پول بیشتر بدهید روی صندلی اتوبوس بنشینید

سرویس جامعه جوان آنلاین: فقط ۶۴ سال پیش- که بسیاری از انسان‌های فعلی زنده بودند- در امریکا سیاهپوستان باید به محض ورود یک سفید‌پوست در اتوبوس حمل‌ونقل شهری جای خود را به او می‌دادند تا سفید بنشیند و سیاه بایستد! اما در اول دسامبر ۱۹۵۵ روزا بارکس، یک زن سیاهپوست حاضر نشد که جای خود را به یک سفیدپوست بدهد و این کنش اجتماعی او سرآغاز جنبش نافرمانی مدنی گسترده علیه تبعیض نژادی در امریکا بود.حالا همه چیز برگشته است و در تهران، بی‌­پول‌ها باید بایستند، چون به لطف مدیریت شهری اصلاح‌طلبانه، پولدار‌ها از قبل صندلی‌های اتوبوس را برای خودشان رزرو کرده‌­اند!
مدیریت شهری بنا دارد اموال عمومی را هم به نام اشخاص سند بزند! جمعی مرفه و با اسلوب­‌های مدیریتی غیراسلامی دور هم جمع شده اند و هر روز با یک طرح جدید و به نفع طبقه اجتماعی خودشان بنا دارند عرصه را بر شهروندان جامعه اسلامی تنگ‌­تر کنند. از این پس قرار است حمل‌و‌نقل «عمومی» هم در پایتخت «اختصاصی» شود، چون مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی گفته است صندلی‌های اتوبوس‌های درون‌شهری با پول رزرو خواهند شد!
دیگر از این پس شاهد این نخواهیم بود که یک جوان به محض ورود یک پیر به اتوبوس جای خودش را به او بدهد، چون صندلی‌­ها از قبل و با پول بیشتر رزرو شده‌­اند؛ سبک غربی زندگی، یک‌بار با طرح­‌هایی همچون زیست شبانه به مردم کشورمان تحمیل می‌شود و یک‌بار هم به اسم آلودگی و ترافیک شهروندان را سرکیسه می‌کند و فقرا را محروم‌­تر و در عین حال ترافیک و دود بیشتری را هم به مردم حواله می‌دهد و بار دیگر نیز مثل الان، اموال عمومی را در اختیار افراد خاصی قرار خواهد داد. نتیجه این مدل شهرداری، این است که تهران تبدیل به شهر پولدار‌های بی‌­درد می‌شود که هیچ، مرام و معرفت هم در حال رخت بر بستن از پایتخت کشور اسلامی است و همه ­چیز جایش را به پول و پولدار می‌دهد.
در حالی با گران شدن بنزین، مسافران شبکه حمل‌ونقل عمومی افزایش یافته که طرح فروش ساعتی صندلی اتوبوس‌های پایتخت به شهروندان هم خبری شده و مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران، اجرای آن را در روز‌های باقی مانده آذرماه اعلام کرده است. در این طرح شهروندان باید پول بیشتری بدهند تا صندلی اختصاصی رزرو کنند. مدیریت شهری در شرایط حاضر به جای حمایت و ارائه تسهیلات بیشتر برای شهروندان در استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی با ارائه ایده‌های حبابی و سلیقه‌ای درصدد است تا فشار بیشتری را به اقشار آسیب‌پذیر وارد کند. سکوت شورای شهر پایتخت در برابر این طرح هم غصه دیگری است. گویا مردم هرازگاهی باید مورد آزمایش مدیرانی قرار بگیرند که درکی از مشکلات شهروندان ندارند و فقط می‌خواهند کم‌کاری و ناکارآمدی خود را با کپی‌برداری ناقص به اجرا درآورند.


تکمیل شبکه؛ شاید وقتی دیگر!
افزایش استفاده از شبکه حمل‌و‌نقل عمومی در حالی از سوی شهروندان مورد استقبال قرار گرفته که شبکه حمل‌و‌نقل عمومی در کشور دارای نواقص بسیاری است. کمبود وسایل نقلیه، فرسودگی وسایل نقلیه عمومی و جمعی، توزیع نامناسب و عدم دسترسی مناسب به شبکه حمل‌ونقل عمومی و مواردی از این دست، سال‌هاست که همچنان پابرجاست و این نواقص بیشترین فشار را بر شهروندان وارد می‌کند.
در این خصوص بار‌ها برخی مدیران شهری از کمبود‌ها و تخصیص نیافتن اعتبارات از سوی دولت برای تکمیل شبکه حمل‌و‌نقل عمومی اظهار گلایه‌مندی کرده‌اند. چندی پیش محسن هاشمی، رئیس شورای پایتخت تأکید کرد: «سیستم حمل‌ونقل عمومی تهران باید در شرایطی باشد که نه تنها شهروندان بدون خودرو از آن به آسانی استفاده کنند، بلکه دارندگان خودروی شخصی نیز استفاده از حمل‌ونقل عمومی را به جهت سرعت و سهولت آن ترجیح دهند.»
همچنین سیدآرش میلانی با اشاره به تذکرات و انتقادات مکرر شورای شهر تهران به دولت برای پرداخت سهم خود در حوزه توسعه حمل‌و‌نقل عمومی اظهار داشت: متأسفانه طی سال‌های گذشته، دولت اقدام مؤثری در حوزه نوسازی و اضافه کردن ناوگان اتوبوسرانی انجام نداده است.
حالا به جای فشار بر دولت برای پرداخت سهمش، مدیریت شهری بنا دارد بیشتر از پیش دست در جیب شهروندان کرده و عرصه را بر پایتخت­‌نشینان تنگ‌تر کند.
فروش ساعتی صندلی اتوبوس‌ها
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران از فروش ساعتی صندلی اتوبوس‌های پایتخت و راه‌اندازی سامانه‌ای ویژه در این زمینه خبر داده است. پیمان سنندجی درباره تأثیر گرانی بنزین بر تعداد مسافران اتوبوس اظهار داشت: در حال حاضر آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد و در حال بررسی این موضوع هستیم، ولی با توجه به شرایط موجود راهکار‌های زیادی پیش‌بینی شده است.
وی یکی از این راهکار‌ها را امکان خرید صندلی برای مسیر‌های خاص توسط مسافر تحت عنوان سیستم DRT عنوان کرد و افزود: به‌طور مثال مسیر میدان ونک به آزادی در ساعات پیک ترافیک مسافران زیادی دارد، ولی در ساعات غیرپیک تعداد مسافران به شدت کاهش می‌یابد. بر همین اساس می‌توانیم برای دو ساعتی که اوج ترافیک است، فروش ساعتی صندلی‌های اتوبوس را انجام دهیم. به‌طور مثال مسافرین می‌توانند از ساعات ۷ تا ۷:۱۰ یک صندلی برای خود خریداری کنند.
سنندجی توضیح بیشتری از مکانیسم و ضمانت اجرایی این طرح ارائه نکرده است.
پول بیشتر بدهید صندلی رزرو کنید!
وی با بیان اینکه این طرح در ماه جاری (آذرماه) اجرایی خواهد شد، اظهار داشت: در این طرح نرخ بلیت این صندلی‌ها کمی بیشتر از اتوبوس‌های معمولی است، ولی با توجه به شرایط موجود راهکار مناسبی پیش‌بینی می‌شود.
سنندجی در توجیه دلایل خود برای اجرای این طرح تأکید کرد: خرید صندلی و رزرو آن سبب می‌شود تا متوجه شویم میزان تقاضا در یک مسیر چه تعداد است و بر همان اساس اتوبوس به تعداد مناسب در زمان خاص پیش‌بینی کنیم. همچنین این موضوع سبب خواهد شد که رانندگان اتوبوس مجبور نباشند با سرفاصله کوتاه یا مسافران اندک تردد کنند. بر این اساس برای مسیر نیایش ـ جنت‌آباد و ونک ـ آزادی در ساعات خاص که مسافران زیادی دارند، فروش صندلی‌های اتوبوس به صورت پایلوت آغاز خواهد شد و مسافران می‌توانند به صورت اینترنتی مشابه اتوبوس‌های بین‌شهری صندلی رزرو کنند.
تهران شهری برای پولدارها!
«تهران شهری برای همه»، شعار مدیریت شهری برای اداره شهر است، اما اجرای طرح‌های ناکارآمد، سلیقه‌ای و کپی‌برداری شده از سایر کشور‌ها در حالی که بستر لازم برای اجرای آن فراهم نیست، شهر تهران را بیشتر از این چندقطبی می‌کند، به طوری که هر کس پول بیشتری دارد، بهتر بتواند در شهر جابه‌جا شود!
اجرای برخی طرح‌های ترافیکی شهری همچون طرح زوج و فرد، پولی کردن پارک و... از این دست طرح‌هایی است که مدیرت شهری به اجرا درآورده و در عمل هم باعث تشدید آلودگی و هم باعث تشدید ترافیک شده است. حالا مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران هم طرح فروش صندلی اتوبوس را طرحی عنوان می‌کند که افراد می‌توانند با پرداخت پول بیشتر راحت‌تر سفر کنند.
حمل‌و‌نقل عمومی متعلق به عموم شهروندان است و اصطلاحاً مالی مشاع است که قانوناً و منطقاً نمی‌توان و نباید این اموال مشاع را به اشخاص خاصی اختصاص داد، آن‌هم به کسانی که پول بیشتری دارند.
مجموعه معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران به جای تلاش برای تکمیل شبکه حمل‌ونقل عمومی و رفع مشکلات سفر‌های درون‌شهری شهروندان درصدد است فقط طرح‌های ناکارآمد و پولی را به اجرا درآورد. اصرار این معاونت شهری بر اجرای طرح‌هایی از این دست، جای تأمل بسیار دارد. گویا این مدیر شهری از مشکلات و مصائب شهروندان در صف‌های شلوغ مترو، اتوبوس و گرانی کرایه تاکسی‌ها خبر ندارد و فقط رفت‌وآمد خود را با خودرو و راننده سازمانی می‌بیند. قدیمی‌ها درست گفته‌اند که «سواره از پیاده خبر ندارد».‌ای کاش مدیران شهری هم پیاده شوند و بفهمند در شهر چه خبر است.