در پایان چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک برجام اعلام شد ایران و 1+4 در حمایت از برجام و تعهد به آن متحد هستند

در پایان چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که دیروز در وین برگزار گردید اعلام شد ایران و 1+4 در حمایت از برجام و تعهد به آن متحد هستند.
این نشست در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و گروه1+4 در ساختمان نمایندگی اتحادیه اروپا در وین اتریش و در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.
این نشست بر خلاف نشست فوق‌العاده در مرداد ماه، نشستی عادی محسوب می‌شود و دستورکار آن مربوط به تعهدات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها بود.
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده داشتند و نمایندگانی از کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه، چین و روسیه حضور داشتند.


میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در پایان نشست دیروز درباره نتایج آن گفت: آخرین جلسه کمیسیون مشترک برجام در سال 2019 میلادی این را به اثبات رساند که علی‌رغم همه مشکلات و اختلافات، شرکت‌کنندگان در این نشست در حمایت از برجام و تعهد به آن متحد هستند. این جمع‌بندی اصلی است که از رایزنی‌های امروز به دست آمده است.
«فو سونج» مدیر کل سیاسی وزارت خارجه چین هم را بعد از پایان چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که این کشور تمایلی به فعال کردن سازوکار حل اختلاف (مکانیسم ماشه) ندارد.
این دیپلمات چینی تصریح کرد که بین تمام اعضا این اشتراک نظر وجود داشت که آمریکا مقصر اصلی بحران به‌وجود در برجام است.
وی همچنین گفت که از ایران خواسته شد تا به پایندی کامل تعهداتش در برجام بازگردد.
ایران و برخی کشورهای امضا‌کننده درحالی منتظر گفتگوهای سازنده هستند که چندی پیش فرانسه تهدید کرده بود سازوکار موجود دربرجام موسوم به مکانیزم ماشه برای بازگردادن تحریم‌های سازمان ملل را فعال خواهد کرد. عباس موسوی سخنگوی وزیر خارجه ایران اظهارات وزیر خارجه فرانسه را رد کرده و آن را «غیرسازنده» خواند. وی عقب نشینی ایران از تعهداتش را اقدامی قانونی علیه اقدام غیرقانونی آمریکا برای خروج یکطرفه ار برجام دانست.
حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن هم در یک کنفرانس خبری این اقدامات را «بیدار باش» برای کشورهای امضا‌کننده توصیف کرد تا به اجرای تعهدات خود بازگردند. سفیرایران و سایر مقامات ایرانی پیوسته تاکید کرده‌اند کاهش تعهدات در چهارچوب برجام بوده و به معنی خروج ایران از این معاهده نیست. بعیدی نژاد این اقدامات را فعالیت‌هایی در جهت حفظ برجام توصیف کرد.
ایران بارها آزردگی خود از عدم پایبندی طرفهای اروپایی به مفاد برجام را اعلام کرده است. قدرتهای اروپایی ادعا می‌کنند تمام گام‌های ممکن برای حفظ برجام را برداشته‌اند. با این حال آنها نتوانسته‌اند در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری به تعهدات خود عمل کرده و در جلوگیری از تحریم‌های آمریکا علیه ایران به ویژه تحریم صادرات نفت، توفیقی نداشته‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس سازمان غذا و دارو: ذخایر دارویی کشور اطمینان بخش است تاکید آیت‌الله سیستانی بر انجام اصلاحات واقعی در عراق و تعیین نخست‌وزیر بدون مداخلات خارجی با مردم دوست باشید - مردم، صاحبان اصلی انقلاب اسلامی هستند زنگنه خطاب به برخی اعضای اوپک: هیچ محدودیتی برای تولید نفت ایران نمی‌پذیرم در پایان چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک برجام اعلام شد ایران و 1+4 در حمایت از برجام و تعهد به آن متحد هستند چین: آمریکا سیاست غلط اعمال فشار علیه ایران را متوقف کند تظاهرات گسترده در بغداد در حمایت از مرجعیت دینی سازمان ملل: ارتش میانمار قصد دارد اقلیت روهینجا را نابود کند رئیس مجلس نمایندگان آمریکا رسماً دستور استیضاح ترامپ را صادر کرد وزارت اطلاعات: عوامل پروژه انفجار و کشته‌سازی در خوابگاه دانشجویی دستگیر شدند یادداشت مدیرمسئول از انبار باروت تا انبان نان رئیس سازمان بهزیستی: هزینه آزمایش‌ ژنتیک برای افراد تحت پوشش رایگان است زیرگذر استاد معین 22 بهمن به بهره‌برداری می‌رسد واکنش سفارت تهران در لندن به انتشار سندی جعلی با هدف تخریب روابط ایران با برخی کشورها معاون اول رئیس‌جمهور: سازوکارهای لازم را برای اعمال حق اعتراض مردم تمهید کنیم