رئیس مجلس نمایندگان آمریکا رسماً دستور استیضاح ترامپ را صادر کرد

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه تخلفات ترامپ محرز شده، از کمیته قضایی این مجلس خواست طرح استیضاح ترامپ را برای رای‌گیری در صحن اصلی و ارسال آن به سنا، تدوین کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «نانسی پلوسی» رئیس‌ مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه با بیان اینکه براساس شواهد تخلفات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا محرز شده، رسما دستور نگارش طرح استیضاح وی را صادر کرد.
پلوسی که پیشتر برای بررسی نحوه پیشبرد روند استیضاح و گام‌های بعدی در این مسیر با هم‌حزبی‌هایش جلسه گذاشته بود، در یک نشست خبری گفت: رئیس‌جمهور از قدرت خود سوء استفاده کرده، امنیت ملی ما را تضعیف کرده است و سلامت انتخابات‌های ما را خدشه‌دار کرده است.
وی با بیان اینکه اقدامات ترامپ بر خلاف خواسته‌های بنیانگذاران آمریکا و بر ضد سوگند ریاست‌جمهوری بوده است، گفت: امروز از رئیس کمیته قضایی می‌خواهم که نگارش بندهای استیضاح را پیش ببرد.


کاخ سفید در واکنش به بیانیه پلوسی، عنوان کرده است که دموکرات‌ها باید از خود شرمسار باشند... آماده یک محاکمه منصفانه در سنا هستیم.
اظهارات پلوسی یک روز پس از آن مطرح شد که از چهار حقوقدان حاضر در نشست کمیته قضایی مجلس نمایندگان، سه نفر تایید کردند که خواسته‌های ترامپ از "ولودیمیر زلنسکی" رئیس‌جمهور اوکراین مصداق سوء استفاده از قدرت بوده و شاخصه‌های لازم برای توصیف به عنوان «جرم استیضاح‌پذیر» را داراست.
پیش از این هم در جریان جلسات استماع در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، شماری از شهود، از جمله «گوردون ساندلند» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، تایید کرده بودند که ترامپ برای منافع شخصی، به دنبال «بده بستان» با زلنسکی بوده است.
دموکرات‌ها ترامپ را متهم کرده‌اند که برای بی‌حیثیت کردن «جو بایدن» رقیب انتخاباتی‌اش، زلنسکی را برای تحقیق قضایی در مورد فرزند بایدن که عضو هیات مدیره یک شرکت اوکراینی است، تحت فشار قرار داده است.
با سخنرانی پلوسی، گام بعدی در مسیر استیضاح رای‌گیری طرح استیضاح در صحن عمومی مجلس نمایندگان است. اکثریت مجلس نمایندگان در اختیار دموکرات‌هاست و انتظار می‌رود این طرح در این مجلس تصویب شود. در صورت تصویب این طرح، لایحه استیضاح به سنا ارجاع می‌شود تا در آنجا اصطلاحا "دادگاه" رسیدگی به اتهامات ترامپ تشکیل شود. در پایان جلسات محاکمه در صورتی که دو سوم سناتورها به برکناری ترامپ رای مثبت دهند، او باید قدرت را واگذار کند. سنا در کنترل جمهوری‌خواهان است و رای آوردن این طرح در این مجلس، دستکم فعلا، بعید به نظر می‌رسد.
ترامپ: پیروز می‌شوم
رئیس جمهور آمریکا در پی اعلام پیشبرد طرح استیضاحش ازسوی نانسی پلوسی در توییتی تاکید کرد که او در مناقشه استیضاح پیروز خواهد شد.
وی نوشت: اتفاق خوب درحال حاضر این است که جمهوری خواهان هرگز اینقدر اتحاد نداشته‌اند، ما پیروز خواهیم شد.
ترامپ در توییتی همچنین نوشت: چپ‌های "رادیکال" دموکرات اعلام کرده‌اند که خواستار پیگیری استیضاح من آن هم بر سر هیچ و پوچ هستند.
نانسی پلوسی همچنین در صحبت‌هایی گفته بود، سوءاستفاده‌های رئیس‌جمهور آمریکا از قدرت باعث شد که دموکرات‌ها هیچ گزینه‌ای به جز اقدام در قبال استیضاح نداشته باشند.
پلوسی، رئیس‌جمهور آمریکا را از بابت شکست در اقدام برای کاهش خشونت‌های مسلحانه در آمریکا یک "بزدل" و همچنین از بابت تلاش برای از بین بردن تدابیر حمایتی برای مهاجران "بی رحم" خواند و همچنین ترامپ را منکر تغییرات آب و هوایی توصیف کرد.
با این حال ترامپ در توییت‌های دیگری به پلوسی حمله کرده و مسئله تحقیقات برای استیضاحش را یک "حقه بزرگ" توصیف کرد.
ترامپ گفت: پلوسی متنفر است از این که ما به‌زودی 182 قاضی جدید بزرگ و خیلی چیزهای دیگرخواهیم داشت و این که رکوردهای بازار بورس و اشتغال شکسته خواهد شد.
رئیس جمهور آمریکا خاطر نشان کرد: پلوسی می‌گوید برای رئیس‌جمهور آمریکا دعا خواهد کرد من حرف او را باور نمی‌کنم حتی لحظه‌ای. پلوسی برو به بی‌خانمان‌ها در حوزه خودت کمک کن. توافق تجاری آمریکا و کانادا چه شد؟!
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سازمان غذا و دارو: ذخایر دارویی کشور اطمینان بخش است تاکید آیت‌الله سیستانی بر انجام اصلاحات واقعی در عراق و تعیین نخست‌وزیر بدون مداخلات خارجی با مردم دوست باشید - مردم، صاحبان اصلی انقلاب اسلامی هستند زنگنه خطاب به برخی اعضای اوپک: هیچ محدودیتی برای تولید نفت ایران نمی‌پذیرم در پایان چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک برجام اعلام شد ایران و 1+4 در حمایت از برجام و تعهد به آن متحد هستند چین: آمریکا سیاست غلط اعمال فشار علیه ایران را متوقف کند تظاهرات گسترده در بغداد در حمایت از مرجعیت دینی سازمان ملل: ارتش میانمار قصد دارد اقلیت روهینجا را نابود کند رئیس مجلس نمایندگان آمریکا رسماً دستور استیضاح ترامپ را صادر کرد وزارت اطلاعات: عوامل پروژه انفجار و کشته‌سازی در خوابگاه دانشجویی دستگیر شدند یادداشت مدیرمسئول از انبار باروت تا انبان نان رئیس سازمان بهزیستی: هزینه آزمایش‌ ژنتیک برای افراد تحت پوشش رایگان است زیرگذر استاد معین 22 بهمن به بهره‌برداری می‌رسد واکنش سفارت تهران در لندن به انتشار سندی جعلی با هدف تخریب روابط ایران با برخی کشورها معاون اول رئیس‌جمهور: سازوکارهای لازم را برای اعمال حق اعتراض مردم تمهید کنیم