آقای شهردار پاسخ دهید

مجید ابهری‪-‬ مطالبه‌گری و پرسشگری از سوی مردم به ویژه نخبگان و احساس مسئولیت و پاسخگویی از سوی مسئولان یکی از نشانه‌های اصلی در مدیریت منطقی جامعه و مهم‌ترین واکسن در پیشگیری از آشفتگی‌های مدنی می‌باشد. این سومین نوشتاری است که خطاب به شهردار تهران نوشته شده و دریغ از یک پاسخ به آنها. اما اخیرا در خبرها آمده بود که به دنبال جستجوی بوی نامطبوع شهر تهران هستند و به زودی منشاء آن یافته خواهد شد. موضوعی که براساس گذشت زمان به دست فراموشی سپرده شد، اما در ذهن جامعه باقی مانده است. آقای شهردار! درجایی شما گفته بودید که برای مقابله با آلودگی‌ هوا به دنبال ایده‌های جدید هستید (البته راهکارهای نوین، رهایی بخش شهروندان از این چالش بزرگ می‌تواند باشد) اما هنوز پیشنهادات و راهکارهای گذشته به کار بسته نشده‌اند. 6 سال است که حتی یک اتوبوس به ناوگان شهری تحویل نشده حالا که دیگر اختلاف سلیقه سیاسی بین جنابعالی و مسئولان وجود ندارد، علت این کاستی چیست؟ چرا نباید مردم بدانند؟ وقتی آلوده‌سازی فضای شهر، توسط اتوبوس‌ها در خیابان‌ها مشاهده می‌شود اولین سوالی که در ذهن شهروندان نقش می‌بندد این است که شهرداری در این زمینه چه می‌کند؟
آقای شهردار! بعضی از موتورسیکلت‌ها تا 4 برابر یک خودرو ایجاد آلودگی می‌کنند. درحالی که در تایوان و هنگ کنگ چندین برابر ما موتورسیکلت وجود دارد اما این همه آلودگی و مشکلات ایجاد نمی‌شود، ریشه آن در کجاست؟ صد البته عرضه و استفاده از موتورسیکلت‌های برقی که در کشور ما یک حرکت لاکچری به حساب می‌آید. چند روز قبل در شورای شهر مصوبه‌ای در زمینه رسیدگی به مسائل مربوط به آشفتگی‌های چند روز پیش تهران به وجود آمد و این سرعت واقعا تعجب آور شد، اما ای کاش شورای شهر درباره تمام مشکلات شهری یا حداقل اساسی‌ترین آنها نیز با نصف سرعت یاد شده اقدام می‌کرد. مسائلی مثل زباله‌گردی، تفکیک زباله و تعیین تکلیف پسماندها که بدون مزایده عمومی‌مجددا با اندک افزایش قیمت‌ها به پیمانکاران قبلی واگذار شد و خزانه شهر را از یک درآمد کلان برای هزینه نمودن در امور ضروری محروم کرد. تا چه وقت باید شاهد استثمار کودکان توسط کارفرمایان تفکیک زباله باشیم؟ هیچ فرقی نمی‌کند این کودکان ایرانی باشند و چه غیر آن، در هر حال کودکان بی‌دفاع‌ترین و مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند و سازمان شما موظف به دفاع از حقوق آنهاست. متاسفانه شورای شهر با حرکات خود موجب بدبینی مردم به یک طیف گسترده سیاسی گردیده و می‌گردد که قطعا در دیدگاه‌های مردم در امور سیاسی تاثیر مستقیم خواهد داشت. آقای شهردار! دعا کردن برای ایجاد عوامل پاک‌سازی طبیعی هوا، خیلی خوب و موثر است اما در کنار آن باید ایده‌ها و تصمیمات کارآمد نیز انجام پذیرد. تبلیغات بر در و دیوار شهر در مورد فعالیت‌های شهرداری بسیار خوب است و باعث اطلاع‌رسانی به شهروندان می‌گردد اما وقتی با توجه به عظمت سازمانی و ظرفیت انسانی و فنی شهرداری، بازسازی و تعمیر دو سردر در کارنامه شهرداری ثبت و اعلام می‌شود، مردم می‌پرسند آیا وقت آن نرسیده که با قطع درختان و مقابله برج سازی در کوچه‌های باریک مقابله گردد؟ آقای شهردار! به عنوان یک معلم که 40 سال از عمر و جوانی‌ام را در آسیب‌شناسی اجتماعی به طور نظری و میدانی صرف کرده‌ام از شما می‌خواهم در کنار گرمخانه‌ها و مددسراها فکری به حال کودکان کار و خیابان
بنمایید. صد البته امکانات موجود در زمینه‌های بازپروری و آموزش معتادان بی‌خانمان تا سه سال پیش در مناطق شهرداری وجود داشت و بسیار مناسب و کارآمد بوده است. لازم است تعدادی از کارشناسان را برای بررسی این امکانات مامور نمایید و فکری به حال افزایش ناوگان حمل و نقل شهری کنید. آنگاه ملاحظه خواهید کرد که بهتر از باد و باران آلودگی شهر کاهش خواهد یافت. امیدوارم نخبگان اجتماعی و اساتید تخصصی به دعوت شما به کمک شهرداری آمده و شهر را از این آشفتگی بصری، نجات دهند.