امروز ثبت‌نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس به پایان می‌‎رسد. آیا نام های شاخص برای ثبت نام به وزارت کشور می روند؟

مکث چهره ها
اگر چهره های شاخص امروز به وزارت کشور نروند به طور حتم می توان حدس زد که انتخابات ریاست جمهوری 1400، انتخاباتی با ترافیک خواهد بود
همدلی| امروز ثبت نام دواطلبان انتخابات مجلس یازدهم به پایان می‌‎رسد. فرآیند ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از یکشنبه 10 آذر در وزارت کشور و همزمان فرمانداری‎های سراسر کشور آغاز شد. وزیر کشور دیروز پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور و محل ثبت‌نام‌ها در جمع خبرنگاران گفت: ۹۱۶۲ نفر تا این لحظه در انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند که نشان از ۲۰درصد افزایش ثبت‌نام نسبت به دوره مشابه قبلی است. با این حال هنوز خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات کشور منتظر حضور چهره‌های شاخص سیاسی دو جناح کشور هستند. این در حالی است که حضور چهره‌های اصلاح‌طلب برای ثبت نام کمرنگ بوده و بسیاری از نماینده‌های فعلی هم هنوز (عصر روز جمعه) برای ثبت نام در دوره یازدهم به مراکز ثبت نام مراجعه نکرده‌اند.
هرچند طی روزهای گذشته افراد مختلفی هم از میان اصول‌گرایان و هم از میان اصلاح‌طلبان برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده‌اند اما هنوز چهره‌های شاخص وارد میدان نشده‌اند. از اصلاح‌طلبان محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید، آن گونه که اعضای فراکسیون امید می‌گویند گویا قصد ندارد در انتخابات ثبت نام کند. عارف در مجلس دهم با علی لاریجانی برای نشستن درکرسی ریاست مجلس رقابت کرده بود. حالا که لاریجانی هم اعلام کرده در انتخابات شرکت نمی‌کند؛ جریان‌های سیاسی منتظر چهره‌های مطرح هر دو جناح هستند که در صورت ثبت نام درانتخابات تکلیف رقابت برای کرسی ریاست مجلس آینده را روشن کنند. اما در میان اصول‌گرایان هم هنوز گویا تکلیف مشخص نیست،چرا که آنان از قبل نام جلیلی یا قالیباف را مطرح کرده بودند ولی تاکنون هیچ یک از این افراد در انتخابات ثبت نام نکرده‌اند.


به گفته رحمانی از ۹۱۶۲ نفر ثبت نام شده ۹۸۶ نفر زن و مابقی از آقایان هستند. رحمانی فضلی ادامه داد: در خبرگان نیز امروز(جمعه15آذر) ۱۹ نفر ثبت نام کردند. البته تاکید می‌کنم آنهایی که از نظر علاقه و توانمندی علمی خود را در حد مجلس شورای اسلامی می‌دانند و مطمئن هستند در آن جایگاه می‌توانند به ملت خدمت کنند دریغ نکنند و برای ثبت‌نام اقدام کنند.
وزیر کشور با بیان اینکه انتخابات مسابقه در خیرات است، تاکید کرد: تلاشمان این است که توافقی که با شورای نگهبان به آن رسیده‌ایم در زمینه رسیدگی به صلاحیت همه داوطلبان را پیگیری کنند و متناسب با مر قانون و براساس مدارکی که باید مراجع چهارگانه ارائه کنند کار پیش رود.
عملکرد ضعیف لیست امید و حضور کمرنگ اصلاح‌طلبان
در حالی که امروز آخرین روز ثبت نام کاندیداهای مجلس یازدهم را پشت سر می‌گذاریم که در حوزه‌های انتخابیه استان‌های کشور چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبی تا این لحظه کمتراعلام حضور کرده‌اند. عملکرد ضعیف فراکسیون امید و انتقادات فراوانی که آحاد مردم به کارنامه اقتصادی دولت دارند و همچنین بخش قابل توجهی از مردم اصلاح‌طلبان را مقصر شرایط فعلی می‌دانند، موجب حضور کم‌رنگ چهره‌های شاخص این طیف در انتخابات پیش‌رو در شهرهای مختلف شده است. این حضور کم تعداد آن هم در شرایطی که احتمال عدم احراز صلاحیت برخی از کاندیداهای این جریان سیاسی وجود دارد و شانس اصلاح‌طلبان را برای تصاحب درصد قابل توجهی از صندلی‌های سبز بهارستان به شدت کاهش خواهد داد و شاید از همین حالا بتوان گفت مجلس آینده، مجلسی با اکثریت اصلاح‌طلب نخواهد بود. با این حال تاکنون چهره‌هایی همچون علی مطهری، محمود صادقی، محمدعلی وکیلی، فرید موسوی، غلامرضا حیدری، مصطفی کواکبیان، احمد مازنی و محمدرضا نجفی از اعضای فراکسیون امید در وزارت کشور حضور یافته و ثبت نام کردند.
چرا مردم باید مجدداً به شما رای دهند؟
علی مطهری پس از ثبت نام در انتخابات مجلس یازدهم در پاسخ به این پرسش که چرا مردم باید مجدداً به شما رای دهند، اظهار کرد: فکر می‌کنم عملکردم در مجلس خوب بوده است، وگرنه نمی‌آمدم، اما این موضوع تشخیصش با مردم است و ما نمی‌توانیم درباره خودمان قضاوت کنیم.
همچنین محمدعلی وکیلی، عضو هیات رئیسه مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا عارف نامزد انتخابات مجلس می‌شود، اظهار کرد: از دوستان شنیدم عارف نامزد انتخابات نمی‌شود.
محمود صادقی نیز پس از ثبت نام در انتخابات مجلس یازدهم، درباره سرنوشت استعفای خود از مجلس دهم، بیان کرد: من تقاضای استعفای خود را نوشتم و در سیستم اتوماسیون مجلس برای هیات رئیسه ارسال شد، ولی در حالت استندبای مانده است. انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها جلسه فوق العاده‌ای گذاشت و توصیه کرد که نباید استعفا دهم. عارف و فراکسیون امید هم موافق نبودند. تعداد زیادی از مردم هم به من پیام داده و مخالف استعفای من بودند.
خیز وزرای دولت‌های نهم و دهم برای خانه ملت
حضور کمرنگ اصلاح‌طلبان در حالی است که جریان احمد‌ی‌نژاد از این انتخابات استقبال کرده است. در این روزها وزرای دولت محمود احمدی‌نژاد یک‌به‌یک به ستاد انتخابات کشور آمدند تا آمادگی خود برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم اعلام کنند. سیدمهدی‌هاشمی، سرپرست وزارت کشور و نماینده مجلس نهم، محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان دولت دوم احمدی‌نژاد، صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی دولت دوم احمدی‌نژاد و سیدمحمد حسینی، وزیر ارشاد احمدی‌نژاد از چهره‌های شاخص جریان اصول‌گرا بودند که در کابینه احمدی‌نژاد حضور داشتند.
شورای نگهبان فضا را باز کند
در این میان عضو مجمع نیروهای خط امام از شورای نگهبان خواست تا فضا را برای بررسی صلاحیت‌ها باز کند و اگر اختلاف سلیقه‌ای وجود دارد با گفت‌وگو حل کند نه برداشتن تیغ و جراحی کردن. حجت‌الاسلام ‌هادی غفاری، عضو مجمع نیروهای خط امام(ره) بعد از کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم، درباره حضور کمرنگ اصلاح‌طلبان در چند روز اخیر، گفت: اصلاح‌طلبان حتما برای انتخابات اسفندماه برنامه‌ دارند و کم‌کم حضور پیدا خواهند کرد. او افزود: شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بعد از مشخص شدن نتیجه بررسی صلاحیت‌ کاندیداها، تصمیم‌گیری خواهد کرد. غفاری با تاکید براینکه اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه به سمت تحریم انتخابات نمی‌روند، خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان اعتقاد جدی دارند که صندوق آراء مشخص کننده هرگونه تغییر نهایی است. او درباره رویکرد شورای نگهبان به اصلاح‌طلبان در این دوره از بررسی صلاحیت‌ها، گفت: شورای نگهبان قطعا باید فضا را باز بگذارد، اصلاح‌طلبان خدایی‌ناکرده مزدور بیگانگان نیستند.
این روحانی اصلاح‌طلب گفت: ممکن است اختلافات سلیقه‌ای وجود داشته باشد که می‌توان آن را با گفت‌وگو حل کرد. دوستان ما که خواهان گفت‌وگو با دنیا هستند، در داخل نمی‌توانند صحبت کنند؟ بنابراین لازم نیست تیغ را برداشته و جراحی کرد.
این نماینده اسبق مجلس درباره برخی اظهارنظرها مبنی براینکه جایگاه مجلس تضعیف شده است، گفت: برای داشتن یک کشور سرپا و توسعه یافته راهی به غیر از حفظ عظمت مجلس نداریم.
غفاری تاکید کرد: شوراهایی کنونی که موازی با مجلس تصمیم‌گیری می‌کنند، مصونیتی مقطعی دارند. مجلس در تاریخ ماندگار است که به فرموده امام(ره) در راس امور قرار گرفته و به قول مجلسی‌های قدیم با چکش‌کاری قوانین را تصویب می‌کند. غفاری گفت: دلیل ضعیف شدن جایگاه مجلس بررسی سلیقه‌ای صلاحیت‌های کاندیداهای مجلس است. باید به مر قانون و نظر چهار مرجع برای بررسی نامزدها مراجعه کرد.
بحران حضور چهره‌های شاخص دو جناح
حالا کمتر از سه ماه تا انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده، اما هر دو جریان اصلی سیاسی کشور در بلاتکلیفی به سر می‌برند و نه تنها برای افراد حاضر در لیست‌های انتخاباتی خود به توافق نرسیده‌اند، بلکه با بحران حضور در انتخابات مواجه شده‌اند.
با این حال با توجه به شرایط موجود کشور و اینکه دو سال بعد از آن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور جدیدی بر سر کار خواهد آمد، می‌تواند برای هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصول‌گرا حائز اهمیت باشد. اگر اکثریت مجلس آینده در اختیار اصول‌گرایان قرار گیرد، احتمال تکرار تجربه سال ۸۴ و ظهور احمدی‌نژاد دیگری در سال ۱۴۰۰ وجود خواهد داشت و اگر اصلاح‌طلبان بتوانند صاحب اکثریت کرسی‌های پارلمان آینده شوند شاید در دو سال باقی مانده تا انتخابات ۱۴۰۰ بتوانند بی‌عملی لیست امید مجلس دهم را جبران کنند و دوباره مردم را برای انتخابات رئیس‌جمهوری که اصلاح‌طلبان از او حمایت می‌کنند، ترغیب کنند. البته اینها احتمالاتی است که شاید هرگز اتفاق نیفتد؛ چرا که تجربه نشان داده فضای سیاسی ایران به خصوص در ایام انتخابات چندان قابل پیش‌بینی نیست و این موج‌ها هستند که در چند روز منتهی به انتخابات نتیجه را مشخص می‌کنند.