افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو و شعار طنزگونه کنترل قیمت‌ها!

بخش اقتصادی - قیمت لوازم یدکی خودرو این روزها به میزان قابل توجهی رشد داشته است و همین موضوع به کسب و کار عادی توزیع کنندگان خُردِ لوازم یدکی، مکانیک‌ها و تعمیر کاران خودرو بویژه مشتریان ومصرف کنندگان زیان‌هایی را وارد کرده است.
در این میان یک سایت اقتصادی در توییتر نوشت: بررسی‌های میدانی تایید می‌کند پس از گرانی 200 درصدی بنزین در 25 آبان 98، قیمت لوازم یدکی خودرو بین 15 تا 20درصد گران و برخی قطعات همچون لاستیک نایاب شده است!
به دنبال افزایش قیمت بنزین، ناگهان قیمت قطعات خودرو و اقلام پرمصرف از جمله سرسیلندر، واشر سرسیلندر، دیسک صفحه کلاچ با رشد 10 تا 15 درصدی مواجه شد و اینک این رشد به 20 درصد رسیده است.
مشاهدات میدانی در بازار نشان می‌دهد با افزایش قیمت بنزین، نظارت‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت در انواع کالاها تشدید شده اما گویا بازار قطعات یدکی خودرو از این ماجرا مستثنی است. زیرا شهروندان شاهد افزایش 10 تا 20 درصدی قیمت قطعات بوده‌اند.


براساس این گزارش، عمده فروشندگان قطعات خودرو معتقدند تشدید نظارتی در بازار قطعات خودرو وجود ندارد و هرکس بنا به سلیقه، قطعات وارداتی را قیمت‌گذاری کرده و به فروش می‌رساند.
در کنار این موضوع، شرکت‌های خودروساز نیز توانایی تامین تمام نیاز بازار را نداشته و همین موضوع عاملی می‌شود تا سوءاستفاده‌گران با عرضه قطعه بی‌کیفیت و جعل علامت برندها، مشتریان را با مشکل مواجه کنند.
در این میان، بازار فروش روغن‌های تقلبی خودرو نیز داغ است. آن هم درحالی که بنا به گفته برخی مسئولان، عرضه روغن تقلبی در بازار مدیریت شده است. با این حال همچنان روغن بی‌کیفیت در بسته بندی‌های بظاهر معتبر آن هم با قیمتی ارزان در بازار به فروش می‌رسد. این موضوع می‌تواند سبب بروز حوادث رانندگی و خرابی خودروها شود.
علاوه‌بر این مسائل، خودروسازان چینی نیز فقط تمرکز بر فروش محصولات داشته و در عرضه قطعات به مشتریان خود کم‌کاری می‌کنند. مشتریان در این شرایط مجبورند با مشقت بسیار قطعات خودروهای چینی را آن هم با قیمت‌های بسیار بالا، خریداری کنند.
بدون شک، هرخودرویی، بعد از مدتی نیازمند تعویض قطعه خواهد بود که در صورت عدم تحقق این عمل، کارکرد عادی و طبیعی خودرو با اختلالاتی رو به رو می‌شود. بعضاً استمرار این شرایط موجب تحمیل آسیب و خرابی به دیگر قطعات خودرو خواهد شد.
در واقع به موازات ضرورتی که برای تامین و عرضه خودرو در کشور احساس می‌شود به همان اندازه مهیا ساختن قطعات و لوازم یدکی خودرو، امری اجتناب ناپذیر است، ولی متاسفانه با افزایش قیمت بنزین شاهد بروز نارسایی‌هایی در این عرصه بوده‌ایم که می‌طلبد با تعجیل زمانی نسبت به مرتفع سازی نارسایی‌ها اقدام شود.
علیرغم ادعای وزیر صمت مبنی بر تشدید بازرسی‌ها و حضور به هنگام و اثر گذار دستگاه‌های مختلف در تنظیم بازار کشور پس از تغییر قیمت بنزین و کنترل بار روانی آن، هر روز شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها هستیم و هیچ مسئولی هم پاسخگو نیست.
اینگونه به نظر می‌رسد که قیمتها و سیر صعودی آن در پنج ایستگاه که با حرف «ت» شروع می‌شود، نزد مسئولین توقف و سپس به ایستگاه بعدی حرکت می‌کند، اولین ایستگاه «تکذیب»، بعد «تایید» سپس «توجیه» و در نهایت «تثبیت» قیمت که با توجه به شرایط متغیر روز و فشارهای بعدی، این سلسله با «تجدید» قیمت، از نو آغاز می‌شود.
آنچه این روزها عیناً شاهد آن هستیم این است که مسئولین ابتدا گرانی‌ها را تکذیب و یا آن را خیلی ناچیز توصیف می‌کنند و برای عوامفریبی بیشتر، سخنان شعاری تحویل مردم می‌دهند اما دو روز بعد وقتی ثابت می‌شود که هیچ کنترلی بر قیمت‌ها ندارند، برای توجیه این گرانی‌ها بهانه‌های می‌آورند و این بهانه‌ها را در قالب اظهارات به ظاهر کارشناسانه مطرح می‌کنند و در نهایت با تثبیت افزایش قیمت‌ها، به سادگی حرفهای دیروز خود را نقض می‌کنند.
طبیعی است که مساله تحریم و افزایش قیمت بنزین مانند روال سالهای قبل بر روی قیمت‌ها تاثیر مستقیم دارد اما پاسخگو نبودن مسئولین در برابر وعده‌ها و شعارهای توخالی خود و نیز عدم پیش‌بینی صحیح آنان از مسائل سیاسی و پیامدهای افزایش قیمت بنزین، گویای ناتوانی و بی‌کفایتی آشکار آنهاست که باید دستگاه‌های نظارتی مانند مجلس، قاطعانه به وظیفه خود در برابر آنان عمل کند.
* قیمت لوازم یدکی خودرو این روزها به میزان قابل توجهی رشد داشته است و همین موضوع به کسب و کار عادی توزیع کنندگان خُردِ لوازم یدکی، مکانیک‌ها و تعمیر کاران خودرو بویژه مشتریان و مصرف کنندگان زیان‌هایی را وارد کرده است. بررسی‌های میدانی تایید می‌کند پس از گرانی 200 درصدی بنزین در 25 آبان 98، قیمت لوازم یدکی خودرو بین 15 تا 20درصد گران و برخی قطعات همچون لاستیک نایاب شده است!
* به دنبال افزایش قیمت بنزین، ناگهان قیمت قطعات خودرو و اقلام پرمصرف از جمله سرسیلندر، واشر سرسیلندر، دیسک صفحه کلاچ با رشد 10 تا 15 درصدی مواجه شد و اینک این رشد به 20 درصد رسیده است.
* عمده فروشندگان قطعات خودرو معتقدند تشدید نظارتی در بازار قطعات خودرو وجود ندارد و هرکس بنا به سلیقه، قطعات وارداتی را قیمت‌گذاری کرده و به فروش می‌رساند.
* علیرغم ادعای وزیر صمت مبنی بر تشدید بازرسی‌ها و حضور به هنگام و اثر گذار دستگاه‌های مختلف در تنظیم بازار کشور پس از تغییر قیمت بنزین و کنترل بار روانی آن، هر روز شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها هستیم و هیچ مسئولی هم پاسخگو نیست.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر آموزش و پرورش: حدود یک میلیون تومان به حقوق معلمان اضافه می‌شود دستور رهبری در پاسخ به گزارش دبیر شورای عالی امنیت ملی پیرامون اتفاقات اخیر دلجویی، پرداخت دیه و توجه به خانواده ها به بهانه روز جهانی معلولین مناسب سازی فضاهای شهری و اماکن عمومی،نیاز ضروری افراد کم توان جسمی افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو و شعار طنزگونه کنترل قیمت‌ها! رئیس جمهور در همایش بیمه و توسعه: تحریم‌ها را کنار بگذارند، مذاکره می‌کنیم *به مناسبت چهارده آذر سالروز درگذشت نگاهی به حیات علمی و عملی میرزا طاهر تنکابنی تجمع علیه ترامپ و سیاست‌هایش در لندن افشای اسامی 4 کشور عربی که تل‌آویو به دنبال امضای توافق با آنهاست وزیر بهداشت: موج آنفلوآنزا تا 10 روز دیگر فروکش می‌کند تحلیل سیاسی هفته هیات دولت لایحه بودجه سال 1399 کل کشور را تصویب کرد معاون اول رئیس جمهور: طرح‌های آبی و خاکی کشور از افتخارات نظام و دولت است رئیس جمهور: هیات بررسی نحوه جبران خسارات شهروندان در حوادث آبان‌ماه تشکیل شود