استراماچونی با استقلال فسخ کرد

گروه ورزش / ادامه همکاری آندره‌آ استراماچونی با استقلال، وارد فاز تازه ای شده است. چرا که دیروز خبر رسید، سرمربی ایتالیایی آبی پوشان پایتخت قرارداد خود را با باشگاه استقلال به صورت یکطرفه فسخ کرده است. استراماچونی که شنبه با لباس شخصی در محل تمرین استقلال شرکت کرده بود، دیروز نه در نشست خبری قبل از بازی با پیکان شرکت  کرد و نه در محل تمرین تیمش حاضر شد. ضمن اینکه  عمر دانسی، مارکو کاسر و سباستین لتو، کادرفنی ایتالیایی استقلال هم در تمرین دیروز استقلال غایب بودند تا بحران در استقلال در آستانه بازی با پیکان به اوج خود برسد. این اتفاق‌ها در حالی رخ داده که روز گذشته نشست هیأت مدیره باشگاه استقلال برگزار شد و مهم‌ترین موضوع مطرح شده در آن، پرداخت مطالبات استراماچونی بود. در این نشست که کامران منزوی، میرشاد ماجدی، اسماعیل خلیل‌زاده و امیرحسین فتحی در آن حضور داشتند، فتحی مدیرعامل استقلال، درباره مطالبات استرا گزارش کاملی را در اختیار هیأت مدیره باشگاه استقلال قرار داد. ضمن اینکه خلیل‌زاده رئیس هیأت مدیره باشگاه استقلال اطمینان داد نهایتاً تا فردا (امروز) مطالبات استراماچونی پرداخت خواهد شد.
در این میان، تسنیم دیروز گزارش داد که استراماچونی، خواهان کاهش مدت قرارداد خود شده است. این در حالی است که قرارداد این مربی دو ساله است و هیچ بند توافق یا مشروطی برای فصل آینده ندارد. مبلغ قرارداد برای هر فصل 550 هزار دلار است که مجموع آن یک‌میلیون و 100‌هزار دلار برای دو فصل خواهد بود. قرارداد هر کدام از دستیاران استراماچونی هم 50هزار دلار برای هر فصل است. با این حال، استراماچونی به‌ دلیل اینکه طلب 110 هزار دلاری‌اش، دو ماه است پرداخت نشده، دچار مشکل شده و برای همین تمایلی برای ماندن در این تیم برای فصل آینده ندارد. فتحی درباره نگرانی اعضای هیأت مدیره باشگاه استقلال بابت احتمال جدایی استراماچونی در پایان جلسه دیروز هیأت مدیره گفت: «به طور حتم او سرمربی استقلال باقی خواهد ماند و استراماچونی مایل نیست از جمع آبی‌پوشان تهرانی جدا شود.»
در این شرایط دیروز و در ادامه اخباری که درباره ماندن یا نماندن استراماچونی در استقلال منتشر می شد، در بیانیه‌ای، که در اختیار ایرنا قرار گرفت، اعلام شد: «استراماچونی با انتشار بیانیه‌ای، به همراه دستیاران خود مارکو کاسر، سباستین لتو و عمر دانسی بطور یک‌طرفه فسخ کردند. بند فسخ قرارداد از تاریخ ششم دسامبر ۲۰۱۹ (روز جمعه ۱۵ آذرماه) و تحت نظر فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) فعال شده است.»
در این بیانیه تصریح شده است: «استراماچونی و اعضای مذکور این فرصت را مغتنم شمرده تا از تمامی بازیکنان تیم اصلی و همچنین سایر اعضای مجموعه به واسطه عملکرد فوق‌العاده و همکاری حرفه‌ای‌شان قدردانی کنند؛ همکاری‌ای که این امکان را فراهم آورد تا تیم به رغم تمام مشکلات ماه‌های اخیر به صدر جدول رده‌بندی برسد. اما مهم‌تر اینکه سرمربی از هواداران فوق‌العاده استقلال به دلیل حمایت‌های باورنکردنی و منحصربه‌فردشان در طول این مدت، تشکر ویژه کرده و برای آنان آرزو دارد تیم محبوبشان به تمام موفقیت‌هایی که شایسته آن است، دست یابد؛ او با قلبی شکسته مجبور به رفتن شد و امیدوار است روزی دوباره در کنار شما باشد.»


در این میان، جان لوکا دی‌مارتزیو، خبرنگار مشهور ایتالیایی که پیش از این هم اخبار موثقی را درباره استراماچونی منتشر کرده بود، در سایت خود به طور رسمی اعلام کرد که ماجراجویی استراماچونی با استقلال به پایان رسید.
دلیل اصلی تصمیم استراماچونی نکته ای عجیب و قابل تأمل دارد. خبرآنلاین در گزارشی نوشت: «موضوعی که باعث شد مربی ایتالیایی قید حضور در ایران را بزند، اتهام پولشویی به اوست. او برای اینکه دستمزدش را از استقلال بگیرد، با مشکلات ناشی از تحریم ها مواجه بود و استقلالی ها برای اینکه تحریم ها را دور بزنند، توسط خلیل زاده عضو هیأت مدیره باشگاه، دستمزد استراماچونی را به حساب او واریز می کردند.» در ادامه گزارش آمده است:«مشکل این واریزها این بوده که در هر قسط، رقم کمی در حد 5 هزار دلار یا حتی کمتر به حساب استراماچونی واریز می شده است؛ آن هم از جانب صرافی ها و از طرف مبدأ نامشخص. تعداد بالای واریزها به حساب بانکی این مربی آن هم از مبدأ نامشخص، باعث شده که این مربی به پولشویی متهم شود. همین مسأله با عصبانیت استراماچونی همراه می شود و واکنش تند او، فسخ قرارداد با استقلال بوده است.» به این ترتیب، باید دید که مسئولان باشگاه استقلال چه اقداماتی را درخصوص جلب رضایت احتمالی استراماچونی انجام می دهند. از سویی اعلام شد که جواد زرینچه سرپرست تیم فوتبال استقلال، به طور موقت هدایت این تیم را در بازی با پیکان برعهده خواهد داشت.