تظاهرات گسترده عشایر بصره در حمایت از مرجعیت و علیه اراذل اجاره‌ای

تظاهرات خودجوش مردم عراق در حمایت از مرجعیت، که چند روز قبل از بغداد آغاز شده بود، دیروز به بصره، دومین شهر بزرگ عراق رسید؛ در این راهپیمایی، هزاران نفراز شهروندان و عشایر عراقی به حمایت از آیت‌الله سیستانی شعار دادند و هرگونه آشوب و اغتشاش را محکوم کردند.
تظاهرکنندگان همچنین، اعلام کردند که رهنمود‌های مرجعیت، نقشه راه مطمئنی برای خروج از بحران کنونی است.
شرکت کنندگان در این راهپیمایی گسترده، که بزرگان عشایر استان بصره نیز در آن حضور داشتند، خواستار تصویب فوری قانون جدید انتخابات و ایجاد یک کمیسیون مستقل برای اجرای انتخابات و نظارت بر آن شدند. تظاهرکنندگان از دولت خواستند که افراد نفوذی در اعتراضات اخیر را دستگیر و محاکمه کنند.
شهر بغداد در روزهای گذشته به طور مرتب شاهد تظاهرات در حمایت از مرجعیت بوده است. به گفته منابع عراقی، این اتفاق که به بصره نیز رسیده، آمریکا و عربستان را غافلگیر و نگران کرده است. سفارت‌های آمریکا، عربستان و امارات در بغداد، طی هفته‌های اخیر پول‌های زیادی را برای دامن زدن به آشوب‌ها و حتی برای حمله به منافع ایران، هزینه کرده‌اند. اما از چند روز قبل که مردم به طور یکپارچه و در حمایت از مرجعیت به میدان آمده اند، آنها را یکباره متوقف کرده‌اند و این کشورها نمی‌دانند که چه بکنند. به همین خاطر، احتمال حملات مسلحانه توسط عوامل نفوذی، و انتساب این حملات به نیروهای دولتی و حشدالشعبی وجود دارد.


پشت پرده حمله خونین بغداد
«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق گفت، اتفاقی که روز جمعه در بغداد رخ داده، به منزله تجاوزمسلحانه و جنایتی بوده که برخی از گروه‌های جنایتکار و غیر قانونی مرتکب آن شده‌اند.
«حیدر الامی» عضو شورای سیاسی «جنبش النجباء» نیز گفت، حادثه جمعه شب در میدان «الخلانی» بغداد، کار سفارت آمریکا بوده است.
اللامی درگفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «العهد» عراق، افزود که آمریکا درصدد کشاندن حشد‌الشعبی به رویارویی مسلحانه است و حادثه الخلانی نیز بر اساس همین سیاست طراحی شده بود.
به گفته وی، منطقه «باب‌الشرقی» در مرکز بغداد بین گروه‌های مختلف نفوذی تقسیم‌بندی شده و برخی از این گروه‌ها ساختمان پارکینگ چند طبقه‌ای «پل سنک» و رستوران «ترکی» در میدان تحریر را جزو مواضع راهبردی خود می‌دانند.
وی با ‌اشاره به ارتباط برخی از گروه‌های نفوذی با سفارت آمریکا در بغداد گفت: طبق اطلاعات موثقی که داریم، طبقه ششم رستوران ترکی در میدان تحریر به مکانی برای انبار کردن سلاح تبدیل شده است.
عضو شورای سیاسی جنبش النجباء خاطر نشان ساخت: کسانی که بر رستوران ترکی مسلط هستند، همان کسانی هستند که دستور آتش زدن ساختمان‌ها در منطقه باب الشرقی و بازار «شورجه» را صادر کرده‌اند.
اللامی تاکید کرد که از ابتدای اعتراضات تاکنون، 1400 مغازه در منطقه باب الشرقی بغداد به دست گروه‌های نفوذی به آتش کشیده شده است.
«وسام الخزعلی» فعال سیاسی عراقی نیز به شبکه مزبور گفت، در شب حادثه میدان خلانی، برق در این میدان و پل سنک به طور کامل قطع شده بود.
بر اساس گزارش وزارت کشورعراق، در جریان حملات مسلحانه جمعه شب گذشته در میدان مذکور، چهار نفر کشته و 80 تن دیگر زخمی شده‌اند.
در پی وقوع این حادثه، سفارت آمریکا به طور ضمنی تلاش کرد که آن را به حشد‌الشعبی نسبت دهد، اما حشد با صدور بیانیه‌ای، با دیگر اعلام کرد که هیچ ماموریتی در مهار تظاهرات‌ جاری کشور ندارد. کارشناسان با ‌اشاره به واکنش سریع آمریکا به ماجرای میدان خلانی، می‌گویند که کل پروژه مذکور، یک توطئه آمریکایی بوده است.
سازمان حشد‌الشعبی به کلیه واحدهای زیرمجموعه خود دستور داد که از هرگونه اقدام علیه تحصن و اعتراضات بپرهیزند.