آغاز جنگ چریکی علیه آمریکا در شرق سوریه

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه حمله افراد ناشناس به یک پایگاه نظامیان آمریکا در شرق سوریه را سرآغاز جنگ چریکی نیروهای مقاومت سوریه و عراق دانست.
تقریبا یک ماه پیش، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه گفت که نمی‌توان با آمریکا به عنوان یک ابرقدرت و کشوری که چاه‌های نفت سوریه را در شرق دیرالزور اشغال کرده، مبارزه کرد، ولی بعید نیست که برای این مبارزه، از نیروهای مقاومت و جنگ چریکی علیه حضور اشغالگرانه واشنگتن استفاده کرده و توانست آمریکا را از سوریه بیرون راند.
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته مسائل خاورمیانه با مقدمه فوق، به بررسی مبارزه با حضور غیر قانونی آمریکا در سوریه پرداخت و نوشت: چند فردناشناس روز جمعه یه یک پایگاه نظامی غیر قانونی آمریکا در میدان نفتی «العمر» واقع در شرق فرات حمله کردند. چند روز پیش، نیز جنگنده‌های سوری، پالایشگاه‌های غیر قانونی تصفیه نفت را در جرابلس و الباب در شرق استان حلب هدف قرار دادند. این پالایشگاه‌ها تحت کنترل تروریست‌های وابسته به ترکیه قرار داشت.
عطوان این گزارش را در روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» منتشر و تاکید کرد، این سوال مطرح می‌شود که آیا این حملات، سرآغاز جنگ سوریه برای جلوگیری از سرقت و قاچاق نفت این کشور توسط مزدوران وابسته آمریکا و در راستای جنگ چریکی علیه حضور نظامی آمریکا در این منطقه از سوریه است؟.


این تحلیلگر، پاسخ این پرسش را مثبت دانست و تصریح کرد: حمله اخیر به پایگاه میدان العمر، با شلیک چهار موشک به پایگاه آمریکایی «عین الاسد» در غرب عراق همزمان بود. این درحالی بود که چهار روز پیش از این حمله، مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا از این پایگاه دیدن کرده بود.وی با اشاره به تفاخر رئیس‌جمهور آمریکا به خاطر اشغال چاههای نفتی سوریه و ادعای وی مبنی بر صرف درآمدهای آن، تاکید کرد، خطرناک‌تر از ادعای ترامپ، اظهارات دو هفته پیش «مردخای خانا» تاجر صهیونیست بود که فاش کرد شرکت صهیونیستی وی با گروه موسوم به «خودمختاری کُرد» در شمال شرق سوریه قراردادی امضا کرده تا درآمد نفت به دست دولت سوریه نرسد و «زمانی که دولت ترامپ، چراغ سبز نشان داد، صادرات را با قیمت‌های عادلانه آغاز خواهیم کرد».
در ادامه این گزارش آمده است: نفت سرقتی از چاههای نفتی سوریه به روزانه 125 هزار بشکه می‌رسد و این مقدار می‌تواند به 400 هزار بشکه افزایش یابد. درآمد حاصله از این سرقت، حدود 36 میلیون دلار است. بنابرین اگر گفته شود که مرحله دوم جنگ در عراق و سوریه در مناطق مرزی بین دو کشور خواهد بود، مبالغه نکرده‌ایم.
بنا بر این گزارش، در مناطق مرزی عراق و سوریه چاه‌های نفت و گاز و پایگاه‌های نظامی آمریکایی وجود دارد که از آن «محافظت» می‌کند. این مسئله یادآور، «جنگ چریکی» است که گروههای مقاومت عراق پس از اشغالگری آمریکا آغاز کردند و به زخمی شدن 32 هزار نفر و کشته شدن حدود 500 هزار سرباز و کسانی منجر شد که با آمریکاییها همکاری می‌کردند. همین مسئله باعث شد که باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا در اواخر سال 2011، همه نیروهای خود را از عراق خارج کند.
عطوان با اشاره به اینکه سوری‌ها در آن زمان، در تامین مالی و تجهیز تسلیحاتی نیروهای مقاومت عراق، نقش مهمی ایفا کردند، تاکید کرد، سرویس‌های امنیتی سوریه در عرصه جنگ چریکی، تجربه زیادی دارند و بعید نیست که سفر ناگهانی «علی مملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه به شمال شرق این کشور و دیدار با افراد سرشناس عشایر در فرودگاه قامشلی برای «فعال‌سازی نقش عشایر در حمایت از منطقه»، نخستین گام در این راستا باشد.
در پایان این گزارش تاکید شده ارتش سوریه به همراه یگان‌های مقاومت این کشور و نیروهای «الحشد الشعبی» عراق، برای تسلط کامل دولت سوریه بر سراسر منطقه شرق فرات، دست به دست هم خواهند داد و نیروهای آمریکایی را مجبور خواهند کرد که از این منطقه خارج شوند. سفر مملوک نیز که برای نخستین بار از آغاز بحران سوریه انجام شده است، صرفا برای فراهم کردن مقدمات عملیاتهای آتی برای آزادسازی شرق فرات و چاههای نفت آن است.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر اقتصاد: 9 هزار میلیارد تومان از بخش فرار مالیاتی وصول شد هشدار عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: افراطیون برای مجلس بعدی و FATF نقشه کشیده‌اند رئیس‌جمهور امروز لایحه بودجه سال 99 را تقدیم مجلس می‌کند آغاز جنگ چریکی علیه آمریکا در شرق سوریه الحاق ناوشکن بایندر به نیروی دریایی ارتش و رونمایی از پهپاد سیمرغ احزاب و جمعیت‌ها همزمان با سراسر کشور؛ 125 هزار اصله نهال جنگلی در اراضی بیابانی استان اصفهان کاشته شد اوج گیری دوباره اعتراضات و تلفات جدید در عراق طی سالهای 89 تا 93 دادستان دیوان محاسبات جزییات تخلف نفتی یک میلیارد و 612 میلیون دلاری را اعلام کرد با تلاش وزارت خارجه دکتر مسعود سلیمانی آزاد و تحویل مقامات ایرانی شد پرداخت 270 میلیارد ریال خسارت به سیل‌زدگان خوزستان و لرستان به مناسبت هفته معلولان 16 اجرای خیابانی در محوطه تئاترشهر هیات حج ایران به عربستان رفت پرداخت 270 میلیارد ریال خسارت به سیل‌زدگان خوزستان و لرستان آغاز نام نویسی کنکور ارشد 99 مبارزه با آفات و حفاظت از نظام