«ابتکار» از فراخوان بزرگان اصلاحات برای انتخابات‌ مجلس یازدهم گزارش می‌دهد حضور حداکثری اصلاح‌طلبان در انتخابات

الهام برخوردار
روز گذشته آخرین مهلت ثبت‌نام نامزدها برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس بود که با استقبال دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب مواجه شد. هرچه در روزهای نخست نام‌نویسی شاهد حضور گسترده طیف‌های مختلف جریان اصولگرایی بودیم اما در واپسین ساعات آخرین روز ثبت‌نام این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌بینیم که این جریان سیاسی اصلاح‌طلب بود که تمایل خود را برای حضور هرچه بیشتر در این دوره نشان داد. درواقع به گفته بزرگان این جریان سیاسی، در این دوره از همه نیروهای اصلاح‌طلب خواسته شده که در انتخابات با تمام توان شرکت کنند. یعنی استراتژی اصلاح‌طلبان نه تنها مشارکت مشروط نشد بلکه حضور حداکثری شد.
با این حال تمام چهره‌های شاخص اصلاحات حضور پیدا نکردند. در حالی که محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در این دوره کاندیدا نشد نمایندگان ادوار مجلس در آخرین روز از ثبت نام کاندیداهای مجلس یازدهم، با حضور در وزارت کشور یا فرمانداری تهران نامشان را در لیست نامزدها به ثبت رساندند.
گفته می‌شود رئیس دولت اصلاحات در تماس با اصلاح‌طلبان خواستار کاندیداتوری و حضور پررنگ در ستادهای انتخاباتی برای اعلام نامزدی شده است؛ این را قاسم میرزایی‌نکو، نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها اعلام کرده است. همچنین علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات ضمن تایید فراخوان رئیس دولت اصلاحات برای کاندیداتوری چهره‌های شاخص این جریان در انتخابات مجلس یازدهم، تاکید کرد که لیست اصلاح‌طلبان مورد حمایت رئیس دولت اصلاحات قرار خواهد گرفت. حال سوال این است که اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات آیا باز هم لیست خواهند داد؟ آیا همه و یا حداقل اکثریت نامزدهای جریان اصلاح‌طلب از فیلتر شورای نگهبان خواهند گذشت؟ اگر این اتفاق رخ ندهد تکلیف چه خواهد بود؟ همه چیز به مرحله بعد از تایید صلاحیت‌ها برمی‌گردد.


شهیندخت مولاوردی، معاون سابق رئیس‌جمهوری و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که روز گذشته با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کاندیداتوری کرد، می‌گوید: اگر تعداد تایید صلاحیت شده‌ها به حد نصاب نرسد ممکن است که لیست کامل بسته نشود.
همچنین علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت می‌گوید: باید مفهوم انتخابات شکل بگیرد و این یعنی انتخابات سالم و رقابتی باشد و به اندازه کافی کاندیدا داشته باشیم که بتوانیم با آنها وارد انتخابات شویم. اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است که ما هم منصرف شویم.
دبیرکل حزب اتحاد ملت در پاسخ به این سوال که بستن لیستی با حضور چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، می‌تواند در تغییر نظر بدنه رای اصلاح‌طلبان تاثیرگذار باشد، می‌گوید: نمی‌دانیم از امروز تا روز انتخابات چه اتفاقاتی می‌افتد. اتفافاتی که تا زمان انتخابات می‌افتد، تعیین می‌کنند که تا چه حدی مردم دوباره دلگرم می‌شوند که در انتخابات شرکت کنند یا نه؟ اگر دولت بتواند کارهای مثبت انجام دهد و حاکمیت چند قدم در جهت خواست‌های مردم بردارد، مردم از این یاس و سرخوردگی که به خصوص پس از اعتراضات اخیر دچار آن شده‌اند، ممکن است بیرون بیایند و مشارکت بالا برود.
شکوری‌راد درباره احتمال حضور دو سرلیست در لیست اصلاح‌طلبان و حضور یک سرلیست زن، در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» تصریح می‌کند: اصلاح‌طلبان یک لیست اصلی خواهند داشت. البته ممکن است افرادی لیست‌های متعدد فرعی هم منتشر کنند که در گذشته هم وجود داشته است، اما کاملا برای مردم روشن خواهد بود که لیست اصلی کدام است و آن لیست ملاک پیروزی اصلاح‌طلبان خواهد بود. او در پاسخ به این سوال که پس ممکن است اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم کنند نیز گفت: تحریم نه، اما با از دادن لیست در انتخابات انصراف می‌دهیم.
در همین راستا الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس، با بیان این‌که حضورم یک تصمیم تشکیلاتی است می‌گوید: به دستور دبیرکل حزب اعتماد ملی برای انتخابات مجلس یازدهم آمدم. همه احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا فراخوان دادند که افراد واجد شرایط در انتخابات مجلس یازدهم حضور پیدا کنند.
این حضور حداکثری و فراخوان رئیس اصلاحات در آخرین روز ثبت‌نام کاندیداهای یازدهیمن دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی اصلاح‌طلبان یک تصمیم غافلگیر کننده در این بی‌رمقی و حضور کمرنگ آنها در نخستین روزهای نام‌نویسی بود. این تصمیم اصلاح‌طلبان در شرایطی که پایگاه اجتماعی آنها به خاطر عملکرد دولت روحانی و همچنین اصلاح‌طلبان در این سال‌ها سرخورده است، شاید آخرین فرصت و شانس آنها باشد.
چه کسانی در آخرین روز ثبت‌نام کردند؟
از مهمترین چهره‌هایی که در آخرین روز برای ثبت‌نام اقدام کردند؛ شهیندخت مولاوردی، فاطمه ذوالقدر، سهیلا جلودارزاده،‌ فریده اولاد قباد،‌ طیبه سیاوشی و فاطمه سعیدی از اعضای فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی برای ثبت نام در یازدهمین دوره انتخابات مجلس با حضور در ستاد انتخابات فرمانداری تهران، کاندیدای حضور در انتخابات شدند. همچنین پروانه مافی نماینده تهران، الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در دولت یازدهم و محمدعلی افشانی، شهردار اسبق تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب از دیگر افرادی بودند که روز گذشته نام‌نویسی کردند.
در جناح مقابل اما داستان فرق دارد. آنها که دغدغه تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان را ندارند با تمام نیروهای خود و هر آنچه داشتند در این دوره ثبت‌نام کردند. این استقبال در حالی صورت گرفت که علی لاریجانی، یکی از چهره‌های شاخص این جریان سیاسی بعد از 12 سال حضور در مجلس و تکیه بر صندلی ریاست آن، این دوره از غایبان بزرگ اصولگرایان محسوب می‌شود. اما دعوای اصولگرایان همچنان به خاطر سرلیستی ادامه دارد و احتمالا رقابت بر سر صندلی ریاست از مشهد باشد. محمدباقر قالیباف که احتمال سرلیستی آن بیشتر از بقیه چهره‌های اصولگرایی است در این دوره از مشهد کاندیدا شد، این در حالی است که گفته می‌شود سعید جلیلی، رقیب قالیباف نیز از مشهد کاندید می‌شود.
در جناح مقابل نیز از اصولگرایانی که در آخرین روز با نام‌نویسی کاندیدا شدن خود در این دوره از انتخابات را اعلام کردند این چهره‌ها را می‌توان نام برد: مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید در دولت احمدی‌نژاد، محمدحسین مقیمی استاندار سابق تهران، سعید زیبا‌کلام، الیاس نادران، فعال سیاسی اصولگرا و نماینده مجلس هشتم، مهدی کوچک‌زاده، نماینده مجلس‌های هفتم، هشتم و نهم، حشمت الله فلاحت پیشه. همچنین سه عضو جبهه پایداری، یعنی علیرضا زاکانی، احمد امیرآبادی فراهانی و مجتبی ذوالنوری همزمان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قم ثبت‌نام کردند. اما جالب‌تر از همه ثبت‌نام عبدالرضا داوری، مشاور محمود احمدی‌نژاد‌ است که با وجود آن‌که در ارتباط با پرونده آمدنیوز هم‌اکنون در زندان است وکیل خود را برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس به فرمانداری استان تهران فرستاد.