«ابتکار» از حضور برخی چهره‌های شاخص جریان اصلاحات در آخرین روزهای باقی‏مانده گزارش می‌دهد

حضور اصلاح‌طلبان در دقیقه نود
گروه سیاسی- یک روز مانده به پایان فرصت نام‌نویسی برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، برخی از چهره‌های جریان اصلاحات با حضور در وزارت کشور ثبت‌نام کرده و آمادگی خود را برای این دوره از انتخابات مجلس اعلام کردند. علی مطهری، محمدعلی وکیلی و محمود صادقی جزو چهره‌های شاخصی بودند که روز گذشته با حضور در وزارت کشور ثبت‌نام کردند. همچنین فرید موسوی و محمدرضا نجفی از اعضای فراکسیون امید نیز ثبت‏نام کردند. این حضور کمرنگ برخی چهره‌های اصلاح‌طلب در حالی صورت گرفت که محمدرضا عارف، رئیس‌فراکسیون امید مجلس انصراف خود را در این دوره اعلام کرد. رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته همیشه به تکلیفی که بر عهده‌ام بوده عمل کرده‌ام و در آینده هم همین‌گونه عمل خواهم کرد، گفت: از جوانان باانگیزه و نخبگان می‌خواهم در انتخابات مجلس یازدهم برای پیگیری مطالبات بحق مردم و جلوگیری از به حاشیه رفتن نهاد قانون‌گذاری کشور ثبت‏نام کنند.
عارف با بیان اینکه همه ما به‏خصوص اصلاح‌طلبان مدیون مردم هستیم، تاکید کرد: باور ما این است که با تخریب رقیب قدمان بلند نمی‌شود و هیچ‌گاه در‏صدد تخریب رقیب نبوده‌ایم، هر چند برخی رقبا تلاش کرده و می‌کنند با تخریب اصلاح‌طلبان، خودشان را سرآمد جلوه دهند که البته موفق نشده‌اند.
این استقبال کمرنگ جریان اصلاح‌طلب در یازدهمین دوره انتخابات مجلس در حالی صورت گرفت که این‌بار شاهد حضور پررنگ جریان اصولگرایی به خصوص دو طیف یعنی حامیان محمدباقر قالیباف و پایداری بودیم. در حالی که تعداد کاندیداهای اصلاح‌طلب در تهران فراتر از تعداد انگشتان دست نیست. هر چند پیش‌بینی این حضور بی‌رمق پیش از این داده می‌شد. در طول یک سال و نیم مانده به انتخابات اسفندماه 98 جریان اصلاحات هیچ‏گونه استراتژی و سازوکار روشنی را درباره چگونگی حضور در انتخابات اعلام نکرد و به گونه‌ای همچنان با شک و تردید و با سردرگمی به انتخابات نگاه می‌کند. درواقع این جریان سیاسی به‏واسطه عملکرد دولت حسن روحانی و همچنین مجلس دهم بیشترین انتقادها را از سوی پایگاه اجتماعی خود دریافت کرد، اما نتوانست پاسخ قانع‏کننده‌ای به این سرمایه اجتماعی بدهد و یکی از دلایل اصلی این بی‌رمقی همین امر بوده است. حالا با این تعداد محدود جریان اصلاح‌طلبی برای انتخابات مجلس یازدهم، این جریان سیاسی قرار است چگونه و با چه استراتژی حضور داشته باشند؟ آیا لیستی قرار است معرفی شود و در قالب لیست کاندیداها معرفی شوند؟ اگر چنین است ائتلافی صورت خواهد گرفت یا نه در غیر عدم وجود لیست اصلاح‌طلبان آیا به صورت مستقل حضور خواهند داشت.


در همین راستا محمود صادقی، عضور فراکسیون امید مجلس می‌گوید: در انتخابات مجلس همراه با اصلاح‌طلبان هستم و اگر در لیست نباشم کنار می‌کشم و مستقل شرکت نمی‌کنم. همچنین علی مطهری، در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حضورش در لیست اصلاحات می‌گوید: نمی‌دانم چگونه وارد انتخابات خواهم شد، باید ببینیم وضعیت لیست‌ها چطور است و چگونه بسته می‌شود تا در این زمینه تصمیم‌گیری کنیم. علی مطهری با بیان اینکه فکر می‌کنم عملکردم در مجلس خوب بوده است، می‌گوید: با حضور مردم در انتخابات قطعاً ما زودتر از شر تحریم‌ها رها خواهیم شد.
کسی نمی‌تواند خودش را نسبت به وضع فعلی کشور بی‌تقصیر بداند
محمدعلی وکیلی عضو هیئت رئیسه مجلس که روز گذشته برای ثبت‏نام در وزات کشور حاضر شد و نام‌نویسی کرد. این عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به عملکرد دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتقادات مطرح شده نسبت به عملکرد قوه مقننه اظهار کرد: انتقاد کردن که کار ساده‌ای است به‏ویژه برای آنان که دستی در امور داشته‌اند چه در قالب دولتمردی و چه نمایندگی ادوار. پیش‏تر هم گفتم که آنچه که امروز در کف خیابان است، کارنامه همه دولت‌ها، مجالس و چپ و راست است؛ بنابراین کسی نمی‌تواند خودش را نسبت به وضع فعلی کشور بی‌تقصیر بداند.
داوطلب یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: مجلس دهم کاستی خودش را داشت و در پس نهادسازی‌هایی که در این سال‌ها شکل گرفت، جایگاهش را از دست داد. ما امروز شاهد قانون‌گذاری نهادهای مختلفی هستیم که بخشی از وظایف مجلس را عهده‏دار شده‌اند. هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت در ابتدا به عنوان بازوی مجمع برای نظارت بر سیاست‌های کلی و به شرط آوردن در صحن مجمع تشکیل شد، ولی امروز در عرض مجلس و شورای نگهبان عمل می‌کند.
وی با اشاره به اظهارات مطرح‏شده در جهت موافقت با افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: «داشتن تحلیل اقتصادی صرف درباره بنزین صحیح نیست. افزایش قیمت بنزین بر روی تورم و سایر کالاها اثر می‌گذارد؛ بنابراین اگر پیام صریح رهبری نبود، این افزایش قیمت با طرح سه فوریتی نمایندگان متوقف می‌شد.
محمدعلی وکیلی وی درباره ناراضی بودن مردم از عملکرد اصلاح‏طلبان گفت: مردم حق دارند از ما ناراحت باشند، اما این کارنامه‌ای که الان مردم با آن نالان هستند برنامه اصولگرایان است و بیش از آن که کارنامه اصولگرایان باشد کارنامه همه دولت‌هاست.
وی ادامه داد: یک سوم مجلس حدود ۱۰۵ نفر از لیست امید بودند. در این مجلس با ۱۰۰ نفر ۱۰۵ نفر هیچ طرح یا هیچ لایحه و یا استیضاحی مستقل نسبت به دو فراکسیون دیگر و فقط با اتکا به این تعداد قابل انجام نیست.
نماینده مردم تهران افزود: سهم دولت آقای روحانی در برون‏رفت از این شرایط فعلی نقش تعیین‏کننده‌ای است، اما سهم دولت آقای روحانی در پیدایش وضعیت کنونی سهم تعیین‏کننده‌ای نیست. در واقع وضع کنونی کشور کارنامه عملکرد همه در طول این سالیان است. عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: هیچ دولتی در طول هشت‏سال تعیین‏کننده نیست. دستاورد‏های جمهوری اسلامی امروز دستاوردها و کاستی‌های آن کاستی همه است و همه قوا در شرایط کشور سهم دارند.
به گفته سید اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور، حدود 8 هزار و ۵۰۳ داوطلب نمایندگی مجلس نام‌نویسی کرده‌اند که سهم اصلاح‌طلبان از این تعداد در مقابل جریان رقیب بسیار کم است. برخی می‌گویند این حضور کم تعداد شاید به خاطر عدم احراز صلاحیت برخی از کاندیداهای این جریان سیاسی باشد که ادامه این روند شانس اصلاح‌طلبان را برای تصاحب درصد قابل توجهی از صندلی‌های سبز بهارستان به شدت کاهش خواهد داد و شاید از همین حالا بتوان گفت مجلس آینده، مجلسی با اکثریت اصلاح‌طلب نخواهد بود. اصلاح‌طلبان از ابتدای امسال که بحث انتخابات داغ شد هیچ‏گاه موضع و استراتژی خود را در ارتباط با انتخابات اسفندماه 98 به طور واضح بیان نکردند. البته اجماعی هم در این رابطه نیز در این جریان وجود نداشت. همان بحث مشارکت مشروط و موافقان و مخالفان آن. درواقع جریان اصلاحات تا الان هم مشخص نکرده که استراتژی‌اش برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی چیست و بر اساس کدام راهکار و برنامه قرار است مشارکت سیاسی را بالا ببرد. این بی‌رمقی قطعا دلایلی داشته و دارد.
آیا این کاندیداهای جریان اصلاح‌طلبی در تهران به این اسامی و تعداد ختم می‌شود یا نه در آخرین روز ثبت‌نام باز شاهد حضور چهره‌هایی از این جریان سیاسی در وزارت کشور خواهیم بود؟