پرواز برای وطن

غفوریان- همین اول بگویم که «هوانیروز» که سرواژه های «هواپیمایی نیروی زمینی» است با نیروی هوایی تفاوت دارد. به تعبیر ساده هوانیروز یگان پروازی بالگرد یا همان هلی کوپتر کشور است و «نیروی هوایی» یگان حفاظت از مرزهای هوایی و سیستم هواپیماهای جنگی است. به هر روی فردا 15 آذر روز هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی است که این عنوان در تقویم به مناسبت سالروز شهادت خلبان شهید احمد کشوری نام گذاری شده است.
 
برای گرامی‌داشت این روز و البته برای قدردانی از این سربازان وطن و خلبانان فداکار به پایگاه پنجم رزمی هوانیروز مشهد آمدم تا از حرف ها و حال و هوای آن ها بیشتر بدانم. در بخشی از ساعات حضورم در این پایگاه، به همراه فرمانده سرهنگ «رحیم عینی» روی باند می رویم و عکسی با حضور خلبانان و مهندسان پرواز به یادگار ثبت می کنیم. با چند خلبان و مهندس پرواز و البته با باسابقه ترین و جوان ترین شان هم کلام شدم و همه آن ها یک باور را تکرار کردند و خواستند که حتما آن را بنویسم؛ این که «دنیا بداند که ما تا آخرین نفس فدایی این مردمیم.»
 
با سابقه ترین خلبان پایگاه
از سال 69 وارد ارتش و هوانیروز جمهوری اسلامی شده و اکنون در پایگاه هوانیروز مشهد مشغول به خدمت است. سرهنگ عینی فرمانده پایگاه می گوید: «آقای آریانا باسابقه‌ترین خلبان فعلی در پایگاه ما هستند که از سال 69 این لباس مقدس را به تن کرده اند.»سرهنگ محمدمهدی آریانا می‌گوید: من خلبان بالگرد جنگنده هستم و تاکنون حدود 900 ساعت پرواز کرده ام. در این مدت در عملیات های مختلف از جمله در مبارزه با اشرار، منافقین و گروهک های کومله حضور داشته ام.وقتی از او درباره سخت ترین پروازش می پرسم، می گوید: چون عاشق پرواز هستم، از نظر من پرواز سخت نیست و سختی ندارد. اما گاهی پروازها با مخاطره همراه می شود. در این باره فکر می کنم یکی از پروازهایم، سال های قبل در درگیری با قاچاقچیان شرق کشور و یکی هم در درگیری با گروه «پ ک ک» در ارومیه بود که در شرایط خاصی انجام شدند. البته این را هم تاکید می کنم که درست است برخی پروازها با خطراتی همراه می شود اما بعید می دانم در میان همکاران من کسی باشد که در آن لحظه به خودش فکر کند. تصور می کنم همه ما در آن لحظه، تمام وجودمان در این خلاصه می‌شود که بتوانیم آن ماموریت را به بهترین شکل به نتیجه مطلوب برسانیم. به ویژه در عملیات هایی که در مقابل دشمن و تهدید کننده امنیت کشورمان قرار دارد با تمام جان و دلمان تلاش می‌کنیم که او را سر جایش بنشانیم.حرف آخر این خلبان با سابقه که البته صدای رسا و زیبایی هم دارد، شبیه حرف های دیگر همکارانش است: به سهم خودم می خواهم به مردم شریف ایران اطمینان خاطر بدهم که فرزندان شان در ارتش جمهوری اسلامی با جان و دل از این سرزمین دفاع خواهند کرد، حتی اگر جانشان را بدهند .


 
1250 ساعت  سابقه پرواز  
روی باند پرواز بالگردها ایستاده ایم و یکی از بالگردها در حال تست های فنی است. صدای بالگرد به نظر خیلی گوش خراش می آید اما انگار تحمل این صدا برای خلبانانی که آن جا همراهشان هستم چندان هم آزاردهنده نیست. آن ها سال هاست که با این صدا زندگی می کنند. یکی از همین خلبان ها، سرهنگ خلبان ستاد محمد زهانی است که سابقه اش در پرواز قابل توجه است. او هزار و 250ساعت سابقه پرواز با بالگرد دارد. می گوید: با افتخار سال 75 وارد ارتش شدم و در قسمت های مختلف ماموریتی کشور تاکنون انجام وظیفه پروازی کرده ام.از او درباره سخت ترین پروازش می‌پرسم. می گوید: نمی توانم بگویم پرواز سخت است اما ممکن است گاهی شرایط ویژه در برخی ماموریت های پروازی به وجود آید. ممکن است حساسیت آن پرواز از دیگر موارد بیشتر باشد. مثلا در یکی از ماموریت ها در منطقه سراوان، مشکل فنی برایمان پیش آمد که شرایط پرواز را حساس و ویژه کرد که به لطف خداوند آن مشکل برطرف شد و به سلامت روی باند فرودگاه نشستیم.از آقای خلبان می خواهم «پرواز» را برایم معنا کند. می گوید: وقتی در آسمان هستی انگار به خدا نزدیک تر شده ای. شاید این میان زمین و آسمان بودن، این احساس و یقین را برایمان ایجاد می کند که حالا بیش از هر زمان دیگری این یقین حاصل می شود که سرنوشت انسان فقط و فقط در دست توانای اوست و در واقع باور «توکل» این جاست که به معنای واقعی به سراغ انسان می آید. این که همه امور و همه آن چه در این عالم و کائنات است همه ذره ای از عظمت و قدرت حضرت پروردگار است.سرهنگ صحبت هایش را با دعا ختم می کند: ان شاءا... که بتوانیم همیشه پروازهای امنی داشته باشیم و هوانیروز و همکارانم همواره در امنیت و سلامت و بدون حادثه بتوانند حافظان فداکار کشور و خادمان واقعی مردم  عزیزمان باشند.
 
2 آرزوی  آقای  خلبان
سرهنگ خلبان حبیب ا... تاج آبادی را شاید بتوانم با چهره خندانش معرفی کنم. او 27سال سابقه خدمت در ارتش جمهوری اسلامی را دارد ومی‌گوید: بالگردی که من با آن پرواز می کنم، بالگردی است که شامل پروازهای امدادی، وی آی پی، تیم آتش، مردم یاری و به نوعی می‌توان گفت بالگردی همه کاره است.سرهنگ تاج آبادی که سابقه 900 ساعت پرواز دارد، می گوید: به هر حال بخشی از فعالیت های هوانیروز حوزه  های مردم یاری است که در این زمینه واقعا حرف و خاطره بسیار است. اما آن چه در همه این سال ها بیشتر برایم جلب توجه کرده است، این که در هر پرواز امدادی و مردم یاری که در حوادث انجام دادیم، واقعا حس انسان دوستی و همیاری مردم به یکدیگر همیشه برایم جذاب و جالب بوده است و معتقدم این ویژگی بارز ایرانی هاست که در حوادث به مدد یکدیگر می آیند و تلاش می کنند از غم و غصه حادثه دیدگان تا حد توانشان بکاهند.از تاج آبادی درباره آرزوهایش می‌پرسم، می‌گوید: اولین آرزویم شهادت در راه دین و وطن است و آرزوی بعدی ام، خدمت همیشگی و خالصانه به مردم و کشورم است.
 
مهندسان پرواز هر روز کارآمدتر می شوند
به سراغ یکی از مهندسان پرواز جوان پایگاه می روم؛ او ستوان یکم مسعود عباسی، مهندس نگهداری و تعمیر پایگاه است که از هشت سال قبل هوانیروزی شده است. می گوید: وظیفه ای که تیم های فنی پرواز برعهده دارند، شامل بازدیدهای نوبتی از بالگردهاست که مجموعه اقدامات آن ها منجر به ایجاد بالاترین سطوح ایمنی برای بالگردها و پروازهاست.این مهندس جوان درباره به روز بودن و هرچه کارآمدتر شدن پرسنل فنی هوانیروز می‌گوید: در راستای این که مهندسان فنی به روز و کارآمد باشند، چند سطح فنی برای پرسنل تعیین شده است که با آموزش های دوره ای توسط استادان متبحر، سطح فنی مهندسان و کارکنان فنی ارتقا می یابد.از آقامسعود درباره این که در چنین مجموعه ای مشغول کار است می پرسم که پاسخ می دهد: طبیعتا من باید عاشق این کار و لباسی که پوشیده ام باشم و شک نکنید که همه ما این لباس را با عشق پوشیده ایم و برایمان ارزشمند است. در یکی از آیات قرآن هم هست که خداوند به شمس و قمر قسم می خورد و برای نظامیان به گرد سم اسب هایشان قسم می خورد که این حکایت از ارزش والای کار نظامیان دارد. ما هم برای همین باور ارزشمند تمام تلاشمان را می کنیم که در مسیر دفاع از وطن، خدمت گزاران خوبی برای مردم باشیم.
 
تا آخرین قطره خون
مهندس پرواز است و خودش را این گونه معرفی می‌کند: سرهنگ دوم فنی وحید گلمکانی هستم. از او درباره کاری که انجام می دهد، می پرسم. می گوید: رده های تعمیراتی بالگرد شامل O، I و D است که ما در آشیانه مشهد دو رده تعمیراتی را انجام می دهیم و در سایر نقاط کشور نیز امور فنی و تعمیراتی بالگردها فعال هستند که خوشبختانه در مرکز صنایع «یاعلی» هوانیروز نیز اقدامات ارزشمندی در مسیر خودکفایی کشور در حوزه بالگرد صورت گرفته که باعث افتخار و اقتدار هوانیروز جمهوری اسلامی است.گلمکانی که از 23سال قبل در ارتش و هوانیروز مشغول خدمت است، درباره اهمیت هوانیروز چنین می گوید: هوانیروز همچون همه نیروهای نظامی، یگان همیشه آماده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی است که در تمامی ماموریت های دفاعی و مردم یاری و امدادرسانی جزو اولین نیروی حاضر در صحنه است. به طور قطع این حضور جز با توان بالا و تخصصی که در میان خلبانان و مهندسان پرواز وجود دارد، میسر نیست که امیدواریم به لطف حق این توانمندی و مقاومت روز به روز بیشتر و بیشتر شود.از سرهنگ گلمکانی می خواهم جمله ای به مردم بگوید:« تمام ایران خاطرش آسوده باشد که ما – فرزندان شان – تا آخرین قطره خون از کیان این سرزمین بزرگ و مردم عزیزمان دفاع خواهیم کرد.»
 
من و این لباس
خلبان جوان ستوان یکم وحید احسانی تا امروز 250ساعت سابقه پرواز دارد و از سال 90 وارد ارتش و دانشکده افسری شده است. می گوید: فکر می کنم همه خلبان ها این احساس را دارند که وقتی در آسمان هستند نوعی احساس نزدیکی بیشتر به خداوند دارند، به خصوص این که وقتی از آسمان به زمین نگاه می کنیم، به میزان کوچک بودن خودمان در برابر حضرت پروردگار بیشتر پی می بریم.به او می گویم: «خطر» جزئی از کارنظامی هاست. نظر تو در این باره چیست؟ می گوید: به هر حال ما این لباس را برای جهاد دایمی پوشیده ایم. این لباس را پوشیده ایم که از وطن در برابر خطرات دفاع کنیم. معتقدم این لباس، لباس استراحت و راحتی نیست. ما این لباس را پوشیده ایم که در روزهای سخت و آن روزی که این آب و خاک مورد تهدید قرار گرفت با تخصص هایی که داریم به فریادش برسیم. یقین بدانید ما مرد روزهای سخت این سرزمین هستیم.
از آقاوحید می خواهم برای هر کلمه ای که می گویم حرف یا احساسش را بگوید.
شهیداحمد کشوری: یکی از افتخارات هوانیروز
ایران: وطنم و جانم
شهادت: افتخار
لباس خلبانی: لباس افتخار و شهادت
 
فرمانده ازخودکفا یی می گوید
سرهنگ ستاد، خلبان رحیم عینی،  فرمانده خوش برخورد و 48 ساله پایگاه پنجم هوانیروز مشهد مقدس است. اهل خرم آباد  و حدود شش ماه است در این پایگاه حضور دارد. می گوید: 15 آذر 59 ارتش جمهوری اسلامی شهید بزرگواراحمد کشوری خلبان بالگرد و یکی از سربازان فداکارش را در راه دفاع از وطن تقدیم این آب و خاک کرد و به همین مناسبت این روز به نام هوانیروز جمهوری اسلامی ایران نام گذاری شده است. در این روز برنامه هایی شامل رونمایی از دستاوردهای جدید و البته اجرای برنامه ها و طرح های فرهنگی، سخنرانی های قبل از خطبه های نمازجمعه توسط فرماندهان هوانیروز و مواردی از این قبیل در کشور انجام می شود.در واقع، این روز برای پرسنل هوانیروز روز مبارک و عزیزی به شمار می آید و تلاش می‌کنیم در چنین روزی ضمن گرامی داشت یاد شهدای گران قدر هوانیروز، نام و خاطره آنان را بیش از هر زمان دیگری سرلوحه کار و ماموریت هایمان قرار دهیم.هم اکنون هوانیروز با توجه به ماموریت هایش که بخشی از آن در حوزه های امدادرسانی و مردم یاری است، بیش از گذشته در میان مردم نمود و بروز یافته است و امروز بیشتر مردم، این یگان و فرزندان خودشان در هوانیروز را می شناسند و به فعالیت هایشان آگاهی دارند.سرهنگ عینی با اشاره به تلاش های هوانیروز در بخش های فنی و خودکفایی می گوید: پیشرفت های قابل توجه در بخش نگهداری و تعمیر، ایجاد سامانه های دید در شب، تجهیز بالگردها به سیستم های دفاعی و البته راه‌اندازی اورژانس هوایی در 17استان، همه مجموعه ای از تلاش ها و موفقیت هایی است که هوانیروز جمهوری اسلامی در تمام این سال ها به آن دست یافته است. همچنین در زمینه ایجاد سیستم های موشک دوربرد نقطه زن در بالگردها که چندی قبل رونمایی شدند همه این ها از افتخارات هوانیروز است که به ویژه برای پرسنل جوان ما مایه مباهات است که توانسته ایم پا جای پای شهیدان عزیز و پیش کسوت هایمان بگذاریم.هوانیروز امروز در تمامی حوادث و مسائلی که برای کشور پیش می آید در کمترین زمان ممکن، با بالگردهای خود در محل های موردنیاز حاضر است که همه مردم به ویژه در حوادث چند وقت اخیر مثل زلزله ها و سیل ها در چند استان این خدمات و حضور موثر بالگردهای امدادرسانی هوانیروز را مشاهده کردند.علاقه مندم در این زمینه به فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار فرمانده محترم هوانیروز با ایشان پس از زلزله کرمانشاه اشاره کنم که ایشان فرمودند: «هوانیروز خیلی مهم است، هوانیروز خیلی مهم است، تلاش شما وجهه ارتش را خیلی بالا برد».
ما امروز افتخار می کنیم که ...
امروز ما مفتخریم که در مسیر دفاع از وطن در یگان و نیرویی خدمت می کنیم که به قول فرمانده محترم و عزیز هوانیروز جمهوری اسلامی: «هوانیروز جمهوری اسلامی قدرتمندترین ناوگان بالگردی غرب آسیاست».