تفکیک اعتراض از اغتشاش و جرم سیاسی از امنیتی

سرویس سیاسی جوان آنلاین: رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه نظام مبتنی بر ولایت فقیه هیچ‌گاه با بن‌بست مواجه نمی‌شود، گفت: امروز مدیریت کشور در همه عرصه‌ها باید شعار «ما می‌توانیم» را اجرایی و عملیاتی کند.
به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه شورای اداری استان اصفهان، اجرای عدالت را از مسائل بسیار مهم و محوری و از اهداف یا مهم‌ترین هدف انقلاب اسلامی برشمرد و تصریح کرد: «قوانین عادلانه و مجریان عادل دو بازوی اجرایی امام عادل هستند که در رأس نظام اسلامی حضور دارد. در مسائل اضطراری همچون جنگ اقتصادی که در آن به سر می‌بریم، باید مقررات خاص این شرایط مورد توجه قرار گیرد و کار برای کارآفرین و تولیدکننده تسهیل شود.» رئیسی با تأکید بر اینکه نظام مبتنی بر ولایت فقیه، نظامی است که در آن هیچ‌گاه بن‌بست وجود ندارد، بر لزوم حمایت همه جانبه از مدیرانی که با جسارت و شجاعت قانونی به اقتضای شرایط جنگ اقتصادی، با قدرت در میدان حضور پیدا کنند تأکید کرد و گفت: «قوه قضائیه به عنوان دستگاه نظارتی و قضاوتی موظف است حامی مدیرانی باشد که با شجاعت و قدرت کار می‌کنند و اجازه نمی‌دهند کوچک‌ترین خللی در انجام امور به وجود بیاید.» آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه یکسری ساختار‌های فسادزا وجود دارد، یادآور شد: «قبل از هر کس دولت باید مدعی این ساختار‌ها باشد و آن‌ها را اصلاح کند.»
رئیس قوه قضائیه همچنین در جمع قضات و کارکنان مجموعه قضایی استان اصفهان با بیان اینکه صف معترضان از صف اخلالگران در امنیت جداست، اعتراض را از اغتشاش و جرم سیاسی را از جرم امنیتی متمایز دانست و بر لزوم توجه قضات به این تفکیک قانونی تأکید کرد.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر ضرورت بهره‌مندی قضات از ظرفیت‌هایی نظیر «آزادی مشروط» و «تعلیق مجازات»، اظهار کرد: «با کسانی که مخل امنیت جامعه و متجاسر به قانون هستند، مثل اغتشاشگران و کسانی که در نظام اقتصادی اخلال ایجاد و جنایت اقتصادی می‌کنند و افرادی که امنیت غذایی و سلامت مردم را به خاطر پول به مخاطره می‌اندازند، باید برخورد جدی صورت گیرد.» رئیس قوه قضائیه ادامه داد: «کسانی که امروز در جامعه یک اعتراضی می‌کنند، متفاوتند. ممکن است اعتراض‌شان را با یک لحن نامناسبی بگویند ولی صف این افراد از کسانی که می‌خواهند در جامعه اخلال ایجاد کنند و امنیت اجتماعی و اقتصادی را برهم بزنند، جداست. در برابر یک فرد قداره‌کش که راه را بر مردم می‌بندد و با سلاح گرم و سرد، امنیت جامعه را تهدید می‌کند، نمی‌شود کوتاه آمد. ولی برخی افراد هستند که باید به عنوان آسیب‌دیدگان اجتماعی نسبت به آن‌ها تمایز قائل شد. حتما جرایم امنیتی با جرایم سیاسی فرق می‌کند. جرم امنیتی را قانون یک مدل تعریف کرده و جرم سیاسی را یک گونه و این دو با هم فرق دارند».


مبارزه با فساد نباید تحت تأثیر جوسازی‌ها باشد
حضور در نهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اصفهان از دیگر برنامه‌های رئیسی در سفر به اصفهان بود. رئیس قوه قضائیه با اشاره به توطئه‌های دشمن در طول چهار دهه گذشته علیه ملت ایران، به موضوع مبارزه با فساد اشاره کرد و یادآور شد: «وقتی در جایی گفتم هاضمه نظام اسلامی فساد را نمی‌پذیرد، دیدم ضد انقلاب از این حرف بسیار عصبانی شده است. معلوم شد آن‌ها به دنبال القای تعبیر نادرستی از موضوع فساد در جامعه هستند.» آیت‌الله رئیسی ادامه داد: «ما معتقدیم اراده نظام یک چیز است و ارتکاب فساد و جرم توسط اشخاص چیز دیگری است. حقیقت این است که نظام ما در درون خود اجرای عدالت و مبارزه با فساد را دارد، اما رفتار هر کس، به خود شخص برمی‌گردد و این نکته که هاضمه نظام فساد را نمی‌پذیرد، یک حقیقت است».
رئیس قوه قضائیه با تبیین راهبرد دشمن در خصوص القای فساد در ایران تصریح کرد: «در موضوع فساد دشمنان در بوق تبلیغات دمیدند، دوستانِ ناآگاه، افراد غافل یا افرادی تحت تأثیر مسائل مختلف هم به صحنه آمدند و یک اجماع مرکب شکل گرفت. این گفت آن دولت مقصر است، آن دولت گفت این دولت، این مجلس گفت آن مجلس، این مسئول گفت آن مسئول، هر روز تیتر روزنامه‌ها را نگاه می‌کردید کشف یک موضوع فساد بود. بالاخره این وضعیت و شرایط پیش آمد و دشمن هم در آن دمید و سایت‌های مخرب دست‌ساخته دشمنان هم در این فضا دمیدند و یک باور این‌چنینی نامطلوب و ناصواب را در اذهان برخی ایجاد کردند که گویا خیلی‌ها دچار فسادند و فساد خیلی جا‌ها را فرا گرفته است.» رئیس قوه قضائیه ادامه داد: «مبارزه با فساد نباید تحت تأثیر جوسازی‌ها و توأم با تخریب حیثیت افراد باشد زیرا این کار شرعاً، قانوناً و اخلاقاً جایز نیست».
ضرورت تدوین قوانین متناسب با جنگ اقتصادی
رئیس قوه قضائیه همچنین در دیدار با فعالان اقتصادی، کارآفرینان و صنعتگران استان اصفهان با تأکید بر لزوم متناسب‌سازی قوانین و مقررات با موقعیت جنگ اقتصادی، از کارآفرینان و سازمان امور مالیاتی خواست که با تعامل با یکدیگر، موانع و مشکلات را بررسی و پیشنهاد‌های خود را برای رفع این مشکلات ارائه کنند.
رئیسی، نقش فعالان اقتصادی در اقتصاد مقاومتی و مقاوم‌سازی اقتصاد کشور را برجسته خواند و تصریح کرد: «حضور اثربخش فعالان اقتصادی در برابر تکانه‌ها و توطئه‌های دشمن برای اخلال در اقتصاد کشور، ناامیدکردن مردم و از رونق انداختن تولید، این توطئه‌ها را خنثی کرده است. جنگ اقتصادی، مقرراتی به اقتضای جنگ اقتصادی نیاز دارد بنابراین باید متناسب‌سازی مقررات با موقعیت جنگ اقتصادی صورت گیرد تا تولیدکننده و کارآفرین بتواند در این عرصه، به صورت فعال حضور پیدا کند.»
آیت‌الله رئیسی در ادامه بر حمایت دستگاه قضایی از مدیران جسور و شجاعی که تحریم‌ها را دور می‌زنند، تأکید کرد و یادآور شد: «از کارآفرین، تولیدکننده، صنعتگر و سرمایه‌گذاری هم که اجازه نمی‌دهد تحریم‌ها اثربخش باشد و در این شرایط، واحد تولیدی یا کارخانه‌ای تعطیل شود، حمایت تمام‌قد خواهیم کرد و وظیفه ما دفاع از چنین افرادی و تشویق آنهاست تا مردم بدانند چه کسانی در سخت‌ترین شرایط اجازه ندادند چرخ‌های اقتصاد کشور کند شود یا از حرکت بایستد.» رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام موافقت نسبت به پیشنهاد تشکیل شورای حل اختلاف ویژه امور اقتصادی، به رئیس کل دادگستری استان اصفهان دستور داد که این شورا با حضور ریش‌سفیدان و کسانی که در این عرصه صاحب‌نظر و مجرب هستند، تشکیل شود تا بسیاری از مسائل که قابل حل در شورا‌های حل اختلاف اقتصادی است، به دادگاه‌ها کشیده نشود.