پول ویلموتس را هلدینگ شستا پرداخت

شهروند| بعد از اینکه مارک ویلموتس در آستانه بازی با عراق تمرینات تیم ملی را تعطیل کرد و نامه فسخ قرارداد به  دلیل دریافت نکردن  مطالبات به فدراسیون فرستاد‌، همه به یاد دارند که با تلاش و پیگیری‌های وزیر ورزش و مساعدت دولت و معاون اول رئیس جمهوری،‌ ‌پول ویلموتس و دستیارانش از طریق هلدینگ اقتصادی شستا متعلق به سازمان تامین اجتماعی در کشور ترکیه به حساب این مربی واریز شد. یک منبع آگاه در وزارت ورزش به شهروند خبر داد که ماجرای پرداخت پول اضافه به ویلموتس به مذاکرات ابتدایی این مربی با مهدی تاج برای عقد قرارداد و بند فسخ ارتباط مستقیم دارد. در آن مقطع‌ با توجه به سابقه بد مدیران فوتبالی در عقد قراردادهای ترکمانچای‌ با کی‌روش، از فدراسیون خواسته می‌شود مفاد قرارداد قبل از امضای نهایی در وزارت ورزش   بررسی شود. به همین ترتیب مهدی تاج قرارداد نهایی را به دفتر وزیر ورزش می‌برد. مسعود سلطانی فر  در آن نشست به تاج دستور داده بود بندی در قرارداد گنجانده شود که اگر هر کدام از طرفین تصمیم گرفتند قرارداد را در هر زمانی فسخ کنند،‌ میزان خسارت و غرامت به اندازه پول سه ماه از قرارداد باشد. پس از این تاکید ویژه وزیر،‌مهدی تاج مذاکرات جدیدی با ویلموتس انجام می‌دهد و سرمربی بلژیکی هم این پیشنهاد را برای تغییر بند فسخ قرارداد می‌پذیرد. به این ترتیب همین حالا هم از آنجایی که فدراسیون فوتبال دیگر علاقه ای به ادامه همکاری ندارد‌، مبلغ بند فسخ قرارداد را به این مربی بلژیکی پرداخت کرده است. البته مذاکرات برای همین سه ماه پرداختی اضافه است، فدراسیون می‌خواهد این پول را از ویلموتس پس بگیرد و فسخ کند؛ مربی بلژیکی اما معتقد است فدراسیونی‌ها قرارداد را نقض کرده‌اند و ایران باید این مبلغ را به عنوان خسارت فسخ قرارداد به او بدهد که قبلا پرداخت شده است.
افشاگری پرسروصدای قاضی‌زاده ‌هاشمی
قاضی‌زاده ‌هاشمی، عضو فراکسیون ورزش مجلس در مصاحبه خبرساز روز گذشته‌اش درباره ویلموتس گفت: «شنیده‌ام در آوردن ویلموتس برخی دلالان فوتبال ازجمله برخی ایرانیان ساکن هلند نقش داشته‌اند و یک نفر از هلند نقش ایفا کرده است. در قراردادها چیزی با نام محرمانه نداریم و زمانی که رقمی با بودجه عمومی کشور و دولت و بیت‌المال پرداخت می‌شود چیزی به نام محرمانه بودن نداریم و نیازمند شفافیت هستیم». او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفته است: «در رسانه‌ها اعلام شد رقم 3‌میلیون یورو برای‌ سال اول ویلموتس بوده است. ما در مجلس و برنامه تحقیق و تفحص از باشگاه‌ها این موضوع را بررسی می‌کنیم، چون این پول‌ها از بودجه بیت‌المال به مربیان خارجی داده می‌شود. ویلموتس و دستیارانش کمتر از 30 روز در ایران بوده‌اند و 2‌میلیون یورو در مجموع دریافت کرده‌‌اند. بحث این است که رقم واقعی قرارداد چقدر است و اگر او غرامت‌خواهی کند این غرامت بر چه اساسی قرار است پرداخت شود؟ »
فدراسیون: قرارداد 3‌میلیون یورو نیست


 خسارتی نمی‌دهیم
از آنجا که صحبت‌های عضو فراکسیون ورزش مجلس در مصاحبه زنده‌اش با برنامه سلام صبح بخیر شبکه سه بازتاب زیادی داشت،‌ فدراسیون فوتبال بلافاصله با انتشار بیانیه‌ای به این اظهارات واکنش نشان داد. این بیانیه 6 بند داشت که در بند دوم آن به صورت رسمی موضوع قرارداد 3میلیون یورویی  ویلموتس به‌صورت کامل رد و تکذیب شد. در بند سوم به این نکته اشاره شده که فدراسیون مبلغ و مزایای قرارداد ویلموتس و کادر فنی خارجی او و همچنین سایر هزینه‌های مرتبط با فعالیت این مربی را تا زمانی که در ایران حضور داشته پرداخت کرده است‌. در بند چهارم هم وعده رسمی داده‌اند در صورت فسخ قرارداد هیچ‌گونه خسارتی متوجه این فدراسیون نخواهد بود.
تناقض بین اطلاعیه فدراسیون
و شفاف‌سازی وزیر ورزش
ماجرای مشکوک درباره قرارداد سرمربی تیم‌ ملی این بود که فدراسیونی‌ها رسما گفته‌اند پول ویلموتس و دستیارانش را تا روزی که در ایران حضور داشته پرداخت کرده‌اند. این درحالی است که چند هفته قبل مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش که با رایزنی با دولت برای پرداخت حق و حقوق سرمربی بلژیکی تیم‌ ملی بودجه تعیین کرده بود به صراحت اعلام کرد: «تمام مطالبات و مزایای قرارداد ویلموتس به همراه پول قرارداد او تا سه ماه آینده به این مربی پرداخت شد.» پس حالا جامعه فوتبال ایران انتظار دارد مدیران فدراسیون شفاف‌سازی کنند که چرا اعلام کرده‌اند پول ویلموتس را تا زمانی که در ایران بوده، پرداخت کرده‌اند؛ در شرایطی که وزیر ورزش، بالاترین مقام اجرایی ورزش ایران، به صراحت گفته است پول سه ماه آینده قرارداد ویلموتس هم پرداخت شده است.
سخنگوی فدراسیون فوتبال: رقم واقعی فاصله زیادی با 3‌میلیون یورو دارد
مدیریت فدراسیون فوتبال همچنان درباره جزئیات دقیق قرارداد سرمربی تیم ‌ملی بزرگسالان پنهان‌کاری می‌کند. به‌هرحال از آنجایی که در مفاد قرارداد به صراحت آمده که جزئیات آن باید محرمانه باشد،‌ آنها تا زمان فسخ رسمی نمی‌توانند شفاف‌سازی دقیقی درباره شرایط همکاری و اتفاقات رخ‌داده و فعل و انفعالات مالی داشته باشند. وقتی هم با امیرمهدی علوی، سخنگوی فدراسیون فوتبال درباره شایعه قرارداد 3‌میلیون یورویی ویلموتس تماس گرفتیم، او فقط به گفتن همین جملات مهم بسنده کرد:  «مبلغ قرارداد با سه‌میلیون یورویی که در رسانه‌ها مطرح شده فاصله بسیار زیادی دارد. فدراسیون هم به‌زودی نتایج جلسات خود را با آقای ویلموتس و موارد مربوط به مبلغ قرارداد در صورت فسخ اعلام می‌کند. باز هم تأکید داریم فدراسیون هیچ خسارتی به ایشان نخواهد داد.»
قرارداد واقعی ویلموتس
بین 1.6 تا 1.8‌میلیون یورو است؟
بررسی‌های ما نشان می‌دهد رقم واقعی قرارداد مارک ویلموتس به هیچ عنوان 3‌میلیون یورو نیست. اخبار غیررسمی دریافتی از راهروهای فدراسیون فوتبال نشان می‌دهد مهدی تاج برای همکاری با ویلموتس، با او روی رقمی بین یک‌میلیون و 600‌هزار یورو تا یک‌میلیون و 800‌هزار یورو توافق کرده‌ است. پس رقم اصلی قرارداد این مربی چیزی بین این رقم است که با در نظر گرفتن آپشن و پاداش‌های مربوط به هر بُرد و موفقیت‌های تیم ‌ملی تا 2‌میلیون یورو هم می‌رسد. 2‌میلیون یورویی هم که از بودجه، اخیرا با مساعدت دولت به ویلموتس پرداخت شده است طبق بررسی‌ها مربوط به حقوق این مربی و دستیارانش تا پایان‌ سال است. با این‌حال، تا زمانی که خود فدراسیون فوتبال رقم دقیق قرارداد را اعلام نکند این شایعات ادامه خواهد داشت، منتهی عددی که به آن اشاره کردیم نزدیک‌ترین رقم به قرارداد اصلی مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال است. البته فدراسیون دیروز رسما اعلام کرد جزئیات قرارداد سرمربی تیم‌ملی را به نهادهای ذی‌صلاح ارایه داده است.