزینه های فاز اول پروژه حدود 10 میلیارد تومان است.کاظمی همچنین در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای جبران فضای سبز جمع آوری شده آیلندها خواهید داشت؟ می گوید: قرار است در ازای فضای سبزی که از آیلند جمع آوری می شود، روی دیواره های جداره بولوار وکیل آباد و زمین هایی که در حال تملک آن هستیم به اندازه 3.5 تا 4 برابر فضای سبز ایجاد کنیم.وی تاکید می کند: برآورد ما این است که پس از پایان این پروژه، ظرفیت پاسخ گویی محور متناسب با ترددهای عبوری به میزان 35 درصد افزایش می یابد و سبب کاهش 40 درصدی مصرف سوخت خودروها در یک بازه 10 ساله و همچنین کاهش حدود 50 درصدی اتلاف زمان شهروندان در یک بازه 10 ساله خواهد شد.
پلیس راهور: طرح کاملا کارشناسی است و با آن موافقیم
در ادامه درباره اثرگذاری این طرح بر ترافیک بولوار وکیل آباد و نظر کارشناسی  پلیس راهور در این زمینه از سرهنگ حسنعلی امامی، جانشین رئیس پلیس راهور مشهد سوال می کنیم که وی به «خراسان رضوی» می گوید: خوشبختانه طرح بسیار خوبی است و شک نکنید که در رفع ترافیک بولوار وکیل آباد تا 40 درصد تاثیر مستقیم دارد و در آینده تا 80 درصد تاثیرگذار خواهد بود. وی می افزاید: کاملا با این طرح موافقیم و اقدامات کارشناسی آن انجام شده است، بحثی هم درباره آن نداریم چرا که تردید نکنید این طرح قطعا در روانی ترافیک بولوار وکیل آباد تاثیر خاصی دارد، چون طرحی کاملا کارشناسی شده است.