«مارادونا»ی تبریز به جای مصطفی پاشا!

حامد جیرودی / بالاخره اتفاقی که پیش‌بینی می‌شد، رخ داد و حضور مصطفی دنیزلی روی نیمکت تراکتور به نیم فصل هم نکشید و این مربی مشهور ترکیه‌ای در چهارمین دوره حضور خود در فوتبال ایران هم نتوانست به موفقیت دست پیدا کند. پس از اینکه تراکتور برای چهارمین هفته متوالی از رسیدن به پیروزی ناکام ماند و برابر شاهین بوشهر  قعر جدولی بدون گل متوقف شد، صدای اعتراض هواداران تراکتور نیز بلند شد. البته تی‌تی‌ها شعاری علیه سرمربی تیم خود ندادند اما نارضایتی‌شان و تشویق بازیکنان تیم حریف، باعث شد تا مدیران باشگاه دم دستی‌ترین تصمیم را بگیرند و نفر اول نیمکت را قربانی کنند. ساعاتی پس از تساوی برابر تیم بوشهری، محمدرضا زنوزی مالک تراکتور بعد از مشورت با غلامرضا صادقیان مدیرعامل باشگاه، تصمیم گرفت تا با دنیزلی قطع همکاری کند. این اتفاق در حالی رقم خورد که در میکسدزون ورزشگاه یادگار امام (ره) مدیر رسانه‌ای تراکتور چنین خبری را شایعه بی پایه و اساس دانسته بود ولی زنوزی در نهایت و با صحبتی که با دنیزلی انجام داد، برای جدایی این مربی با او به توافق رسید تا به نوعی محترمانه او را اخراج کند. دنیزلی در حالی از سمت سرمربیگری تراکتور کنار رفت که تیم او 7 هفته درخشان را سپری کرد و با کلین‌شیت‌های متوالی، 5 پیروزی و 2 تساوی به دست آورد تا سرخپوشان تبریزی خود را به عنوان مدعی جدی قهرمانی مطرح کنند اما از دیدار با صنعت نفت، روند نزولی این تیم آغاز شد و با باخت مقابل سپاهان و استقلال 3 شکست متوالی برای آنها رقم خورد. تراکتور که در این بین 2 بازی‌اش برابر شهرخودرو و پیکان هم به تعویق افتاد، در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی پس از تساوی 1-1 برابر نود ارومیه، این تیم را به زحمت در ضربات پنالتی 7-6 شکست داد. با این حال، توقف در خانه مقابل شاهین، باعث شد تا تراکتور با کسب 18 امتیاز در رده هشتم جدول باقی بماند و این زمینه تغییرات روی نیمکت پرشورها را به وجود آورد. البته در این مدت، دنیزلی چند بار در نشست‌های خبری قول قهرمانی داد ولی این وعده شیرین هم نتوانست ضمانتی برای بقای او روی نیمکت تراکتور باشد و مربی ۶۹ ساله که با پاس و پرسپولیس، 3  فصل خوب را در لیگ‌های چهارم تا ششم سپری کرد و در نیم فصل دوم لیگ یازدهم هم خاطره شیرینی را برای پرسپولیسی‌ها ( برد 3-2 در دربی 10 نفره) رقم زد، در تراکتور نتوانست به رؤیای خود که قهرمانی لیگ ایران بود برسد و باز هم بدون جام به ترکیه بازگشت و این سریع‌ترین جدایی دنیزلی از تیم‌های تحت هدایتش است. او در تیم‌هایش حداقل ۱۶ بازی را سپری کرده اما این بار تنها 13 مرتبه (11 بازی لیگ و 2 بازی حذفی) روی نیمکت نشست.
شیخ لاری روی نیمکت تراکتور
این اتفاق در حالی رخ داده که تراکتور باید دوشنبه و در اولین بازی هفته چهاردهم لیگ برتر، دربی تبریز را مقابل ماشین‌سازی برگزار کند. در این شرایط و تا زمان انتخاب سرمربی جدید، هدایت تراکتور به احد شیخ لاری سرپرست این تیم سپرده شده است. شیخ لاری از بازیکنان قدیمی تراکتور به شمار می‌رود که از سال 1360 تا 77 به عنوان مهاجم برای این تیم در 452 بازی به میدان رفت و 111 گل به ثمر رساند و هواداران فوتبال آذربایجان، لقب مارادونای آذربایجان را به او داده‌ بودند. شیخ لاری از سال 62 تا 71 عضو تیم ملی هم بود و در 20 بازی ملی 4 گل زد. شیخ لاری در دوران مربیگری هم موفق بوده و در فصل 84-83 شهید قندی یزد را به قهرمانی لیگ دسته اول رساند و با این تیم به لیگ برتر صعود کرد. او که از سال 79 تا 82 مربی تراکتور بود، در فصل 87-86 سرمربی این تیم شد و تراکتور را به مقام چهارمی لیگ دسته اول رساند. ضمن اینکه او مس سونگون را هم بین سال‌های 90 تا 92 از دسته 3 به دسته یک رساند.
4 سرمربی در 18 ماه


با سابقه‌ای که مالک تراکتور از تغییر نیمکت مربیگری این تیم نشان داده، حضور شیخ لاری هم طولانی نخواهد بود و او در کمتر از یک سال و نیم به دنبال جذب هفتمین سرمربی روی نیمکت خود است. زنوزی که 5 خرداد 97 مالک تراکتور شد، پس از انتخاب محمدرضا مهاجری به عنوان مسئول فنی تیم و مدیریت جذب بازیکنان در نقل و انتقالات، جان توشاک سرمربی مشهور ولزی و سابق رئال مادرید را به عنوان جانشین ارطغرول ساغلام انتخاب کرد. حضور توشاک روی نیمکت تراکتور هم طولانی نبود و او پس از گذشت 6 هفته از لیگ برتر، ایران را ترک کرد. پس از او دستیارش محمد تقوی سرمربی این تیم شد و در 9 بازی سرمربی بود اما به دلیل اینکه به او پیشنهاد شد دستیار سرمربی جدید شود، از سمت خود کناره‌گیری کرد. در ادامه امیرحسین پیروانی مسئولیت موقت تیم را برعهده گرفت ولی از نیم فصل دوم جورج لیکنز بلژیکی هدایت این تیم را برعهده گرفت و تا پایان لیگ هجدهم روی نیمکت تراکتور نشست. در فصل جدید هم که دنیزلی سرمربی شد و حالا هم شیخ‌لاری مسئولیت فنی تیم را برعهده گرفته‌ است. حضور 4 سرمربی و همچنین 2 مربی موقت (مهاجری و پیروانی) در بازه زمانی حدود 18 ماه نشان می‌دهد که به طور متوسط هر سرمربی 4 ماه و نیم و در کل هر مربی 3 ماه در این تیم فعالیت کرده است.