صف معترضان از آشوبگران جداست

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری خود گفت: از منظر دستگاه قضا، صف معترضان و کسانی که به گرانی بنزین اعتراض داشتند و همچنین کسانی که به دلیل نگرانی بابت اینکه افزایش بهای سوخت در افزایش بهای دیگر کالا‌ها و خدمات تاثیر داشته باشد معترض بودند از صف اراذل و ا‌وباش و اغتشاشگران جدا است. سخنگوی قوه قضاییه بیان داشت: به هیچ وجه کسانی که در مقام اعتراض به خیابان آمدند و علیرغم اینکه تجمعات خیابانی آن‌ها فاقد مجوز قانونی بود؛ اراذل و اوباش و اغتشاشگر نمی‌دانیم.
اسماعیلی درادامه گفت: در همه استان‌ها، روسای کل و دادستان‌های مراکز استان‌ها و دادستان‌های شهرستان‌ها موظف شدند در کنار دادیاران و باز‌پرسان و ماموران امنیتی و انتظامی حضور پیدا کنند و به جداسازی کسانیکه در زمره آشوبگران و اراذل و اوباش بودند با کسانیکه در زمره معترضین بودند، سرعت ببخشند. وی ادامه داد: با اجرای این برنامه‌ها، خوشبختانه اکثریت بازداشت شدگان حوادث اخیر که در روز‌های اغتشاشات بازداشت شده بودند آزاد شدند و امروز عدد بازداشتی‌های ما نسبت به روز‌های اغتشاشات به حداقل رسیده است.
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: به عنوان مثال در تهران تعداد بازداشتی‌های روز‌های اغتشاشات که هنوز بازداشت هستند، حدود سیصد نفر هستند که در مورد همین افراد هم تاکید شده که باز هم مقامات قضایی با بررسی‌های دقیق وضعیت بازداشت شدگان را روشن کنند و پرونده کسانی که در زمره اغتشاشگران و خرابکاران هستند، به دادگاه در اسرع وقت ارسال شود و کسانیکه باید با تدابیر قضایی آزاد شوند، آزاد خواهند شد.
اسماعیلى در پاسخ به سوالى مبنى بر اینکه گفته شده در آشوب‌هاى اخیر تعدادى از دانشجویان دستگیر شدند، وضعیت دانشجویان دستگیر شده به چه صورت است؛ گفت: همان طور که اشاره کردید ما در این حوادث بازداشتى‌هایى از اقشار مختلف داشتیم و تعدادى از دانشجویانى که در زمره معترضان بودند را جزء اراذل و اوباش و اغتشاشگران نمى‌دانیم، برخی از دانشجویان در فرایند مهار و کنترل این آشوب‌ها بازداشت شدند؛ اما به لحاظ نگاه ویژه ریاست قوه قضاییه به قشر دانشجو، دستور دادند که در مورد این قبیل از بازداشت شدگان ویژه‌تر نگاه شود. امروز از تعداد دانشجویان بازداشتى، اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها آزاد شدند و بازداشتى‌هاى فعلى از دانشجویان ما کمتر از انگشتان یک دست است.


سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره رقم کشته‌ها و زخمی شدگان حوادث اخیر نیز گفت: اولا صراحتا اعلام می‌کنم که اعداد و ارقامی که توسط گروه‌های معاند اعلام می‌شود کذب محض است و آمار با آنچه که آن‌ها ادعا می‌کنند تفاوت جدی دارد و بسیار کمتر از ارقام ادعایی خود آنهاست.
وی ادامه داد: خود آن‌ها هم یک رقم ادعا و هم یکسری اسامی اعلام می‌کنند و ملاحظه می‌کنید بین رقم ادعایی و اسامی اعلامی فاصله زیادی است؛ رقم ادعایی که کذب محض و آمار‌سازی است و اسامی آن‌ها هم دروغ است.
اسماعیلی تاکید کرد: در بین اسامی که آن‌ها اعلام کردند ما افراد متعددی را داریم که زنده هستند و با آن‌ها مصاحبه کردیم و مشخصات دقیق‌شان وجود دارد؛ کشته‌های بی ربط و درگذشتگان عادی را هم اینجا آوردند که نمونه مصاحبه آن را که خانواده نیکتا اسفندانی است، مشاهده کردید. چقدر سر و صدا کردند که دختر چهارده ساله‌ای که در اغتشاشات به ضرب گلوله کشته شده است، خانمی که هیچ‌ربطی به این موضوعات نداشته و هم پزشکی قانونی تایید کرده و هم خانواده که در اثر مسمومیت فوت کرده است.
وی افزود: این‌ها اشخاصی را در بیمارستان‌ها داشتند که اگر کسی مرد به ما اسم دهید که به این‌ها اعلام شده که در بیمارستان ما یک دختر خانمی به نام نیکتا اسفندانی مرده و آن‌ها نیز اسم وی را به عنوان کشته شدگان اغتشاشات اخیر بردند.
اسماعیلى در ادامه و در پاسخ به سوالى مبنی بر اینکه با توجه به اینکه حمایت آمریکا از اغتشاشگران نشان دهنده نقض قوانین بین‌المللى است، دستگاه قضایى براى پیگرد این رفتار مخرب آمریکا در مجامع بین المللى چه اقدامى را اتخاذ کرده است، گفت: تا امروز بیش از ٣۶٠ پرونده شکایت شهروندانمان علیه دولت آمریکا را رسیدگی کرده‌ایم و دادگاه ما تا امروز بالغ بر ١٣٠ میلیارد دلار راى بر محکومیت دولت آمریکا و به نفع شهروندان آسیب دیده از اقدامات دولت آمریکا صادر کرده است که به لحاظ اینکه این آرا باید در عرصه بین المللى اجرا شود همین جا از دولت و وزارت امور خارجه تقاضا مى‌کنم به اجراى این احکامى که به نفع شهروندان ما و علیه دولت آمریکا صادر شده، کمک کنند.
>جزئیات پرونده باند پولشویی در گلستان
وى در پاسخ به سوالى مبنى بر اینکه در ارتباط با آخرین جزئیات پرونده باند پولشویى در گلستان توضیح دهید، اظهار کرد: بر اساس بررسى‌هاى انجام شده حدود ٣٠٠ نفر از اعضاى این باند هستند و مبلغى که در حوزه پولشویى و سوءاستفاده‌هاى مالى مطرح است بیش از پنج هزار میلیارد تومان رقم فعالیت مجرمانه این گروه اعلام شده است.
به گزارش میزان، سخنگوى قوه قضاییه ادامه داد: خوشبختانه، با تدابیر جدید قوه قضاییه ما در همان ابتداى امر سعى مى‌کنیم اموالى که متعلق به این باند‌ها هست را شناسایى کنیم تا از بین نرود. در ارتباط با این باند ٧٨ نفر را ممنوع المعامله کردیم تا اموال خود را جابجا نکنند و ١۵٣ نفر را ممنوع الخروج کردیم. ١٨٠حساب بانکى را بستیم و از اعضاى این باند تا امروز ٣٠ کیلو شمش طلا توقیف شده است. چهار خودروى گران قیمت با ارزش ١۵ میلیارد تومان، ١٠ ملک در منطقه گران قیمت املاک گرگان، یک زمین کشاورزى با عرصه بیش از ٢٠٠ هکتار، ١٠٠ دستگاه خودروى سنگین و نیمه سنگین و بیش از ٣٠٠ سند رسمى ملکى را توقیف و همچنین املاک و مستغلات مربوط به این گروه را در قبرس و افغانستان شناسایى کردیم.