پدر عروس احمدی‌نژاد کاندیدای مجلس از حوزه اوین؟

آرمان ملي- مطهره شفيعي: باز هم نشاط و فعاليت در گروه‌هاي سياسي فعال شد و آنها فعاليت عمده خود را معطوف به تلاش براي راه يافتن کانديداهايشان مانند مسعود زريبافان به مجلس کرده‌اند و باز هم گروهي که هميشه در چنين فضاهايي بايد خودنمايي کند وارد عمل شد. اين بار پروژه عفو مشايي و بقايي را در دستور کار قرار دادند تا به يادآوري حيات سياسي اطرافيان احمدي‌نژاد بپردازند. در انتخابات مجلس تعدادي از دولتمردان احمدي‌نژاد ثبت نام کردند اما از آنجا که عملکرد آنها چنان نبود که مورد توجه باشند، بنابراين بايد راهي براي متوجه کردن اذهان به سمت اين جريان انتخاب مي‌شد که ظاهرا مانند بسياري مواقع از روش انتشار اخبار هيجاني که صحت آن مشخص نيست استفاده کردند. به مناسبت هفته وحدت تعدادي از محکومان و زندانيان مورد عفو رهبر انقلاب قرار گرفتند. براساس اخباري که در رسانه‌ها منتشر شد، نام افرادي از جمله حميد بقايي و اسفنديار رحيم‌مشايي هم جزو عفوشده‌ها قرار داشته است. مهران عبدا...‌پور، وکيل حميد بقايي و اسفنديار رحيم‌ مشايي، در پاسخ اين سوال که آيا تا به حال خبري از عفو يا کاهش محکوميت در خصوص موکلان او ابلاغ شده، گفت: نه، تا به حال چيزي ابلاغ نشده است. عبدا...‌پور همچنين درباره خبري مبني بر اينکه موکلانش از تابستان به دليل بيماري بيرون از زندان بسر مي‌برند توضيح داد: آقاي مشايي در حال حاضر در زندان حضور دارد. او در مورد وضعيت حميد بقايي هم گفت: آقاي بقايي به دليل عارضه قلبي و عوارض ناشي از آن در بيمارستان بستري است. وکيل حميد بقايي و اسفنديار رحيم‌مشايي درباره احتمال وجود نام مشايي و بقايي در فهرست عفو رهبري تاکيد کرد که از اين موضوع اطلاعي ندارد.
مشايي مجلس را دور زد، به اوين رسيد
در انتخابات 90 شنيده شد که مشايي پدر عروس احمدي‌نژاد بي‌ميل به حضور در مجلس نيست. در آن برهه سعيد حداديان مداح معروف گفت: «در صورت حضور در مجلس شک نداشته باشيد همواره در صندلي پشت سر او خواهم نشست که بايد منتظر ماند و ديد در آينده آقاي مشايي در انتخابات مجلس شرکت خواهد کرد يا خير و همچنين او مي‌تواند تاييد صلاحيت شوراي نگهبان را کسب کند يا خير؟» در انتخابات مجلس سال دهم يعني سال 94 زمزمه کانديداتوري مشايي براي حضور در بهارستان شنيده شد. برخي سايت‌ها در آن مقطع نوشتند: «اسفنديار رحيم مشايي از حوزه‌انتخابيه تهران به همراه نيکزاد، بقايي و رضا داوري کانديداي مجلس مي‌شوند» و حالا نام نويسي براي مجلس يازدهم است و مشايي اگر چه اجازه نام نويسي ندارد اما نام خود را بر سر زبان‌ها اندخت. مشايي در انتخابات رياست جمهوري يازدهم با همراهي محمود احمدي‌نژاد در وزارت کشور حاضر و کانديداي رياست جمهوري شد اما شوراي نگهبان صلاحيت وي را تاييد نکرد. او در زمان شهرداري محمود احمدي‌نژاد رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران بود. در دولت اول احمدي‌نژاد مشايي معاونت وي و رياست سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ايران را برعهده داشت. وي در تيرماه 1388 معاون اول رئيس‌جمهور شد، اما پس از يک هفته استعفا داد و ساعتي بعد از سوي احمدي‌نژاد به‌عنوان رئيس دفتر رياست جمهوري منصوب شد. از وي به‌عنوان يار هميشگي محمود احمدي‌نژاد ياد مي‌شود. رحيم‌مشايي از سوي اصولگرايان منتقد دولت احمدي‌نژاد به رهبري طيف موسوم به جريان انحرافي متهم مي‌شود. مشايي در پاييز 1393 مدعي شد به منظور حمايت مجدد اصولگرايان از محمود احمدي‌نژاد، براي هميشه از فعاليت‌هاي سياسي خداحافظي کرده ‌است. در نهايت 26 اسفند 96 اسفنديار رحيم مشايي بازداشت شد. اين بازداشت پس از اعتراض‌هاي ميداني و رسانه‌اي او به موضوع بازداشت حميد بقايي رخ داده است. غلامحسين اسماعيلي رئيس وقت کل دادگستري استان تهران اعلام کرد براساس نتيجه دادرسي در سه فقره اتهامي اسفنديار رحيم مشايي، اتهام اول داير بر اجتماع و تباني جهت ارتکاب جرم عليه امنيت کشور به استناد ماده 610 قانون مجازات اسلامي است که براساس آن وي به تحمل 5 سال حبس محکوم شد. بنابر اعلام رئيس کل دادگستري تهران، مشايي، در ارتباط با عنوان اتهامي ديگر داير بر تبليغ عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به استناد ماده 500 قانون مجازات اسلامي به تحمل يک سال حبس و در مورد اتهام رديف سوم داير بر توهين به مقامات قضائي به سبب انجام وظيفه، به تحمل 6 ماه حبس محکوم شد. اسماعيلي تاکيد کرد: در مجموع مجازات مشايي 6سال و نيم است، اما چنانچه همين راي مورد تاييد دادگاه تجديدنظر قرار بگيرد و تغييري در آن حاصل نشود به موجب قانون، مجازات اشد يعني صرفا 5 سال از حبس قابليت اجرا خواهد داشت. حاشيه‌ها درباره مشايي حتي زماني که در زندان است پاياني ندارد و هر از چند گاهي شايعاتي درباره او منتشر مي‌شود مانند اينکه او پس از مرخصي شب‌هاي قدر به زندان بازنگشت و برخي شايعات فراتر بود و نوشتند او به خارج کشور رفته است اما اکنون وکيلش مي‌گويد مشايي در زندان است.
بيمارستانه و عفو نشده فعلا


حميد بقايي هم مانند مشايي است اما با اين تفاوت که نسبت خانوادگي با احمدي‌نژاد ندارد. طبق اعلام دادستاني تهران حميد بقايي معاون اجرائي دولت احمدي‌نژاد به چندين اتهام از جمله اختلاس، تصرف غيرقانوني در اموال دولتي، تباني در انجام معاملات دولتي به 15 سال حبس و چهل و سه ميليارد تومان جزاي نقدي محکوم و در 22 اسفند 96 به زندان معرفي شد. همچنين حميد بقايي 11 شهريور سال 97 نيز به اتهام توهين در شعبه 1059 دادگاه کيفري2 ويژه رسيدگي به جرائم کارکنان دولت محاکمه شد که پس از رسيدگي در اين پرونده نيز به شش ماه ديگر حبس تعزيري محکوم شد. او هم حاشيه‌ساز است. 29 تير 98 برخي سايت‌ها نوشتند حميد بقايي، معاون اجرائي محمود احمدي‌نژاد در دولت يازدهم در زندان دچار سکته مغزي شد. بهمن شريف‌زاده از روحانيون نزديک به مشايي اظهارکرد: بقايي به‌خاطر لخته خود در سرش، به بيمارستان منتقل شده است. عبدالرضا داوري از نزديکان احمدي‌نژاد مدعي شد که حميد بقايي دچار سکته مغزي شده است. به هر حال او اکنون در بيمارستان است و همانطور که وکيلش گفت فعلا خبري از عفو نيست.
مشاور احمدي‌نژاد ثبت نام کرد؟
اما در نهايت مشاور رئيس‌جمهور پيشين که در زندان بسر مي‌برد، وکيل خود را براي شرکت در انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي به فرمانداري تهران فرستاد. تصور مي‌شد عبدالرضا داوري که به گفته سخنگوي قوه قضائيه به اتهامات متعددي از جمله ارتباط با کانال «آمدنيوز» در بازداشت بسر مي‌برد، توسط وکيل خود، وحيد هروآبادي براي شرکت در يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي ثبت نام کند اما عصر ديروز ايلنا نوشت: «يکي از اطرافيان عبدالرضا داوري گفت: طبق استعلامي که کميته اجرائي از شوراي نگهبان گرفت اعلام کردند که ثبت نام نيابتي ممکن نيست. قانون درخصوص ثبت نام نيابتي و فردي که متهم و داخل زندان است سکوت کرده اما هيچ منعي هم ذکر نکرده اما در نهايت ستاد انتخابات حاضر به ثبت نام آقاي داوري نشد».