روحانی شرایط حفظ برجام را تبیین کرد شرط رئیس‌جمهوری برای ملاقات با ترامپ

روحانی با اشاره به درخواست باراک اوباما، رئیس‏جمهوری آمریکا برای برقراری تماس تلفنی با او گفت: مشاوران و همراهان من در سفر نیویورک، من را قانع کردند که برای پیشرفت در مذاکرات خوب است که جواب تلفن رئیس‏جمهوری آمریکا را بدهم. این موضوع مورد تردید من بود، اما وقتی همه مشاوران و همراهان من به اتفاق این نظر را مطرح کردند، من پذیرفتم.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‏والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری، دیروز در بیست‏و‏ششمین همایش ملی بیمه و توسعه که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، با بیان اینکه ما کشوری هستیم که در معرض ریسک‌های خاص خودمان قرار داریم، گفت: وقتی دولت یازدهم آغاز به کار کرد، کشور در شرایط تحریمی پلکانی قرار داشت؛ در آن زمان بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل مجاز بودیم که در سال نخست اجرای تحریم‌ها یک میلیون بشکه نفت بفروشیم و این میزان سالانه ۲۰ درصد کاهش می‌یافت. در این شرایط، نخستین کاری که ما انجام دادیم حذف آن ۲۰ درصد بود. در مذاکرات اولیه قرار شد برای ادامه مذاکره صادرات نفت ایران کاهش پیدا نکند. روحانی گفت: گام دومی که دولت یازدهم در جهت کاهش ریسک در کشور برداشت این بود که معتقد بودیم برای حل این مسئله باید در سطوح بالاتری مذاکره کنیم؛ برای این کار مقدمات لازم را آماده کردیم و تقریبا برای نخستین بار بعد از انقلاب اسلامی در سال ۹۲ و در آغاز دولت یازدهم میان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا گفت‌وگو و مذاکره آغاز شد.
رئیس‏جمهوری با بیان اینکه گفت‌وگو و مذاکره میان وزرای خارجه ایران و آمریکا ممکن است از دید مردمی که در سیاست سررشته زیادی ندارند، کار ساده‌ای باشد، گفت: این کار کاری بزرگ بود؛ چرا که ما به مردم قول داده بودیم که در ظرف صد روز شاهد اولین تحول در این ریسک باشند و اگر بنا بود ظرف صد روز این کار انجام شود بدون این سطح از تماس امکان‌پذیر نبود. روحانی با اشاره به درخواست باراک اوباما رئیس‏جمهوری آمریکا برای برقراری تماس تلفنی با او اظهار کرد: مشاوران و همراهان من در سفر نیویورک من را قانع کردند که برای پیشرفت در مذاکرات خوب است که جواب تلفن رئیس‏جمهوری آمریکا را بدهم. این موضوع مورد تردید من بود اما وقتی همه مشاوران و همراهان من به اتفاق این نظر را مطرح کردند، من پذیرفتم و در آخرین لحظاتی که در حال ترک نیویورک بودم رئیس‏جمهوری آمریکا در هتلی که در آن حضور داشتم به من تلفن زد و من پاسخ تلفن او را دادم.
وی با تاکید بر اینکه این صحبت کوتاه یک ربع، بیست دقیقه‌ای لوکوموتیو بسیار قوی برای حرکت قطار مذاکره بود، خاطر‏نشان کرد: در این تماس تلفنی در ابتدا چارچوب را با ایشان مشخص کردیم و ایشان سه موضوع را برای مذاکره مشخص کرد و من گفتم که راجع به این سه موضوع آمادگی مذاکره نداریم، اما اگر موضوع اول که هسته‌ای است به‏زودی تمام شود و شما درست آن را اجرا کردید، موضوع دوم و سپس موضوع سوم در دستور کار مذاکره قرار خواهد گرفت. رئیس‏جمهوری گفت: این حرکت باعث شد ما کمتر از ۱۰۰ روز به توافق موقت ژنو رسیدیم و در این توافق به طور موقت تحریم‌ها در بسیاری از زمینه‌ها برداشته شد، اما ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار از پول‌های بلوکه‏شده ایران در بانک‌ها در اختیار ما قرار می‌گرفت. همچنین در این توافق موقت پذیرفته شد که ایران حق غنی‌سازی دارد که این مهم‌ترین دستاورد بود. روحانی افزود: هیچ‏کس باور نمی‌کرد که ما در مذاکره با شش قدرت بزرگ دنیا می‌توانیم از آن‌ها این نکته را بگیریم که برخلاف آنچه که در قطعنامه‌های سازمان ملل آمده ایران حق غنی‌سازی را دارد. پس از توافق موقت، مذاکرات بعدی را آغاز کردیم و در آن هدفی داشتیم که از نظر بسیاری از کارشناسان شدنی نبود؛ ما می‌گفتیم که بعد از توافق تمام قطعنامه‌های ذیل فصل ۷ سازمان ملل علیه ایران باید یک جا فسخ شود. هیچ متخصص حقوق بین‌الملل باور نمی‌کرد که شش قطعنامه فصل هفتی سازمان ملل که ما حتی یک ساعت آن‌ها را اجرا نکردیم توسط شورای امنیت یک مرتبه و یک جا لغو شود. اما این کار شد و قطعنامه ۲۲۳۱ قطعنامه‌های تحریمی را لغو کرد.


وی با اشاره به تمایل آمریکا به برقراری ارتباط مستقیم با ایران پس از لغو برجام گفت: حال می‌گویند بیایید مسئله را حل کنیم و این آمریکایی‌ها هستند که بیشتر از دیگران این موضوع را مطرح می‌کنند. ایامی که در نیویورک بودم سران کشورهای مختلف به ما می‌گفتند که آمریکا آماده است که همه مشکلات برطرف شود. این شما (ایران) هستید که حاضر نیستید با او مذاکره کنید و تقصیر بر گردن شما است. این پیام را تمام رهبرانی که با من ملاقات کردند بر زبان می‌آوردند. آن‌ها می‌گفتند شما قبول کنید تا با رئیس‏جمهوری آمریکا ملاقات کنید، سپس تمام تحریم‌ها برداشته می‌شود.
رئیس‏جمهوری افزود: ما می‌خواستیم این توطئه و این نقشه را بشکنیم و به همه دنیا بگوییم که ما برای ملاقات مشکل نداریم و این گونه نیست که شما فکر کنید ما حاضر نیستیم ملاقات کنیم، بلکه هر زمان که رئیس‏جمهوری آمریکا تحریم‌ها را بردارد من یک ساعت بعد با او ملاقات می‌کنم. ما با این کار حربه را از آمریکایی‌ها گرفتیم و سران کشورهای مختلف پس از شنیدن سخن ما می‌گفتند که این حرف منطقی است. روحانی گفت: سران یکی از کشورها پیشنهاد داد که تحریم‌ها امروز برداشته شود و برنامه‌ریزی کنیم که دو روز بعد دیدار روسای جمهور انجام شود، اما من به او گفتم نه. اگر الان گفته شود که کل تحریم‌ها برداشته شده ساعتی بعد من ملاقات می‌کنم؛ چرا که ۱+۵ همگی در نیوریورک هستیم و اجماع و ملاقات می‌کنیم و هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. وی گفت:‌ آمریکایی‌ها می‌گفتند اول ملاقات کنیم سپس درباره تحریم‌ها بحث کنیم؛ این به آن معنا بود که می‌خواستند نسبت به هوش ایرانی و ملت ایران تردید کنند، اما ما دیگر حاضر نیستیم که کلاه بر سرمان بگذارند. ما همچنین نمی‌خواهیم کلاه بر سر کسی بگذاریم بلکه می‌خواهیم آنچه حق و عدل است اجرا و عملیاتی شود.
رئیس‏جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برخی اعتراضات در هفته‌های گذشته پس از آغاز سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین اظهار کرد: در حوادث چند روز و هفته گذشته دچار مسئله‌ای شدیم که از نظر من در سال ۹۸ قابل پیش‌بینی بود و من این موضوع را به دوستان گفته بودم؛ عده‌ای از کسانی که دستگیر شدند بی‌گناه هستند و باید آزاد شوند، عده‌ای دیگر هستند که تخلفی کردند که به نظر من جرم آنچنانی نیست. حال ممکن است فردی لاستیکی را آتش زده باشد و یا جوانی با فریاد شعاری سر داده باشد که به نظر من درباره این افراد نباید سخت‌گیری کنیم، اما اگر کسی با سلاح گرم و سرد و قمه به خیابان‌ها آمده و آن کسی که فروشگاه‌ها را غارت کرده با افراد دیگر تفاوت دارد.
سایر اخبار این روزنامه
پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه شمخانی درباره حوادث اخیر رافت اسلامی مبنا باشد محمدرضا ستاری چرا باید برجام را حفظ کنیم؟ «‏ابتکار» تازه‌ترین تحولات عراق را بررسی می‌کند چالش تشکیل دولت جدید در بغداد «ابتکار» از حضور کم‌تعداد و بی‏رمق جریان اصلاحات در ثبت‌نام انتخابات مجلس گزارش می‌دهد «ابتکار» برخی از نمایشگاه‌های هنری تهران در هفته آتی را مرور می‌کند هنر با بوی باران دلایل و تبعات افزایش پرونده‌های خطای پزشکی چیست؟ نیاز قصور پزشکی به نگاهی دوباره در گفت‌وگوی سیاوشی، ذوالقدر و مازنی با تئاتری‌ها مطرح شد در بودجه‌ریزی، فرهنگ «زیر فرش» هم نیست روحانی شرایط حفظ برجام را تبیین کرد شرط رئیس‌جمهوری برای ملاقات با ترامپ رئیس قوه قضائیه: شبکه ملی اطلاعات را به‏‏شدت دنبال خواهیم کرد مدیرکل جدید آژانس در گفت‏و‏گو با رویترز باید با مقامات ایران دیدار کنم آیت‌الله جنتی: مجریان و ناظران در برگزاری انتخابات دقت لازم را داشته باشند محمد سالاری: این دولت هم به شیوه مدیریت پوپولیستی تن داد پوست‏اندازی اصولگرایان از قم امین جمشیدزاده - فعال سیاسی اصلاح‏طلب وزیر اطلاعات: دشمنی آمریکا با ملت حق‌طلب ایران پیشینه‌ای دیرینه دارد