رهایی دانشمند ایرانی از زندان آمریکا

دکتر «مسعود سلیمانی» پس از تحمل یک سال گروگانگیری و حبس غیرقانونی در آمریکا با سفر محمد جواد ظریف به زوریخ، آزاد و تحویل مقامات ایرانی شد   و به ایران بازگشت. «محمدجواد ظریف» در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «بسیار خوشحالم که استاد دکتر مسعود سلیمانی و آقای وانگ به زودی به خانواده‌هایشان ملحق می‌شوند.از همه کسانی که در این امر دخیل بودند به ویژه دولت سوئیس قدردانی می‌کنم.»
به گزارش اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه،‌ با تلاش‌ها و پیگیری‌های وزارت امور خارجه و همکاری نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران و در یک فرایند دیپلماتیک با همکاری دولت سوئیس، دکتر مسعود سلیمانی استاد دانشگاه‌های ایران که به اتهام واهی دور زدن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بازداشت و بیش از یکسال در آمریکا زندانی بود آزاد شد و تا ساعات آینده وارد میهن شد.
در این روند همچنین با تصویب شورای عالی امنیت ملی و همکاری و موافقت نهادهای قضایی و امنیتی «ژائو ونگ» شهروند آمریکایی که به جرم جاسوسی در حال گذراندن دوران محکومیت خود در ایران بود با رافت اسلامی آزاد و تحویل مقامات سوئیسی برای بازگشت به آمریکا شد. این اتفاق از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نیز تایید شده است.
پمپئو در صفحه توئیتر خود نوشت: «یک آمریکایی دیگر به خانه می‌آید. ژائو ونگ ...آزاد شده و در راه بازگشت به ایالات متحده است. آقای وانگ بزودی به همسر و پسرش می‌پیوندد.» 


پمپئو در توئیت دیگری ادامه داد: «از دولت سوئیس برای تسهیل بازگشت آقای وانگ تشکر می‌کنیم و خرسندیم که دولت ایران در ارتباط با این موضوع، (نقش) سازنده‌ای داشته است.»
دکتر مسعود سلیمانی، پژوهشگر حوزه سلول‌های بنیادی و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس که جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان از حیث استنادهای علمی در مجلات معتبر علمی شناخته می‌شود، ۱۵ مهر ماه سال گذشته در قالب یک فرصت مطالعاتی عازم کشور آمریکا شد، اما پیش از ورود به خاک کشور آمریکا به علت نامعلومی از سوی پلیس FBI دستگیر و زندانی شد!
این دانشمند ایرانی که در رشته خون‌شناسی (هماتولوژی) و سلول‌های بنیادی تحقیق می‌کند، توسط مؤسسه آمریکایی به نام «مایو کلینیک» که یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان است، برای انجام تحقیقات تخصصی به این کشور دعوت شد و برخلاف تمامی پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی در آمریکا در بازداشت بود.
گفتنی است که ژیو وانگ به جرم جاسوسی در ایران دستگیر و به ۱۰ سال حبس در زندان اوین محکوم شده بود.