پشت پرده شیوع آنفلوآنزاو حکم جالب درباره حریم خصوصی!

صف کمک به کودک کار
حتما شماهم  ویدئوی مربوط به آزار پسر زباله‌گرد اهل افغانستان را دیده‌اید یا برای دیگران فرستاده‌اید، اما بعد از شناسایی این کودک کار تصاویر زیادی از کسانی که در کنار او عکس گرفتند در فضای مجازی منتشر شد. یکی موهای او را کوتاه کرد و عکس گرفت، یکی به او غذا داد و عکس گرفت، یکی مراقبت های پزشکی او را قبول کرد و عکس گرفت و خیلی های دیگر هم برای انجام دادن کاری برای این کودک در صف بودند تا از آن عکس یادگاری بگیرند. هرچند اصل این کار پسندیده است اما باید به این عزیزان یادآوری کنیم که کودکان کار دیگری هم هستند که می توان به آن ها کمک کرد. کاربری نوشت: «من موندم با این همه دوستدار کودکان کار که دنبال کمک کردن به یک کودک کار معروف شده هستن چرا ما هنوز کودک کار داریم.» کاربر دیگری نوشت :«چرا گیر می دین همین هم غنیمته که؟»
 
کم کاری یک شرکت باعث شیوع آنفلوآنزا شد؟
یکی از گزارش هایی که بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت مربوط به پشت پرده تکان‌دهنده نایاب شدن داروی آنفلوآنزا بود که هفت صبح تهیه کرده بود. در این گزارش آمده که تولید داروی آنفلوآنزا در انحصار یک شرکت داخلی دارویی است که بنا بر تفاهم نامه امضا شده با وزارت بهداشت باید این شرکت دارو را با قیمت کمتر از نمونه خارجی عرضه کند در عوض وزارت بهداشت باید اجازه واردات را لغو کند. پس از مدتی این شرکت به بهانه بدهی مالیاتی تولید دارو را قطع کرد و با آغاز موج آنفلوآنزا دارو در کشور نایاب شد و وزارت بهداشت سه هفته پس از آغاز شیوع آنفلوآنزا در کشور مجبور به واردات هزار عدد از این کپسول شد. شرکت دارویی هم از وزارت بهداشت شکایت کرد که برخلاف تعهدش دارو وارد کرده و چند روزی جلوی توزیع دارو را گرفت!
 


حمایت از حریم خصوصی در دادگاه
 
تصویر حکم جالبی که در شعبه چهارم دادگاه عمومی در استان البرز گرفته شد با بازتاب و بازنشر وسیعی در فضای مجازی همراه بود. ماجرا از این قرار بوده که مردی از همسرش شکایت می کند و برای اثبات ادعای خود وارد صفحه اینستاگرام همسرش می شود قاضی چون این کار را غیرقانونی دانسته، شکایت را رد کرده است تا حریم خصوصی زن حفظ شود. بسیاری از کاربران از این حرکت قاضی پرونده حمایت کردند. کاربری نوشت: «شرافت هر قاضی در لابه لای خطوطی که در رای خویش ترسیم می کند، هویدا می شود. تحصیل دلیل از طریق نامشروع مانع از محکومیت متهم می شود.» کاربر دیگری نوشت: «یک نفر فهمیده زنش داره توی اینستاگرام بهش خیانت می کنه پس باید چیکار کنه؟!» کاربری هم نوشت: «پیدا کردن ادله برای اثبات گناهکاری یک نفر اگه از طریق نامشروع به دست بیاد برای دادگاه قابل قبول نیست.»
 
قیمت عجیب رستوران لاکچری در تهران!
 
یکی از تصاویر پربازدید در فضای مجازی متعلق به منوی پذیرایی لاکچری در یکی از رستوران های تهران بود. در این منو نام غذاهایی دیده می شود که حتی به گوش خیلی ها آشنا نیست مثل هوموس، کالاماری سوخاری، سلمن و ... . در انتها هم هزینه این منو نوشته شده بود که هزینه پذیرایی از هر نفر مهمان ۷۷۵ هزار تومان بود. کاربران به این منوی لاکچری که هزینه دو نفر آن به اندازه حقوق یک نفر است که باید هزینه یک ماه زندگی را تامین کند واکنش نشان دادند. کاربری نوشت: «واقعا این همه فاصله طبقاتی در یک جامعه غیر قابل قبوله.» کاربر دیگری نوشت: «کاش یه مامور مالیات دم در این رستوران وایسه و هر کی اومد سفارش داد ببینه مالیات پرداخت می کنه یا نه!»
 
راه حل آمریکایی برای بی‌خانمان‌ها
طرح عجیب شهرداری لاس‌وگاس به‌تازگی سوژه طنز یکی از کمدین‌های معروف آمریکایی شده است. در این طرح عجیب شهرداری لاس‌وگاس تصمیم گرفته چادر زدن و خوابیدن در پیاده‌رو و خیابان‌های این شهر را ممنوع اعلام کند و برای متخلفان مجازات در نظر گرفته است. این در حالی است که آمریکا در کنار انگلیس و فرانسه بالاترین آمار بی‌خانمان را دارد. حدود 553 هزار شهروند آمریکایی در خیابان‌ها زندگی می‌کنند. این کمدین می‌گوید: «آیا وجود بی‌خانمان‌ها را می‌‌خواهید ممنوع کنید؟ آیا می‌خواهید از یک شخص فقیر که هیچ چیز ندارد جریمه مالی دریافت کنید؟ چون قدرت پرداختش را ندارد می‌خواهید او را به زندان بفرستید؟ حالا که دارید هزینه نگهداری او را در زندان می‌دهید، چرا خانه‌ای در اختیارش قرار نمی‌دهید؟ وقتی بی‌خانمان زندانش تمام شد، چه می‌شود؟ دوباره او را به زندان می‌فرستید؟»
نماد گرانی در کشور!
یکی دیگر از تصاویری که در شکل های گوناگون در چند روز اخیر با قیمت های مختلف در فضای مجازی دیده شده مربوط به قیمت گوجه فرنگی بوده است. در این میان تصویری که روز گذشته در فضای مجازی منتشر شد مربوط به تصویر یک گوجه به قیمت چهار هزار تومان بود که در فروشگاهی در آمل فروخته می شد. کاربران نظرات مختلفی درباره قیمت بالای گوجه فرنگی داشتند. کاربری نوشت: «‏بچه بودم میگفتن تو اروپا میوه رو دونه ای می‌خرن منم باتعجب می گفتم مگه میشه! خداروشکر تو این قضیه بهشون رسیدیم و فهمیدم که میشه !» کاربر دیگری نوشت: «هر از چندی یک قلم کالا که کمیاب میشه و قیمتش میره بالا میشه نماد گرونی در کشور در حالی که به این نگاه نمی کنن که الان فصل گوجه نیست و به همین دلیل قیمتش رفته بالا.»