تحریم را بردارید در 1+5 مذاکره می‌کنیم

گروه سیاسی/ رئیس جمهوری که روز گذشته در بیست و ششمین همایش بیمه و توسعه سخن می‌‌گفت، یکی از اهداف بیمه را به حداقل رساندن میزان ریسک دانست و در این رویکرد، برجام را نیز یکی از اقدامات دولت برای کاهش ریسک در زندگی مردم توصیف کرد. حجت‌الاسلام حسن روحانی از این دریچه، در سخنانی که می‌‌توان آن را گزارشی به ملت ایران توصیف کرد، به تشریح فراز و فرودها و فرآیندهایی پرداخت که در نهایت به توافق برجام منتهی شد، فرآیندی که با تماس تلفنی میان روحانی و اوباما در سال 92 آغاز شد. رئیس جمهوری این اشارات آشکار و پنهان خود را با این گزاره تکمیل کرد که «شعار مذاکره نمی‌کنم و تحریم‌ها باقی باشد، خیلی راحت است؛ شروع سختی‌ها و گرفتاری با اعلام آمادگی مذاکره است.» همچنان که خود او بار دیگر آمادگی خود را برای گفت‌وگو با رئیس جمهوری امریکا اعلام کرد، البته با این شرط که تحریم‌های ظالمانه و تروریستی این کشور علیه ملت ایران لغو شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در این همایش که با موضوع «افزایش ضریب نفوذ بیمه؛ چالش‌ها و راهکارها» برگزار شد، با بیان اینکه همه تلاش دولت یازدهم و دوازدهم این بوده که ریسک را در زندگی مردم به حداقل کاهش دهد، گفت: معمولاً ریسک را نمی‌توانیم به صفر برسانیم اما می‌توان با انجام اقداماتی، آن را کاهش داد.
او با اشاره به اینکه وقتی دولت یازدهم آغاز به کار کرد، کشور در تحریم پلکانی قرار داشت، اظهار کرد: براساس تحریم‌هایی که سازمان ملل هم از آن پشتیبانی می‌کرد، مجاز بودیم که در آن سال یک میلیون بشکه نفت بفروشیم و از این مقدار سالانه 20 درصد کاهش می‌‌یافت. نخستین اقدام دولت این بود که توانست این 20 درصد کاهش فروش نفت را حذف کند، یعنی برای ادامه روند مذاکره، صادرات نفت ایران کاهش پیدا نکند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه دومین قدم این بود که ما معتقد بودیم برای حل این مسأله باید مذاکرات در سطح بالاتری انجام شود، اضافه کرد: در همین راستا برای اولین بار پس از انقلاب در سال 92 و در آغاز کار دولت یازدهم بین وزیر امور خارجه ایران و امریکا گفت‌وگو و مذاکره آغاز شد که این کار ممکن است از دید افرادی که در سیاست سررشته زیادی ندارند، اقدام ساده‌ای به شمار آید در حالی که این کار بسیار مهم و بزرگ بود و دلیل آن این بود که ما به مردم قول داده بودیم، ظرف 100 روز شاهد اولین تحول در این زمینه باشند.


جزئیات مذاکره تلفنی با اوباما
روحانی با اشاره به اینکه مشاوران و همراهانم در سفر نیویورک (سال 92) مرا قانع کردند که برای پیشرفت مذاکرات بهتر است جواب تلفن رئیس جمهوری امریکا را بدهم و این موضوعی بود که مورد تردید من بود، اما وقتی که همه مشاوران و همراهان به اتفاق این نظر را داشتند، قبول کردم، گفت: در آخرین لحظاتی که در نیویورک حضور داشتم، رئیس جمهوری امریکا در هتل محل اقامت با من تماس گرفت و پاسخ تلفن او را دادم و این صحبت کوتاه حدوداً 20 دقیقه‌ای یک لکوموتیو بسیار قوی برای حرکت قطار مذاکره بود.
رئیس جمهوری اظهار کرد: در این گفت‌وگوی تلفنی چارچوب مذاکرات را مشخص کردیم و رئیس جمهوری امریکا 3 موضوع را برای مذاکره مطرح کرد و من در آن مکالمه گفتم که راجع به 3 موضوع آمادگی برای مذاکره نداریم، اما اگر موضوع اول که مذاکره در مسأله هسته‌ای است، به نتیجه برسد و شما آن را درست انجام دهید، موضوع دوم و سوم هم می‌تواند در دستور کار مذاکره قرار بگیرد.
روحانی با بیان اینکه این اقدام باعث شد در کمتر از 100 روز به توافق موقت ژنو دست پیدا کنیم، برداشتن موقت تحریم ها در بسیاری از زمینه‌ها و آزاد شدن ماهانه 700 میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را از دستاوردهای توافق ژنو برشمرد و افزود: از جمله توافق‌های موقت ژنو این بود که حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شد.‌ البته هیچ‌کس حتی کارشناسان دولت هم باور نمی‌کردند که بتوانیم در مذاکرات از 6 قدرت بزرگ دنیا این موضوع را بگیریم، زیرا این برخلاف آن چیزی بود که در قطعنامه‌های سازمان ملل متحد عنوان شده بود.
روحانی با اشاره به اینکه پس از آن، دور بعدی مذاکرات را با این هدف آغاز کردیم که در پایان آن باید تمامی قطعنامه‌های فصل هفتمی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران یکجا لغو شود که البته بسیاری این را هم دست نیافتنی می‌دانستند، گفت: این موضوعی بود که هیچ متخصص حقوق بین‌الملل آن را باور نمی‌کرد که 6 قطعنامه فصل 7 منشور سازمان ملل متحد که حتی لحظه‌ای آن را اجرا نکرده‌ایم، از سوی شورای امنیت به طور یکجا لغو شود، اما این کار به انجام رسید و پس از توافق در مدت کوتاهی با قطعنامه 2231 قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران لغو شد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه پس از توافق هسته‌ای شرایط در بخش‌های مختلف تغییر کرد، افزود: به واسطه برجام شرایط مناسبی در کشور ایجاد شد و در این شرایط لازم بود که این قرارداد و توافق را بخوبی حفظ کنیم، البته در آینده خواهم گفت که با چه دردسرهایی توانستیم برجام را نگه داریم و چه فشارهایی بر ما بود اما به هر قیمتی بود، نگذاشتم که ایران ناقض این توافق باشد.
روحانی با اشاره به اینکه دولت سختی‌های فراوانی را برای حفظ برجام متحمل شد و این تا زمانی بود که دولت امریکا تغییر کرد و فرد جدیدی روی کار آمد، گفت: در سال 1393 می‌توانستیم به توافق نهایی برسیم، اما وزیر خارجه عربستان و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به امریکا اطمینان دادند که قیمت نفت را آنچنان پایین می‌آوریم که ایران مجبور شود هر آنچه را امریکا می‌گوید، به امضا برساند.
روحانی ادامه داد: در اواخر سال 93 و اوایل 94 که قیمت نفت بسیار پایین بود، توانستیم کشور و اقتصاد را حفظ کرده و تورم را کاهش دهیم و در همین سال 94 بود که تورم تک رقمی شد، رشد اقتصادی کشور افزایش یافت، تورم پایین آمد و شرایط اقتصادی کشور آرامش پیدا کرد و در این شرایط بود که آنها به عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی گفتند که تصورات شما اشتباه بوده و ایران تسلیم نمی‌شود و آن وقت در سال 94 قرارداد را امضا کردند.
مذاکره نکردن ساده‌تر از گفت‌وگو
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه تلاشگران صنعت بیمه کشور متخصصان کاهش ریسک در زندگی مردم هستند و این وظیفه در ابعاد دیگر به عهده دولت است، افزود: دولت باید ریسک مردم را کاهش داده و شرایط را برای تعالی و توسعه کشور آماده کند وگرنه اینکه بخواهیم بگوییم مذاکره نمی‌کنیم، یک شعار ساده است که هر کسی می‌تواند آن را بگوید اما زمانی که گفتیم مذاکره می‌کنیم، تازه در ابتدای گرفتاری قرار گرفته‌ایم، چرا که باید در مراحل مختلف با بحث، جدل و استدلال و نظرات حقوقدانان و اقتصاددانان مختلف همراه باشیم.
روحانی با اشاره به اینکه از تحریم و عدم مذاکره همه دنیا، منطقه و ملت ایران ضرر می‌کنند، گفت: ما دولتی نبودیم که از زیر بار یک مسئولیت سخت فرار کنیم و هیچ وقت این کار را انجام ندادیم و می‌دانستیم که انجام دادن برخی از امور چه سختی‌هایی به دنبال دارد؛ می‌دانستم که اگر در نیویورک جواب تلفن رئیس جمهوری امریکا را بدهم، در فرودگاه مهرآباد تهران عده‌ای افراطی می‌آیند و لنگه کفش پرتاب می‌کنند اما همه را به جان خریدم چرا که این چیزها برایم مهم نبود و آنچه اهمیت داشت، این بود که وجدانم راحت بوده و به قولی که به مردم داده‌ام، پایبند باشم و بودم.
رئیس جمهوری افزود: در آن دوران شرایط کشور را آرام کردیم، اما مجدداً رژیم صهیونیستی، عربستان و افراطیون امریکا بر سر ترامپ کلاه گذاشتند، به گونه‌ای که بزرگ‌ترین کلاهی که سر ترامپ رفت، در موضوع برجام بود؛ به او گفتند که «اگر از برجام خارج شده و تحریم‌های فوق‌العاده را علیه ایران اعمال کنید، این نظام سقوط خواهد کرد و آن وقت پیروز بزرگ تاریخ هستی و خواهی گفت که بعد از 41 سال رئیس جمهوری بودم که ایران را درهم شکستم.»
روحانی اظهار کرد: آنان آنچنان اطمینان پیدا کرده بودند که گفتند وقتی بالاترین تحریم تاریخ در 13 آبان سال 97 اعمال و اجرا شود، امکان ندارد که ایران تا 11 دی ماه بتواند به حکومت ادامه دهد و خودشان هم به صراحت اعلام می‌کردند که در ماه ژانویه در ایران خواهند بود.
رئیس جمهوری ادامه داد: ترامپ می‌خواست ادایی شبیه ریگان راجع به شوروی سابق دربیاورد و نمی‌دانست که ملت، جامعه، فرهنگ، جوانان، کارآفرینان و مسئولان ایران برای استقلال و عزت کشورشان تا پای جان می‌ایستند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه باید در ذهن‌ها و در تاریخ بماند که ایران با 6 قدرت بزرگ جهانی قراردادی را امضا کرد که آنان آن را زیر پا گذاشتند و ما ناقض نبودیم، اضافه کرد: هنوز هم به این توافق عمل می‌کنیم و اگر امروز هم کاهش تعهدات داریم، در چارچوب همین قرارداد است.
چرا با ترامپ در نیویورک دیدار نکردم
روحانی با بیان اینکه امروز به دنبال حل مسائل هستند و بیشتر از همه امریکا به دنبال این موضوع است، گفت: در نیویورک، امریکایی‌ها در ذهن سران کشورها این موضوع را جا انداخته بودند که همه کارها با گفت‌وگو درست می‌شود و اشکال از طرف ایران است و نمی‌خواهد مذاکره کند، امریکا می‌خواست باری را که بر دوش داشت، به ایران منتقل کند و این را نه یک نفر از سران، بلکه تمام کسانی که با من دیدار داشتند، گفتند و خواستار این بودند که ملاقات با رئیس جمهوری امریکا را قبول کنم.
رئیس جمهوری ادامه داد: می‌خواستیم این توطئه و نقشه را بشکنیم و به همه دنیا بگوییم که برای ملاقات و ارتباط مشکلی نداریم، بلکه می‌خواهیم ابتدا رئیس جمهوری امریکا تمامی تحریم‌ها را بردارد و ساعتی بعد ملاقات خواهیم کرد.
روحانی افزود: این حربه را از دست امریکایی‌ها گرفتیم و اعلام کردیم که اگر امریکا همه تحریم‌‌ها علیه ایران را بردارد، ساعتی بعد می‌توانیم ملاقات داشته باشیم چرا که همه سران 1+5 در نیویورک حضور داشتند، منتها امریکایی‌ها می‌خواستند ابتدا ملاقات انجام شود و پس از آن در مورد لغو تحریم‌ها گفت‌وگو کنند و این بدان معنا بود که می‌خواستند به هوش ایرانی و ملت ایران تردید وارد کنند و این در حالی است که ما نه می‌‌خواهیم کلاه سرمان برود و نه می‌خواهیم کلاه سر کسی بگذاریم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز هم این موضوعات مطرح است و کشورهایی پیام‌هایی در این باره عنوان می‌کنند، گفت: خدمت ملت ایران می‌گویم هر وقت امریکا حاضر شود تحریم غلط، غیرقانونی، ظالمانه و تروریستی خود را کنار بگذارد، بلافاصله سران ایران و 1+5 می‌توانند با هم ملاقات کنند و ما در این باره هیچ مشکلی نداریم.
روحانی با تأکید بر اینکه ایران در موضوع تحریم نه آغازگر و مقصر بوده و نه امروز لجبازی می‌کند، گفت: در ذهن برخی افراد و جوانان این مسأله وجود دارد که به دنبال لجبازی هستیم، در حالی که باید برویم مذاکره کنیم و تحریم‌ها را به پایان برسانیم و این در حالی است که ما این بهانه را از آنان گرفته‌ایم و معتقدیم که تحریم‌های غلط و ظالمانه باید در ابتدا کنار گذاشته شود و بعد صحبت از مذاکره کنیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه در شرایطی که حق ما تأمین نشود، همه باید دست به دست هم داده و در کنار هم ایستادگی کنیم، تأکید کرد: در این شرایط 16 آذر دانشگاه‌های ما باید این باشد که بگوید راه برای ایستادگی و مقابله در برابر اقدامات تروریستی اقتصادی امریکا چیست و در تمام دانشگاه‌ها همه دانشجوها و اساتید باید یک شعار را امسال داشته باشند و آن شعار علیه ترور اقتصادی و تروریست‌های اقتصادی و آمادگی برای ایستادگی و مقابله در برابر تحریم‌های ظالمانه است.

بـــرش
نسبت به بازداشتی‌های اخیر سختگیری نکنیم

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه در حوادث چند روز گذشته دچار مسائلی شدیم که البته در سال 98 قابل پیش‌بینی بود و این را به دوستان گفته بودم، خاطرنشان کرد: در میان دستگیر شدگان حوادث اخیر برخی افراد اصلاً گناهی ندارند که باید آزاد شوند و عده‌ای دیگر هم مرتکب اشتباهی شده‌اند که نباید نسبت به آنها سختگیری کنیم؛ جوانی بوده که به خیابان آمده و شعاری داده است و حالا نباید نسبت به او سختگیری کنیم.
او اضافه کرد: در این حوادث عده‌ای با سلاح سرد و گرم آمده‌اند و فروشگاه‌ها را تاراج کرده و آتش زدند که باید این افراد تفکیک شوند و قوه قضائیه تلاش بیشتری داشته باشد. البته با مجرمان هم باید در حد قانون برخورد شود و با کسانی که تخلف و جرم کوچکی مرتکب شده‌اند نیز با رأفت اسلامی برخورد شود.
رئیس جمهوری با بیان اینکه آن افرادی که به صورت سازمان یافته در این حوادث حضور پیدا کرده‌اند و اعترافات آنان در آینده پخش خواهد شد و برنامه‌ریزی‌شان برای این اقدامات بیش از 2 سال بوده است، افزود: آنان سال گذشته و امسال در مقاطع مختلف می‌خواستند این اقدامات را به انجام برسانند و برای امسال برنامه‌ریزی‌شان برای اواخر دی‌ماه و ایام نزدیک به انتخابات بود اما وقتی که این طرح اعلام شد، اربابان آنان از خارج از کشور به آنان گفتند که الان موقعیت خوبی به وجود آمده است و آنان را به خیابان‌ها کشاندند.
روحانی با بیان اینکه وزیر کشور روز گذشته گزارش مفصلی از جریانات اخیر از ابتدا تا پایان به من ارائه کرده است، گفت: هیأتی 3 نفره متشکل از معاون حقوقی رئیس جمهوری، وزیر کشور و وزیر دادگستری تعیین کردم تا همه موارد را بررسی کرده و در اسرع وقت گزارش آن را ارائه کنند.
رئیس جمهوری با اشاره به کشته شدن عده‌ای از مردم در حوادث اخیر و مسائلی که در این زمینه مطرح است، گفت: برخی به طور اتفاقی به خیابان آمده و در حادثه‌ای کشته شدند، عده‌ای برای دفاع از محل کسب یا خانه خود کشته شده‌اند که اینها در مواردی حکم شهید دارند و برخی نیز با گلوله‌هایی کشته شدند که البته با پزشکی قانونی می‌توان مشخص کرد که این گلوله‌ها از آن دسته‌ای نبوده که در اختیار نیروهای نظامی قرار دارد یا گلوله‌های شکاری یا دیگر گلوله‌ها بوده است.
روحانی افزود: همه آنانی که در این حوادث کشته شده‌اند آشوبگر نبودند و اگر کسی در محله یا شهری کشته شده است، نباید فوراً بگوییم که او آشوبگر بوده، بلکه ممکن است بی‌گناه بوده یا می‌خواسته از خود دفاع کند  یا داشته عبور می‌کرده و یا یک شعار ساده داده است. رئیس جمهوری اظهار کرد: از این هیأت 3 نفره می‌خواهم که گزارش نهایی خود را هر چه سریع‌تر تهیه کرده و به من ارائه کنند و بیمه‌ها نیز در حد توان نسبت به جبران خسارت آنهایی که آسیب دیده‌اند اقدام کنند. روحانی تأکید کرد: ملت ایران در این حوادث بزرگواری و عظمت خود را نشان دادند و امیدواریم همگی بتوانیم خادمان خوبی برای این مردم بزرگوار باشیم.