صندلی اتوبوس فروشی نیست



گروه اجتماعی/ با وجود تکذیب خبر فروش صندلی اتوبوس‌های شهری از سوی شهرداری تهران، واکنش‌ها نسبت به این خبر همچنان ادامه دارد.
به‌دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر فروش صندلی اتوبوس، پیروز حناچی، شهردار تهران در حساب توئیتری خود نوشت: «خبر و بحث‌های جانبی مطرح شده درباره فروش صندلی‌های اتوبوس غلط است و موضوعیت ندارد. طی تماس با معاون حمل‌ونقل، اکیداً به وی دستور دادم از اجرای هر طرحی که موجب نگرانی شهروندان شود، خودداری کند.» حناچی همچنین در حاشیه افتتاح فاز اول شهید نجفی رستگار با بیان اینکه اصل خبر اساساً درست نیست و این خبر هم درست منعکس نشده بود گفت: در این شرایط سخت هیچ عقل سلیمی به‌دنبال فروش صندلی و افزایش کرایه نیست و چیزی که توضیح داده شده بود با خبری که منعکس شده بود متفاوت است.


حناچی افزود: این صحبت در حاشیه یک برنامه در مورد استفاده از ظرفیت‌های استارتاپی بیان شده و عنوان شده بود که می‌توان از ظرفیت اتوبوس‌های خصوصی برای تقاضاهای انبوه از طریق اپلیکیشن اقدام کرد و این ربطی به فروش صندلی‌های اتوبوس‌های بخش عمومی ندارد.
با متخلفان در هر جایگاهی بشدت برخورد می‌شود
انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در همین زمینه در توئیتی نوشت: «هرگونه ارائه طرح صندلی‌فروشی از سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران بدون هماهنگی با فرمانداری تهران، شورای شهر و هیأت تطبیق مصوبات، غیر قانونی بوده و با متخلفان در هر جایگاهی بشدت برخورد خواهد شد.»
طرح رزرو صندلی اتوبوس‌ها غیرکارشناسی و غیرقانونی است
محمد تقی‌زاده، معاون عمرانی استانداری تهران، طرح رزرو صندلی و اتوبوس (drt) شرکت اتوبوسرانی شهرداری تهران را غیر کارشناسی و غیرقانونی خواند و گفت: شهرداری تهران در اجرای بسیاری طرح‌ها نظیر اجرای مترو که از اعتبارات ارزش افزوده بهره می‌گیرد باید مورد نظارت قرار گیرد. اینکه طرحی از سوی سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران مبنی بر رزرو صندلی‌های اتوبوس‌ها ارائه شود، از اساس کارشناسی نبوده و به‌عنوان بدنه اجرایی دولت در استان تهران نمی‌توانیم بپذیریم در شرایطی که مردم در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند این طرح از سوی شهرداری بدون کارشناسی‌های صورت گرفته در فرمانداری و شورای شهر ارائه شود.
فروش صندلی‌های اتوبوس موضوع انحرافی است
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه ایده فروش صندلی‌های اتوبوس انحرافی است، گفت: بیان این گونه طرح‌ها که شرایط اجرای آن هم وجود ندارد موجب تضعیف مدیریت کشور می‌شود. محسن هاشمی در حاشیه بهره‌برداری از فاز نخست بزرگراه شهید کاظم نجفی رستگار در مورد اخبار منتشر شده پیرامون فروش صندلی اتوبوس‌ها با بیان اینکه این روش، دی‌آر تی است که عمدتاً در کشورهای توسعه یافته مطرح می‌شود گفت: این شیوه حمل و نقلی در شرایطی اجرایی می‌شود که حمل و نقل آنقدر کامل باشد که برای دعوت افراد ثروتمند به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، آنها را دعوت کنیم که به مانند سیستم حمل و نقل بین شهری جایشان را رزرو کنند اما در اجرای این شیوه باید وضعیت به‌گونه‌ای مثبت باشد که در اتوبوس کسی نایستد و افراد بتوانند مانند اتوبوس‌های بین شهری جایشان را در حمل‌و‌نقل عمومی رزرو کنند و روی صندلی بنشینند.
هاشمی با بیان اینکه این ایده حتی در کشورهای پیشرفته هم اجرایی نشده، افزود: چرا که خطوط اتوبوس و مترو معمولاً به شیوه «انبوه بر» طراحی شده‌اند و به‌همین دلیل تعداد صندلی‌هایشان کم است و مسافران باید بایستند.
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه بیان این حرف انحرافی است، گفت: به‌نظر می‌رسد که مسئول مربوطه ایده‌آل‌هایی که در ذهنش وجود داشته را بیان کرده است. چرا که این ایده امکان پذیر نیست و زمانی ما می‌توانیم این ایده را در تهران اجرایی کنیم که بیش از 15 هزار اتوبوس یعنی سه برابر ظرفیت کنونی اتوبوس داشته باشیم و به نظر می‌رسد که این ایده برای 30 الی 40 سال آینده و زمانی که درآمدهای ملی‌مان را مرز 30 هزار میلیارد گذشت می‌توانیم انجام دهیم.
وی افزود: بیان این‌گونه ایده‌ها در سطح جامعه صحیح نیست چرا که افرادی هم وجود دارند که برای تضعیف مدیریت کشور و نه شهر فعال هستند چرا که بیان این موضوعات کشور را تضعیف می‌کنند.
بی‌جهت مردم را نگران نکنید
معاون حمل‌ونقل شهرداری هم با بیان اینکه هیچ طرحی برای افزایش هیچ‌گونه هزینه‌ای به شهروندانی که از اتوبوس استفاده می‌کنند نداریم و بلیت اتوبوس هم تا پایان امسال ریالی افزایش نخواهد یافت، گفت: توضیح نامناسب و شیطنت یک خبرگزاری در فضای ملتهب فعلی موجب بدفهمی از یک ایده استارتاپی شد، اصلاً شهرداری قرار نیست چیزی را در خدمات موجود خود تغییر دهد. بلکه یک شرکت خصوصی تقاضای راه‌اندازی یک سیستم اتوبوسرانی اینترنتی داده که می‌تواند بخشی از مینی‌بوس‌های نو و احتمالاً سرویس‌های دربستی موجود را با استفاده از اپلیکیشن به ظرفیت موجود حمل‌ونقل عمومی اضافه کند.
محسن‌پور سید آقایی افزود: این ایده شبیه کاری است که در تاکسیرانی اینترنتی انجام می‌شود. با این تفاوت که اتوبوس دنبال مسافر نمی‌رود، بلکه در ایستگاه خاص آنها را سوار می‌کند. تعداد مسافر هم حداکثر باید به تعداد صندلی‌های اتوبوس یا مینی‌بوس باشد.بار دیگر تأکید می‌کنم که کسی بیخود نگرانی درست نکند.
غلامحسین محمدی، مشاور شهردار و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی شهرداری تهران هم در توئیتی نوشت: عده‌ای در رسانه و سیاست با نزدیک شدن به انتخابات از هر آب گل آلودی ماهی می‌گیرند و شرایط امروز کشور را ملعبه بازی‌های سیاسی کرده‌اند. اتاق فکری به‌صورت لحظه‌ای برای شهرداری با ابهام و دروغ و تمسک به بیلبورد، اتوبوس و حتی نام مقدس شهید بحران آفرینی می‌کند.

بـــرش
صندلی خود را پیش از سوار شدن به اتوبوس رزرو کنید

با راه‌اندازی خطوط اکسپرس اتوبوس در پایتخت تا یک ماه دیگر، شهروندان تهرانی می‌توانند از این پس در خطوط ویژه با رزرو صندلی و پرداخت هزینه پیش از سوار شدن، جای صندلی خود را بدون دردسر حفظ کنند. آن‌طور که مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی به «ایران» می‌گوید: در خطوط اکسپرس که از سیستم ویژه (دی‌آر‌تی) استفاده می‌شود، مبدأ و مقصد مشخص شده و شهروندان بدون توقف در ایستگاه‌های بین مسیر، به مقصد نهایی خود می‌رسند. این خطوط که برای مسیرهای طولانی تعبیه شده است به مسافران این امکان را می‌دهد که در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون اتلاف وقت به مقصد مورد نظر خود برسند. خط میدان ونک به میدان آزادی یکی از خطوط اکسپرس پیش‌بینی شده در پایتخت است. درحال حاضر فقط مقدمات اجرای این طرح مشخص شده و هنوز زمان اجرای دقیق آن اعلام نشده، اگرچه ممکن است در آذرماه به نتیجه برسد. به گفته پیمان سنندجی، این اتوبوس در ساعات مشخص حرکت می‌کند و هنوز درباره نرخ کرایه‌ها در مسیرهای اکسپرس تصمیم‌گیری نشده است. اگرچه به نظر می‌رسد هزینه آن نسبت به خطوط عادی و اتوبوس‌های معمولی گران‌تر باشد. سازمان اتوبوسرانی برای این خطوط، پایانه‌های ویژه در نقاط مختلف شهر پیش‌بینی کرده است. شهروندان البته می‌توانند برای ساعات مشخص اقدام به خریداری بلیت اتوبوس کنند. سیستم دی‌آرتی اجازه می‌دهد تا اتوبوس‌ها در ساعات غیر پیک که تعداد مسافران کمتر است، با رزرو زودتر صندلی، خالی به مقصد نرسند و البته آمار متقاضیان اتوبوس‌سوار هم برای مدیریت شهری مشخص می‌شود.
به‌گفته او، بزودی به شکل آزمایشی برای مسیر نیایش ـ جنت‌آباد و ونک ـ آزادی در ساعات خاص که مسافران زیادی دارند، فروش صندلی آغاز می‌شود و مسافران می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن ویژه، به شکل اینترنتی مثل اتوبوس‌های بین شهری صندلی رزرو کنند. این اتفاق برای افزایش ظرفیت اتوبوس‌ها و ساماندهی اتوبوس‌های دربستی که مربوط به سرویس ادارات است هم در دستور کار قرار گرفته و مسیرهایی مشابه که اتوبوس‌های آن مسافران کمی دارند، با هم ادغام می‌شوند.