دستور رئیسی برای جلوگیری از اعزام به زندان تا تامین وثیقه

رئیس قوه قضاییه گفت:  از سراسر کشور آمار کسانی را که یک ساعت، دو ساعت، سه ساعت، یک روز و دو روز در زندان هستند گرفتم. وقتی در این خصوص سوال می‌شود که چرا این اتفاق افتاده است مطرح می‌کنند که قرار صادر کردیم تا وثیقه بیاورند؛ درحالی که حرف بنده این است که فرد چرا باید برای نصف روز زندان برود؟ او را همان جا نگه دارید تا وثیقه و کفالت بیاورد.به گزارش میزان، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی پنج شنبه گذشته در جمع قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان اصفهان، با تاکید بر توجه به موضوع «کرامت»، افزود: دستورالعمل کرامت برای فقط یک بار مرور شدن و نوشتنِ «ملاحظه گردید» ذیل آن، نیست؛ بلکه باید به همه بند‌ها و مواد آن توجه اجرایی و عملی شود و دستگاه قضایی هم درباره خودش و هم درباره دیگران حفظ کرامت داشته باشد.
تشریح بازدید رئیس قوه قضاییه از زندان مرکزی اصفهان
وی با اشاره به بازدید چهارشنبه شب گذشته خود از زندان مرکزی اصفهان، گفت: قاضی فهرست زندانیان خود را پیش رو داشته باشد و نه در هفته و ماه، بلکه هر روز این فهرست را کنترل کند؛ تا اگر کسی در فهرست زندانیان او باشد و لازم است امروز برای او تعیین تکلیف شود، کار او به فردا کشیده نشود.
رئیس قوه قضاییه گفت:  این را همه فقها مطرح می کنند که اگر معلوم شد کسی تمکن مالی ندارد، حبس وی چه جهتی دارد؟ حالا یک مقدار آن مربوط به مهریه است.


نباید زندان بردن آسان باشد
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی درباره مسئله اعسار گفت: گاهی به فرد گفته می‌شود برو تا ما بررسی کنیم که اعسار داری یا خیر؛ در حالی که اعسار باید خارج از نوبت رسیدگی شود. اگر ۱۰ روز به زندان رفت و بعد معلوم شد اعسار دارد تکلیف وی چه خواهد شد؟
وی افزود: نباید زندان بردن آسان باشد. ایجاب می کند حتما دوستان از جمعیت کیفری بکاهند.  با علم و اطلاع به شما عرض می‌کنم که همکاران این قضیه را حتما مورد توجه قرار دهند.
رئیس قوه قضاییه در ادامه خاطرنشان کرد: از سراسر کشور آمار کسانی را که یک ساعت، دو ساعت، سه ساعت، یک روز و دو روز در زندان هستند گرفتم. وقتی در این خصوص سوال می‌شود که چرا این اتفاق افتاده است بیان می‌کنند که قرار صادر کردیم تا وثیقه بیاورند؛ درحالی که حرف بنده این است که فرد چرا باید برای نصف روز زندان برود؟ او را همان جا نگه دارید تا وثیقه و کفالت بیاورد.وی بیان کرد: آمار قابل توجهی از میزان زندان رفتن‌های کوتاه مدت داریم. کسی که به زندان رفت، طبیعتا آثار و مسائل خودش را دارد؛ لذا قضات به سیاست حبس زدایی در خصوص جایگزین‌های حبس نسبت به مواردی که قانون اجازه داده و قرار‌های منتهی به حبس توجه کنند.