عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با «همدلی» مطرح کرد: فضا برای اصلاح طلبان خوب نیست، آسیب‌پذیر هستیم!

همدلی| نگرانی اصلاح‌طلبان حالا دو چندان شده است. از یک سو نگران و منتظر تصمیم شورای نگهبان هستند. تجربه نشان داده که این نهاد نگاه خوبی به فعالیت سیاسی اصلاح‌طلبان ندارد و معمولا بخشی از نیروهای این جریان سیاسی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در همین مرحله رد صلاحیت می‌کند. اما اگر اصلاح‌طلبان در این دوره خاص بتوانند نظر شورای نگهبان را تامین کنند باز هم با چالش افکار عمومی روبه‌رو هستند. اتفاقات اخیر در کشور و عملکرد دولت و مجلس باعث شده است که بدنه اجتماعی حامی اصلاح‌طلب نگاه خوبی به فعالیت این جریان سیاسی نداشته باشد. در تحلیل این وضعیت یک عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان معتقد است که کاملا مشخص است که فضا خوب نیست و با حوادث اخیر میل به مشارکت بسیار پایین آمده است. «علی صوفی» معتقد است: هر میزان مشارکت در انتخابات کمتر باشد اصلاح‌طلب‌ها هم آسیب‌پذیرتر می‌شوند. بنابراین در شرایط فعلی که به نظر می‌رسد تمایل به شرکت در انتخابات در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد، به‌طور قطع ما آسیب‌پذیر هستیم. صوفی در گفت‌وگو با همدلی درباره وضعیت انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌گوید: شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان دو استراتژی را در پیش گرفته است. یکی سازوکار اجماع‌سازی و دوم این که سازوکار انسجام‌بخشی. در حال حاضر در حال انسجام‌بخشی هستیم.
صوفی درپاسخ به این سوال که به نظر شما در این دوره مردم چقدر از اصلاح‌طلبان استقبال می‌کنند و با شرایط پیش آمده چقدر به آنها اعتماد دارند، توضیح می‌دهد: کاملا مشخص است که فضا خوب نیست و با حوادث اخیر میل به مشارکت بسیار پایین آمده است. هر میزان مشارکت در انتخابات کمتر باشد اصلاح‌طلب‌ها هم آسیب‌پذیرتر می‌شوند. بنابراین در شرایط فعلی که تمایل به شرکت در انتخابات در پایین‌ترین سطح ممکن به نظر می‌رسد، به‌طور قطع ما آسیب‌پذیر هستیم، اما امیدوار هستیم که فضا بهتر شود.
او اضافه می‌کند: اصلاح‌طلبان طبق روال گذشته شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را تشکیل دادند. در این شورا دو استراتژی را در پیش گرفتند. یکی سازوکار اجماع‌سازی و دوم اینکه سازوکار انسجام‌بخشی. در حال حاضر در حال انسجام‌بخشی هستیم. برای انسجام‌بخشی ما در هر استان شورای اصلاح‌طلبان آن استان را تشکیل داده‌ایم و در هر شهرستان شورای اصلاح‌طلبان شهرستان را تشکیل داده‌ایم.
وزیر پیشین دولت اصلاحات ادامه می‌دهد: به‌وسیله این شوراها کاندیداهایی تعیین می‌شوند برای اینکه از تعدد نامزدها جلوگیری شود. از مجرای این ساختار کاندیداهایی انتخاب می‌شوند که اصلح هستند و ما را در جهت اجماع‌سازی کمک خواهند کرد. با تایید کاندایدهایی که از طرف آنها اعلام می‌شود، شورای عالی سیاستگذاری در سراسر کشور لیستی خواهد داد و مردم را دعوت می‌کند به این لیست رای بدهند. صوفی در مورد اینکه آیا مشخص شده است که چه کسی سرلیست باشد، می‌گوید: سرلیست بیشتر در تهران معنا می‌دهد. در حال حاضر که آقای عارف سرلیست قبلی بوده‌اند از کاندیداتوری انصراف دادند و برای انتخابات ثبت‌نام نکردند. باید ببینیم که چه کسانی برای انتخابات تایید می‌شوند و در انتهای این تاییدها چه نامزدهایی باقی می‌مانند.