قاليباف از پاستور نشيني نااميد شد

آرمان ملي - مطهره شفيعي: ترديدها روز گذشته به واقعيت تبديل شد، محمدباقر قاليباف عصر روز گذشته با حضور در وزارت کشور در انتخابات مجلس يازدهم ثبت‌نام کرد. قاليباف مدت‌هاست که درصدد جلوس بر کرسي رياست جمهوري يا رياست مجلس است که بخت با او براي رئيس حمهور شدن يار نبود مانند انتخابات رياست جمهوري سال 84 و 92 که شکست خورد وانتخابات 96 به نفع کانديداي اصولگراي ديگر کنار رفت. در روزهاي منتهي به آغاز ثبت نام مجلس گاهي شنيده مي‌شد طيفي ازاصولگرايان از قاليباف براي حضور در اين انتخابات دعوت مي‌کردند و جلساتي با او دارند اما بلافاصله با جملاتي مانند «هنوز تصميمي اتخاذ نشده» يا «قاليباف عزم خود را براي انتخابات 1400 زين کرده است» سعي در افزايش ترديدها کردند.
چرا قاليباف ثبت نام کرد؟
شهردار اسبق اوايل تيرماه سال جاري با انتشار پيامي خطاب به جوانان گفت: «سياست‌ورزي جريان انقلابي ضمن حفظ مباني، بايستي متحول شود تا چهره‌هاي نو، حرکت در مسير نواصولگرايي را هرچه زودتر آغاز کنند.» قاليباف در اين پيام، سايتي براي ثبت‌نام جوانان مستعد معرفي و اعلام کرد: «امروز زمان اصلاح ريل‌گذاري در مسير سياست‌گذاري کشور است.» بدون شک قاليباف چشم به کرسي رياست دارد و زماني که متوجه شد علي لاريجاني و محمدرضا عارف تمايلي به حضور در مجلس يازدهم ندارند ميدان رقابت براي کرسي رياست را خالي يافت و ثبت نام کرد. احمد توکلي سرليستي قاليباف در انتخابات را کاري عقلاني دانسته و گفته که: «کارنامه آقاي قاليباف مملو از نقاط درخشان است و وقتي اين کارنامه را ارزيابي مي‌کنيم، درمي‌يابيم که در مجموع او لياقت نمايندگي تهران را دارد. او در سطح عالي‌ترين رجال سياسي-مذهبي حال حاضر کشور است و به سبب اينکه نگاهي کلان به اداره کشور دارد به شدت براي نمايندگي مجلس مناسب است و تصور مي‌کنم مردم هم آقاي قاليباف را مناسب ببينند و به او رأي بدهند». دليل ديگر قاليباف براي ورود به انتخابات مجلس يازدهم را بايد آماده‌سازي فضا براي ورود به رياست جمهوري عنوان کرد. حضور در پارلمان به‌ويژه کرسي رياست فرصت خوبي براي شهردار اسبق تهران است تا به ارائه ديدگاه‌هاي خود و اتخاذ مواضعي بپردازد که مورد پسند اکثريت جامعه است و محصول اين بذرافشاني در مجلس را درانتخابات 1400 رياست جمهوري برداشت کند. حسين قربان‌زاده، مشاور سياسي محمدباقر قاليباف، گفته بود «قاليباف ظرفيت حضور براي انتخابات 1400 را دارد و کسي که از چنين ظرفيتي برخوردار است نبايد خود را محدود به مجلس کند.»
مجلس نو با نواصولگرايان؟


نواصولگرايي واژه‌اي بود که قاليباف پس از انتخابات 93 مطرح کرد و تا امروز بر آن تاکيد دارد. ازسويي بايد توجه داشت که قاليباف نداشتن رقيب جدي براي کرسي رياست را پيش‌بيني کرده بود اما تمايل دارد با آراي بالا بر اين کرسي تکيه بزند. دراين راستا تعداد زيادي از همراهان و همفکران خود را راهي فرمانداري کرد تا براي حضور درپارلمان يازدهم نام نويسي کنند. عبدالحسين حسيني، هادي عظيمي‌فر، مجيد طهوريان عسگري، عباس ظفري، سلمان اماني، محسن پيرهادي و مرتضي نظرنژاد و جعفر کبيري و... از جمله کساني بودند که به عنوان حاميان قاليباف ديروز براي يازدهمين دوره انتخابات مجلس ثبت نام کردند. در ماه‌هاي اخير که نارضايتي جامعه از وضعيت اقتصادي کشور نمايان شد، قاليباف انتقاد از دولت و شهرداري را دردستور کار خود قرار داده تا چنين القا کند به مشکلات و گلايه‌هاي مردم آشناست پس با ورود به مجلس براي آنها چاره انديشي خواهد کرد. از سوي ديگر او پاسخگوي ابهامات و سوالاتي درباره عملکردش نيست.
سوار بر نارضايتي‌هاي اخير
محمدباقر قاليباف پس از ثبت نام بيانيه‌اي صادر کرد که در بخشي از آن آمده است: «برکسي پوشيده نيست که اين روزها مردم احوال خوبي ندارند. بر اين باور بودم درختي که 4سال ثمر ندهد ديگر ثمر نمي‌دهد از همين رو تلاش شد تا نهال تازه‌اي کاشته شود اما دولت مستقر دو قطبي دروغين ساخت و بر موج سوار شد و توانست با وعده‌هاي کاذب اعتماد مردم را جلب کند. متاسفم که بگويم در اين مدت 2سال يک روز هم آب خوش از گلوي مردم پايين نرفته است. گراني‌هاي افسارگسيخته، افزايش چند برابري قيمت ارز، ماجراي تاسف بار ارز 4200 توماني، محترم نشمردن مردم و بي‌توجهي به شان و منزلت مردم، در اين مدت 2 سال اجازه نداده است که مردم روزي را بدون نگراني از آينده به شب برسانند. همه اينها بيش از پيش روشن مي‌کرد که ما نياز به يک دولت جهادي و کارآمد داريم تا چرخ اجرايي اين کشور پر از منابع و ذخاير مادي و انساني را به حرکت درآورد و اميد را به مردم برگرداند. به‌عنوان پيش درآمدي بر اين اتفاق ما بايد شاهد ايجاد مجلسي نو با حضور چهره‌هاي نو، رويکرد نو و ايده‌هاي نو باشيم لذا تلاش کردم با طرح مجلس نو فضايي را براي اين مساله ايجاد کنم و به جوان‌ترها کمک کنم تا با ورود به مجلس، چنين اتفاقي را رقم بزنند. اما ماجراي افزايش قيمت بنزين درس بزرگي به ما داد و آن اين بود که اين درخت نه تنها بعد از 4 سال ثمر نداده است بلکه در حال آسيب زدن جدي به مردم است و اين نگراني را به جد ايجاد کرد که تا سال 1400 يعني يک سال و نيم آينده تصميماتي نابخردانه از جنس ماجراي افزايش قيمت بنزين، اصلا دور از ذهن نيست و اينجا بود که به اين جمع بندي رسيدم که بايد مجلسي قوي و کارآمد تشکيل شود و تمام هم و غم خود را کنترل دولت و وادار کردن آن به کار و فعاليت در اين يک سال و نيم باقيمانده از عمرش قرار دهد».