فرصتی که نباید دریغ شود



لیلی گلستان
مترجم و گالری‌دار


لیلی گلستان از مترجمان با سابقه و مدیر گالری گلستان است که در رویدادهای رقابتی هنرهای تجسمی بارها به‌عنوان داور حضور داشته و نقش مهمی در شناسایی و معرفی هنرمندان جوان به جامعه تجسمی ایفا کرده است؛ نمونه‌اش جایزه ورسوس که گلستان یکی از داوران نهایی آن بود و جدید‌ترین دوره‌های بعد از نهایی شدن آثار انتخاب‌شده در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. گلستان حضور این رویداد‌ها را عاملی انگیزه‌بخش برای جوانان می‌داند.

برگزاری رویدادهای رقابتی ویژه جوانان هنرمند بسیار مفید است و هر چه تعداد آنها بیشتر شود بهتر موجب تشویق جوانان خواهد بود. چرا که آنها نمی‌توانند همیشه آثار خود را در گالری‌ها نمایش دهند و وقتی کارشان در رویدادی حاضر شود و داوری بشود اگر جایزه هم ببرند تشویق می‌شوند و این اتفاق برای آینده آنها بسیار خوب و دلگرم‌کننده است. این رویدادها مانند یک غربال می‌ماند و داوران کار جوان‌ها را الک می‌کنند تا خوب‌ها باقی بمانند. پس این هنرمندان خوب را باید حمایت کرد و تنها جایزه دادن به آنها کفایت نمی‌کند، بلکه باید گالری‌ها یا خود آن مجموعه‌ای که رویداد را برگزار کرده است از آنها حمایت کند.
اما نگاه داوران در رویدادها متفاوت است. استاد دانشگاه یک نوع قضاوت دارد، هنرمند بر مبنای دیگری قضاوت می‌کند و گالری‌دار نگاه دیگری دارد. به نظرم این تنوع در چینش گروه داوری بسیار خوب است و زمانی که یک هنرمند از نظر همه این افراد با رویکردهای متفاوت انتخاب می‌شود به معنای آن است که توانسته همه آنها را راضی کند. البته دوره‌ای که من داور ورسوس بودم این رویداد به مجسمه اختصاص داشت و به خاطر دارم که کیفیت کارها واقعاً عالی بود و ما به سختی توانستیم نفرات برگزیده را انتخاب کنیم چون بیشتر کارها خیلی خوب بودند.
من بیش از ۲۰ سال است که نمایشگاه «صد اثر صد هنرمند» را برگزار می‌کنم و بیشتر شرکت‌کنندگان آن جوان‌هایی هستند که برای اولین بار کارشان روی دیوار می‌رود و پیش از این سابقه برگزاری نمایشگاه نداشته‌اند. با توجه به اینکه آنها هنوز معروف نشده‌اند، با وجود آثار خوبی که دارند قیمت کارشان ارزان است. ما این افراد را کشف و معرفی می‌کنیم و مردم هم آثار آنها را خریداری می‌کنند و این نشان می‌دهد که خریدار به زیبایی‌شناسی اثر توجه کرده و به‌نام هنرمند توجهی نداشته است. اما کلکسیونرها که علاقه به گردآوری مجموعه دارند آثار هنرمندان مطرح را خریداری می‌کنند. اما نکته مهم حمایت از این جوانان است؛ چه در بخش خصوصی و چه دولتی. شرکت‌ها، کارخانه‌ها و مؤسساتی که رویدادهایی مانند ورسوس، دامون فر و... را برگزار می‌کنند بسیار کار خوبی انجام می‌دهند که وارد حوزه هنر می‌شوند و این رویدادها باعث تشویق جوان‌ها است و این امکان را به جوان‌ها می‌دهند تا خودشان را مطرح کنند. بسیار خوب است که سایر شرکت‌ها و کارخانه‌ها هم تشویق شوند و چنین کاری را انجام دهند. البته در بخش دولتی هم جشنواره هنرهای تجسمی جوانان سال‌هاست که در شهرهای مختلف ایران برگزار می‌شود و از نظر من این اتفاق نیز بسیار عالی است و هر کسی و در هر جایگاهی که قرار دارد اگر چنین اقداماتی انجام دهد بسیار مفید است.‌