مشهد کانون دیپلماسی اقتصادی

با هدف آشنایی سفیران ایران در کشورهای مختلف جهان با توانمندی ها و ظرفیت های مختلف شهری مشهد در مباحث شهری و اقتصادی، نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری و اقتصاد شهری شامگاه گذشته میزبان ۲۸ نماینده ایران در کشورهای گوناگون جهان بود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، این بازدید برای نخستین بار و با هدف‌ شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در مشهد و نشان دادن مشهد به عنوان یکی از متمایزترین شهرها در حوزه اقتصادی انجام شد. شایان ذکر است این افراد ماه آینده به عنوان سفیر و سرکنسول به کشورهای مختلف دنیا و محل ماموریت خود اعزام می شوند.
ارائه بیش از ۱۰۰ فرصت سرمایه گذاری در نمایشگاه اقتصاد شهری
نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری شامگاه سه‌شنبه طی مراسمی با حضور مسئولان استانی در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد آغاز به کار کرد و تا 16 آذر ماه از ساعت 16 تا 22 پذیرای علاقه مندان است. بر اساس اعلام مسئولان برگزاری این نمایشگاه، بیش از ۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های مختلف در نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری ارائه شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا کلایی شهردار مشهد در حاشیه مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: هدف مدیریت شهری ارتقای سطح زندگی و رفاه شهروندان و رشد اقتصادی شهر مشهد است. وی افزود: با تدوین مثلث توسعه اقتصادی توسط استاندار، ظرفیت های بالقوه کلان شهر مشهد بیشتر شکوفا خواهد شد. وی ادامه داد: با هدف گذاری هایی که در زمینه جذب سرمایه گذار شده است، شاهد رشد اقتصادی دو رقمی در سال جاری و آینده خواهیم بود، می خواهیم مشهد متمایزترین شهر کشور در حوزه اقتصادی باشد. کلایی با بیان این که هیچ تفاوتی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی قائل نیستیم، تاکید کرد: مسئله مدیران شهری، رشد اقتصادی شهر مشهد است و تمامی مولدهایی که بتواند رفاه شهروندی و سطح زندگی شهروندان را افزایش دهد، در سبد هدف گذاری ما قرار دارد.


رئیس شورای شهر مشهد نیز در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: تجربه دو ساله شورای پنجم شهر مشهد ثابت کرده آن چه برای توسعه شهرضروری است، با تکیه بر مدیران با انگیزه‌‌ای که مشغول خدمت هستند، محقق خواهد شد؛ مدیرانی که اختیارات لازم برای توسعه شهر، سرمایه‌گذاری و استفاده از منابع مالی را به آن ها دادیم و امروز شاهد ثمرات آن هستیم. محمدرضا حیدری اظهارکرد: از ابتکار شهردار محترم مشهد و معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری شهرداری که چنین نمایشگاهی را در بازه زمانی کوتاه برگزار کردند، کمال تقدیر و تشکر را دارم. نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادشهری درحالی برگزار می شودکه طی هفته‌های اخیر، کشور بحران جدی به خود دید و آن را پشت سر گذاشت، بحرانی که به اذعان تمامی کارشناسان و تحلیل گران، ریشه در مباحث اقتصادی و معیشتی مردم داشت، اگرچه عوامل دیگری نیز در آن دخیل بوده است. وی یادآور شد: براساس آمار، سپرده‌های بانکی شهروندان در استان، 100 هزار میلیارد تومان است، اگر حوزه اقتصادی و مدیریت شهری بتواند 10 درصد این سرمایه را جذب و به سمت کسب و کارهای شهری هدایت کند، تحول شگرفی را شاهد خواهیم بود؛ اعتباری که معادل بودجه یک سال شهرداری مشهد است و نیازی به استفاده از ابزارهای نوین که با مشقت‌های بسیار همچون اوراق مشارکت، اوراق قرضه و لیزینگ فراهم می‌شود، نیست. وی افزود: یکی از هدف‌گذاری‌های اصلی مدیریت شهری برای برپایی این نمایشگاه، نحوه و چگونگی هدایت و جذب این 10 درصد در فضای کسب و کار شهری است.
۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در مشهد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز در این مراسم گفت: به اذعان همه مسئولان حاکمیتی در استان ،شهردار مشهد بسیارسخت کوش و پرتلاش است. علی رسولیان با اشاره به ظرفیت های استان تصریح کرد: هم اکنون ۱۰۰ هزار میلیارد سرمایه درحال اجرا در بخش های گردشگری، زیارت، صنعت و کشاورزی استان وجود دارد. وی با اشاره به این که مهم ترین رکن توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری است، اظهار کرد: سرمایه گذاری باید هدفمند باشد و با برنامه ریزی و براساس آن انجام شود و تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته است.
بیش از ۶۰ هزار شغل در مشهد ایجاد شده است
همچنین معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: به واسطه جذب ۳۰هزارمیلیارد تومان سرمایه گذاری، بیش از ۶۰ هزار شغل در مشهد ایجاد شده است. رضا خواجه نائینی اظهار کرد: با توجه به نوع نگاه مدیریت شهری و شورای پنجم در جذب سرمایه گذاری، هم افزایی و انعقاد قراردادهای برد_برد باعث شده ۲۰ پروژه راکد فعال شود و اکنون شاهد افتتاح پروژه های زیادی در شهر باشیم. وی با بیان این که مشهد شهر ثروتمندی است، افزود: افتتاح تقاطع غیر همسطح، ایجاد فضاهای سبز و پیاده روسازی، بیانگر رونق اقتصادی در این شهر است. خواجه نائینی با اشاره به این که مشهد سالانه ۲۶میلیون زائر دارد، تصریح کرد: داشتن چنین ظرفیتی،گردش مالی بالایی را در مشهد ایجاد می کند و انگیزه سرمایه گذاری را افزایش می دهد. معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد یادآور شد: امیدواریم برگزاری چنین نمایشگاهی باعث تعامل بیشتر با سرمایه گذاران در مشهد شود.
همچنین به گزارش ایرنا، معاون اقتصادی شهردار مشهد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری نیز درباره این نمایشگاه گفت: بیش از ۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های مختلف در این نمایشگاه ارائه می‌شود و درصدد هستیم خارج از محور اصلی نمایشگاه که معرفی شرکای شهرداری و نهادهای موثر در توسعه شهری است، نخبگان علمی و شخصیت‌های موفق در حوزه اقتصاد شهر را در کارگاه‌ها و همایش‌هایی که همزمان با نمایشگاه برگزار خواهد شد، معرفی کنیم.
رونمایی از کتاب «ثروت عمومی شهرها»
همچنین به گزارش ستاد خبری این نمایشگاه، در دومین روز فعالیت نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری و اقتصاد شهری، کتاب ثروت عمومی شهرها (تقویت رشد و شکوفایی اقتصادی و بهره برداری از دارایی های پنهان شهری) نوشته «داگ دتر واستفان فولستر» وترجمه جعفرخیرخواهان رونمایی شد. در این مراسم جمعی از مدیران شهری و فعالان اقتصادی وبازدیدکنندگان‌نمایشگاه حضور داشتند.