بازار خودرو تحت تاثیر گرانی بنزین

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: پس از سهمیه‌بندی و گرانی بنزین قیمت خودرو با وجود نبود تقاضا در بازار افزایش یافته است. مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران در این زمینه معتقد است که پس از گرانی بنزین برخی خودروسازها اقدام به گرانی خودرو کردند که پرونده‌هایی در این مورد تشکیل می‌شود. اگر کسی خودرویی دریافت کرده که گران‌تر از قیمت قبل بوده است به سازمان تعزیرات اعلام کند.
اسفنانی، مدیر کل سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران با بیان این که پس از اصلاح قیمت بنزین که سبب گران شدن آن شد، ممکن بود یک شوک قیمتی در بازار ایجاد شود، گفت: برخی افراد قصد سوء استفاده از این موقعیت برای گران کردن اجناس و کالاهای خود داشتند. اما با تاکید دولت و تصویب ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کننده، همه بخش‌ها شامل اتاق‌های بازرگانی، اصناف و اتحادیه‌ها تصمیم گرفتند تا اطلاع ثانوی افزایش قیمتی صورت نگیرد.
> خودروسازان متخلف گران فروشی کردند
به گزارش تسنیم، وی به خودروسازها اشاره کرد و افزود: در سال گذشته و امسال حدود 13 هزار پرونده تخلف درباره خودروسازها در سازمان تعزیرات حکومتی دایر شده است. این خودروسازها در سه قالب تخلف کرده‌اند که به آن‌ها رسیدگی شد و حکم‌های سنگینی نیز برای برخی از آن‌ها صادر شد. عمده تخلف خودروسازها، عدم تحویل خودرو بود یعنی پول مردم را گرفتند و علی رغم اینکه تعهد کرده بودند در زمان مشخصی خودرو را به مردم تحویل دهند، نه تنها خلف وعده کردند بلکه ماه‌های بعد هم به تعهدشان عمل نکردند. پس از مدتی نیز ادعا کردند باید مابه التفاوت قیمت پرداخت شود که این تخلف محسوب می‌شود.


اسفنانی درباره دیگر تخلفات خودروسازها و فروشندگان خودرو گفت: تقلب و گران فروشی از دیگر تخلفاتی است که خودروسازها و فروشندگان مرتکب شدند. پس از گرانی بنزین نیز، برخی از خودروسازها اقدام به گرانی خودرو کردند که پرونده‌هایی در این مورد تشکیل می‌شود. اگر کسی خودرویی دریافت کرده که گران‌تر از قیمت قبل بوده است، به سازمان تعزیرات اعلام کند.
> همه فروشنده‌اند، خبری از مشتری نیست
بر این اساس بازار خودرو در حالی افزایش قابل توجه قیمت را این روزها تجربه می‌کند که از ابتدای سال جاری این بازار با رکودی سخت و سنگین دست و پنجه نرم می‌کند.ماه عسل سرمایه‌گذاران در بازار خودرو سال گذشته به پایان رسید، وقتی قیمت‌ها روند افزایشی را هفته به هفته و ماه به ماه تجربه کردند تا جایی که سرمایه گذاران در بازار خودرو با موقعیتی ویژه و خاص مواجه شدند؛ کاهش شدید قدرت خرید.
فاصله قابل توجه قیمت خودرو در بازار با قیمت تحویل کارخانه نیز عامل دیگری بود که سبب شد بسیاری عطای سرمایه‌گذاری در بازار خودرو را به لقایش ببخشند و با به جان خریدن احتمال دیرکرد موعد تحویل، خرید از کمپانی‌ها را به عنوان گزینه اصلی برگزینند.
> شوک دوم بازار خودرو افزایش قیمت بنزین بود
بازار خودرو با رشد شدید قیمت‌ها، در این دوره زمانی، ارزان ترین‌های بازار ایران را از مرز ۵۰میلیون تومان گذراند و حالا شوک دوم در این بازار، پس از سهمیه‌بندی بنزین و رسیدن قیمت بنزین به سه‌هزار تومان رخ داده است.
هر چند در بسیاری از کشورها افزایش قیمت بنزین می‌تواند زمینه را برای کاهش قیمت خودرو فراهم کند اما در ایران اتفاقی عکس رخ می‌دهد. غالبا افزایش قیمت بنزین با رشد بهای خودرو همراه است. بسیاری از کارشناسان معتقدند دلیل این اتفاق به ساختارهای شکل گرفته در اقتصاد ایران باز می‌گردد.
برخی کارشناسان می‌گویند افزایش قیمت بنزین به خودی خود نمی‌تواند عامل رشد قیمت خودرو باشد اما رشد قیمت بنزین، با توجه به کشش بالای قیمتی این فرآورده استراتژیک نفتی سبب بالا رفتن نرخ تورم می‌شود و این پیش‌بینی روانی سبب شده است افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو در کنار سایر بازارها رقم بخورد. به عبارت دیگر انتظارات تورمی سبب شده است اقتصاد ایران آمده رشد بهای تورم باشد و این اتفاق زمینه را برای بالار فتن قیمت خودرو در عین رشد قیمت بنزین مهیا کرده است.
> گازسوزها می‌تازند
افزایش قیمت بنزین جرقه رشد قیمت خودروهای معدود گازسوز را فراهم کرد. سمند گازسوز که در بیستمین روز آبان ماه ۹۷ میلیون تومان قیمت داشت حالا به قیمت ۱۱۶ میلیون تومان فایل شده است. این افزایش ۱۹ میلیونی قیمت البته تحت تاثیر رشد بهای بنزین است. این وضعیت در مورد سایر خودروهای گازسوز نیز وجود دارد. پژو ۴۰۵ گازسوز در بیستمین روز آبان به قیمت ۸۰میلیون تومان فایل شد اما امروز به قیمت ۹۰میلیون تومان آگهی شد.
پژو پارس دوگانه سوز نیز در همین دوره زمانی افزایش قیمتی برابر با ۱۴ میلیون تومان را تجربه کرده و از قیمت ۱۰۴ میلیون تومان به قیمت ۱۱۸ میلیون تومان رسیده است. در همین حال تجهیزات گازسوز کردن خودروهای بنزینی نیز با افزایش قیمت شدید روبروست به طوری که هزینه گازسوز کردن خودرو در حال حاضر ثابت نیست.
آینده بازار چه می‌شود؟
فعالان بازار می‌گویند بازار خودرو برای ورود مشتری نیازمند سیگنال‌های خاصی است. ایجاد انگیزه برای مشتری، تقویت قدرت خرید از طریق اعطای تسهیلات، تنظیم روند عرضه خودرو به بازار از سوی خودروسازان و همچنین ممانعت از سفته بازی در این بازار اقداماتی است که می‌تواند فضای بازار خودرو را تحت تاثیر قرار دهد. در شرایط کنونی اما تاخت و تاز در بازار خودرو ادامه دارد، بازاری که زیر سایه سنگین رکود با رشد شدید قیمت‌ها همراه است. فعالان بازار می‌گویند این روزها با این قیمت‌ها همه فروشنده‌اند اما خبری از خریدار نیست. باید دید این روند تا چه زمانی قابل تداوم است.
> علت گرانی خودرو را باید دقیق بررسی کرد
حسن کریمی سنجری کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو در گفت‌وگو با آفتاب یزد در این خصوص گفت: در مورد گرانی قیمت خودرو بعد از افزایش قیمت بنزین باید بررسی کرد که شرکتهای خودروساز آیا محصول در کارخانه‌ای را گران کرده‌اند، یا از فرمول 5 درصد قیمت زیر حاشیه سال گذشته تبعیت کرده‌اند؟
وی ادامه داد: باید دید این گرانی اگر از سوی خودروساز بوده، مجوز سازمان حمایت را داشته که بعید می‌دانم چرا که سازمان حمایت تا پایان سال مجوز گرانی خودرو را نداده است.
وی تصریح کرد: بنزین یک کالای استراتژیک در تمام دنیا و از جمله ایران است. با توجه به این که شرایط اقتصادی،کشور در شرایط رکود است و در کسب وکارها رونق نیست، بنابراین گرانی بنزین در این اوضاع ماهیتش شوک‌آور بوده و به سرعت روی تمام بازارها یعنی لایه‌های زیرین اقتصاد تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود قیمت بنزین روی سایر کالاها تاثیر بگذارد.
این تحلیلگر بازار خودرو ادامه داد: این تحلیل منطقی و درست نیست که می‌گویند بنزین روی قیمت سایر کالاها تاثیر‌گذار نیست. بنزین در تمام دنیا به عنوان شاخص اقتصادی شناخته شده و در ایران نیز لاجرم قیمتش روی سایر کالاها تاثیر تورمی می‌گذارد. با افزایش قیمت بنزین مواد اولیه و قطعات خودروسازان بالا می‌رود چرا که شما نمی‌توانید قیمت کالایی استراتژیک را افزایش بدهید و بعد بگویید کسی حق ندارد سایر کالاها را گران کند.
وی تصریح کرد: از نظر اقتصادی مکانیزم قیمت‌گذاری همه کالاها به عنوان یک زنجیره به هم وابسته است. حتی قیمت لبنیات نیز به آن وابستگی دارد، درست است که هزینه حمل‌ونقل لبنیات با گازوییل است اما از بعد روانی افزایش قیمت بنزین تاثیر افزایشی روی قیمت این
کالا دارد.
وی اعتقاد دارد: بنابراین در ماجرای گرانی خودرو باید دید کارخانه‌ها قیمت را افزایش دادند ویا بر اساس فرمول 5 درصد زیر حاشیه بازار مصوبه سال پیش اقدام نموده‌اند. باید دید افزایش قیمت خودرو با اجازه سازمان حمایت صورت گرفته که تا جایی که بنده اطلاع دارم این سازمان مجوز افزایش قیمتها را به خودروسازان نداده است.
این تحلیلگر بازار خودرو افزود: اگر قیمتها در بازار بالا رفته است باید گفت با توجه به این که در بازار همه فروشنده خودرو هستند و خریدار کم است پس چرا قیمت خودرو بالا رفته است؟ دولت اقدامی را انجام داده و در شرایطی قرار گرفته‌ایم که با چند پارامتر سخت در تمامی کسب وکارها روبرو شده‌ایم و این مسئله به تقاضا فشار وارد می‌کند.
> افت عرضه و فشار بر تقاضای خودرو
وی گفت: اقتصاد در شرایط بی‌رونقی است و رکود باعث شده قدرت خرید وتقاضای مردم کاهش پیدا کند. مردم قدرت خرید ندارند و کالا به خصوص کالاهایی که نیاز درجه دو آنهاست، کمتر مشتری دارد. خودرو در برابر کالایی مانند موادغذایی نیاز درجه دو مردم ما محسوب می‌شود. از یک طرف تولید در شرکتهای خودروسازی افت کرده و آنها در تامین قطعاتشان و تامین نقدینگی دچار مشکل شده اند، بنابراین عرضه آنها کاهش یافته است. آنها به رغم تعهدات معوق خود نمی‌توانند خودرو تولید کنند تا جایی که فشارها سمت عرضه و فشار مضاعف سمت تقاضا آمده است.
به گفته وی وقتی عرضه کاهش می‌یابد این فشار سمت تقاضا ومشتری سوق پیدا می‌کند.بنابراین کاهش تولید باعث ضرر مشتری می‌شود. شما حساب کنید مثلا اگر ماکارونی تولید نشود مثل سال گذشته، قیمت آن یک دفعه از 6 هزار تومان به 30 هزار تومان خواهد رسید. یعنی به طرف تقاضا که مشتری است فشار وارد آمده است. در بحث خودرو هم چون بازار انحصاری است یعنی واردات نداریم ویا تولید رقابتی وجود ندارد، محدودیت عرضه رخ می‌دهد که این محدودیت عرضه به تقاضا فشار می‌آورد.
> چرا بر عکس دنیا عمل می‌کنیم؟
کریمی سنجری تصریح کرد: افزایش قیمت بنزین باعث فشار مضاعف به تقاضا شد و تورم آنی حاصل از آن یقه سایر کالاها را گرفت. این امر در بحث خودرو به تقاضای آن به خاطر محدودیت عرضه فشار می‌آورد. سوال این است چرا ما بر عکس دنیا رفتار می‌کنیم. وقتی بنزین گران می‌شود باید قیمت خودرو پایین آید، اما در ایران گرانتر شده است؟ باید پاسخ داد که در سایر کشورها مثلا آلمان وقتی قیمت بنزین بالا می‌رود به خاطر شبکه حمل ونقل توسعه یافته این کشور مردم نیاز ی به استفاده از خودروی شخصی نمی‌بینند و با اتوبوس و مترو... سر کار می‌روند.اما در ایران مردم مجبورند از خودرو شخصی استفاده کنند چون سیستم حمل ونقل عمومی مثل مترو و اتوبوس پاسخگوی آنها در کلانشهرها نیست و آنها از سیستم حمل و نقل ایمن وارزان بهره کافی نمی‌برند و مجبورند برای رفتن به سرکار و... از خودرو شخصی استفاده کنند.
وی افزود: بنابراین با وجود افزایش قیمت بنزین نیاز مردم کاهش نیافته چرا که استفاده از خودرو الزام درجه اول مردم در کلانشهرهاست و ناچارند با وجود گرانی بنزین از خودرو شخصی استفاده کنند. این مسئله باعث می‌شود ما برعکس دنیا رفتار کنیم و با وجود گرانی بنزین از خودرو شخصی
استفاده نماییم.