کره‌شمالی از یک آزمایش موشکی منحصر‌به‌فرد خبر داد مسیر ناهموار صلح در شبه جزیره کره

محمدرضا ستاری
نتیجه سه دوره مذاکرات نمادین میان دونالد ترامپ رئیس‌ ایالات متحده آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی به اینجا ختم شده که پس از تشدید جدال کلامی میان مقامات دو کشور، اکنون خبرگزاری رسمی کره‌شمالی از آزمایش موشکی جدیدی خبر داده که در نوع خود بی‌سابقه است و می‌تواند توان راهبردی این کشور را متحول کند.
بنا‌بر گزارشی که خبرگزاری یورونیوز از منابع رسمی کره‌شمالی منتشر کرده، این منابع داخلی گزارش داده‌اند که روز گذشته یک آزمایش موشکی بسیار مهم در سایت هسته‌ای سوهائه در غرب کره‌شمالی صورت گرفته است؛ امری که تغییری اساسی در «وضعیت راهبردی» کره‌شمالی ایجاد می‌کند و از نظر تاثیرگذاری بسیار مهم قلمداد می‌شود.
در‌واقع سایت سوهائه مکانی است که رهبر کره‌شمالی شهریور ماه سال گذشته وعده داده بود آن را تعطیل کند، اما اکنون با به نتیجه نرسیدن مذاکرات میان آمریکا و کره‌شمالی بار دیگر این مرکز که به گفته آمریکایی‌ها مکانی برای آزمایش و شلیک موشک بالستیک قلمداد می‌شود، در اوج کشاکش‌های لفظی، دوباره به مکانی فعال جهت تردید در مذاکرات صلح شبه جزیره کره تبدیل شده است.


برآیند سه دیدار نمادین
از زمانی که پیونگ یانگ در زمستان سال 96‌ با چرخشی مملوس در سیاست خارجی خود مذاکره با همسایه جنوبی را در دستور کار قرار داد و متعاقب دیدار کیم جونگ اون با رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، مقدمات دیدار نمادین میان او و دونالد ترامپ در سنگاپور فراهم شد، تاکنون ترامپ و کیم سه دیدار را با یکدیگر در سنگاپور، ویتنام و مدار 38 درجه در مرز دو کره انجام داده‌اند. دیدارهایی که به غیر از مذاکرات ویتنام که اغلب کارشناسان آن را شکست خورده قلمداد می‌کردند، افق جدیدی را در تحولات شبه جزیره کره به صورت خاص و آسیای شرقی به صورت عام گشوده بود.
در این میان دائماً اخباری از چالش در گفت‌و‌گوها به واسطه درخواست آمریکا برای خلع سلاح اتمی کره‌شمالی و نیز خواست پیونگ یانگ مبنی بر برداشته شدن تحریم‌ها منتشر می‌شد تا اینکه‌ پیشرفت‌های اولیه مذاکرات در‌پی انتشار تصاویر ماهواره‌ای در‌خصوص بازسازی مجدد سایت موشکی سوهائه توسط کره‌شمالی متوقف و به جای آن جدال لفظی و تهدیدهای نظامی تشدید شد.
این تشدید اختلافات و توامان شدن آزمایش‌های جدید موشکی از سوی کره‌شمالی از آنجا حائز اهمیت است که پیونگ یانگ چند ماه قبل به ایالات متحده هشدار داده بود که تنها تا سال جدید میلادی فرصت دارد تا چاره‌ای برای توافق دوجانبه بیندیشد. در این میان و در حالی که کیم سونگ سفیر کره‌شمالی در سازمان ملل در بیانیه‌ای که برای شبکه خبری CBS آمریکا فرستاده و گفته که نیازی به مذاکرات طولانی‌مدت با آمریکا نداریم و گزینه خلع سلاح هسته‌ای نیز هم اکنون از روی میز مذاکرات برداشته شده است، رسانه‌های کره‌جنوبی گزارش داده‌اند که در تماس تلفنی اخیر میان روسای جمهوری آمریکا و کره‌جنوبی، وضعیت کنونی شبه جزیره کره بسیار وخیم ارزیابی شده است.
سرنوشت مبهم مذاکرات
در همان آغاز نخستین دور از مذاکرات میان ایالات متحده و کره‌شمالی، بسیاری از تحلیلگران آمریکایی با زیر سوال بردن این دیدارها معتقد بودند که برنده نهایی چنین مذاکراتی کره‌شمالی خواهد بود؛ چرا که ترامپ مشروعیت بین‌المللی را به رهبر کره‌شمالی داده که هیچ کدام از روسای جمهوری سابق آمریکا اقدام به چنین کاری نکرده بودند. از سوی دیگر این تحلیلگران تصریح می‌کردند که با توجه به رویکرد آمریکا و به خصوص روندی که کاخ سفید در دوران ترامپ پیش گرفته، بسیار بعید به نظر می‌رسد که کره‌شمالی تنها به واسطه وعده‌های واشنگتن دست از مهم‌ترین ابزار بازدارنده خود یعنی سلاح هسته‌ای بر دارد.
همچنین گزارش نهادهای اطلاعاتی و تحقیقاتی آمریکا نشان می‌داد که مسئله خلع سلاح اتمی کره‌شمالی امری دشوار و پیچیده است که نمی‌توان تنها طی چند دیدار میان ترامپ و کیم جونگ اون، آن را به سرانجام رساند. در این گزارش‌ها آمده است که میزان ذخایر سلاح هسته‌ای، اورانیوم غنی شده، میزان پلوتونیوم، مراکز هسته‌ای و نیز دانشمندان کره‌شمالی به هیچ عنوان قابل برآورد نیست و همین امر یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مسیر دستیابی به خلع سلاح اتمی کره‌شمالی و درنهایت رسیدن به صلح در شبه جزیره کره است. از سوی دیگر گزارش محرمانه سال گذشته سازمان ملل نیز به خوبی روند پشت پرده مذاکرات صلح میان آمریکا و کره‌شمالی را عیان کرد؛ جایی که در این گزارش تصریح شده بود: کره‌شمالی علی‌رغم تمامی فشارهای بین‌المللی‌ توانسته تحریم‌ها را دو بزند، صادرات زغال سنگ خود را ادامه داده و حتی اقدام به صادرات سلاح به آفریقا و برخی از کشورهای خاورمیانه کند. همچنین کره شمالی علی‌رغم تخریب برخی از تاسیسات اتمی خود، همچنان طبق برآوردهای اتمی قادر به حفظ بسیاری از مراکز مخفی هسته‌ای بوده و هنوز مشخص نیست که میزان ذخایر اتمی این کشور به چه میزان است؟
به همین دلیل است که ناظران معتقدند با آزمایش جدید موشکی توسط کره‌شمالی و نیز پیوند خوردن آن به سایر چالش‌ها در مسیر مذاکرات، اکنون وضعیت گفت‌و‌گوهای صلح در شبه جزیره کره، مسیری تازه و جدید را می‌پیماید.
سایر اخبار این روزنامه
سرمربی استقلال با صدور بیانیه‌ای به همکاری خود با این باشگاه خاتمه داد وداع تلخ «استراماچونی» با آبی‌ها ژوبین صفاری زوال اندوهناک مدیریت ابعاد مختلف حضور 14 هزار نفری در ثبت‌نام انتخابات مجلس بررسی شد شوق خدمت یا حرص قدرت؟ ایجاد شبکه ملی اطلاعات در ایران چه تبعاتی در جامعه خواهد داشت؟ التهاب در انتظار روزهای بدون اینترنت! کره‌شمالی از یک آزمایش موشکی منحصر‌به‌فرد خبر داد مسیر ناهموار صلح در شبه جزیره کره آیا سروش صحت کارگردان موفق روزهای آینده خواهد بود؟ پایان فوق‌لیسانسه‌های جذاب استقبال آمریکا از سفر احتمالی روحانی به ژاپن اما و اگرهای سند مالی دولت در سال بعد بررسی شد بودجه ماراتنی 99 حفظ برجام یک مسئولیت جمعی است از سوی رئیس دیوان عدالت اداری تشریح شد‌ آخرین وضعیت مصوبه «تعیین محل تجمعات» خود‏زنی اصولگرایان؛ چالش اصلاح‏طلبان توسط معاون اول رئیس‏جمهوری مصوبه نظام رتبه‌بندی معلمان ابلاغ شد حکومت چیست؟ کورش الماسی