علت اجرای طرح، ایجاد مانع برای واردات بنزین در شرایط تحریم است

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار صمیمی با جمعی از افراد دارای معلولیت، نخبگان معلول و نمایندگان تشکل‌های فعال در حوزه معلولان در تشریح مشکلات پیش روی دولت یازدهم و دوازدهم، اظهارداشت: در دو سال اول دولت یازدهم در تحریم قرار داشتیم، بعد از آن با کاهش شدید قیمت نفت مواجه شدیم به طوری که قیمت نفت به طور میانگین از 112 دلار در هر بشکه به کمتر از 30 دلار رسید و فشار اقتصادی زیادی به دولت وارد شد. رئیس جمهور گفت: البته اواخر سال 94 و در سال 95 با اجرایی شدن توافق برجام توانستیم نفت بفروشیم و روابط بانکی و تجاری با کشورها داشته باشیم و سرمایه گذاران خارجی و داخلی موفق به سرمایه گذاری در کشور شدند و شرایط بهتر شد اما دوباره با خروج غیرقانونی آمریکا از برجام با مشکل تحریم و فشار اقتصادی بی سابقه‌ای مواجه شدیم.
روحانی در ادامه با اشاره به وقوع حوادث و بلایای طبیعی همچون زلزله کرمانشاه و سرپل ذهاب در سال 97 و سیل گسترده اوایل سال جاری که 25 استان کشور را در برگرفت و خسارت‌های فراوانی ایجاد کرد، افزود: همه تلاش دولت در سال‌های اخیر این بوده که برغم مشکلات اقتصادی خسارت‌های عظیم زلزله و سیل در کشور را جبران کند. رئیس جمهور در همین رابطه به گزارش ارائه شده از سوی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درمورد بازسازی و ساخت واحدهای مسکونی ویران شده بر اثر زلزله اشاره کرد و اظهارداشت: با تلاش‌ها و اقدامات انجام شده تاکنون 70هزار واحد مسکونی بازسازی شده و از 66 هزار واحد احداثی نیز حدود 55 هزار واحد مسکونی تکمیل شده و واحدهای باقیمانده نیز به زودی آماده و تحویل داده خواهد شد.
روحانی در ادامه به تحریم بی سابقه آمریکا علیه ملت ایران با خروج از برجام و اعمال فشار اقتصادی سنگین به ملت اشاره کرد و افزود: این تحریم‌های بی سابقه که به گفته خودشان سخت ترین فشار اقتصادی بوده است با این هدف انجام شد که به خیال خودشان تا پایان سال 98 ما را به زانو درآورند و نه تنها آمریکا که کشوری جانی و تروریست است، سایر کشورها نیز فکر می‌کردند این اتفاق در مورد ایران خواهد افتاد. رئیس جمهور افزود: برغم همه این فشارهای اقتصادی سنگین و تحریم‌های ناعادلانه، مردم ایران عزت خود را حفظ کردند و با مقاومت و تحمل سختی‌ها، از شرایط سخت ایجاد شده عبور کرده و پیروز شدند و نشان دادند که با ایستادگی و مقاومت خود اجازه نخواهند داد دشمن به اهدافش دست یابد.
روحانی با بیان اینکه با مقاومت ملت، امروز شرایط به گونه‌ای است که آنها خودشان بدنبال گفت و گو و مذاکره هستند و پیام‌های خصوصی می‌فرستند، گفت: پیام‌ها و درخواست‌هایی که به صورت خصوصی برای مذاکره می‌فرستند برخلاف شعارهایی است که به صورت عمومی مطرح می‌کنند و اروپایی‌ها که واسطه هستند نیز این را می‌دانند.


رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه تلاش ما این است که فشار را بر قشر آسیب پذیر کاهش دهیم، گفت: علت اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین این بود که با افزایش بی رویه مصرف، در شرایط تحریم نیازمند واردات بنزین نشویم. (پیش از این آفتاب یزد در سرمقاله خود مطرح کرده بود که یکی از دلایل عمده سهمیه‌بندی و گرانی بنزین، بیم از تحریم‌های ظالمانه آمریکاست.) روحانی با بیان اینکه با ادامه روند افزایش مصرف بنزین، در سال 1400 دوباره به وارد کننده بنزین تبدیل می‌شدیم، افزود: برای اینکه بتوانیم خودکفا باشیم و مصرف بنزین را کنترل کنیم، طرح سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین اجرا شد و درآمد حاصل از این طرح که حدود 31 هزار میلیارد تومان است نیز به طور کامل در اختیار اقشار آسیب پذیر جامعه قرار می‌گیرد. روحانی با بیان اینکه قبول داریم بدلیل فشارهای بی‌سابقه دشمنان، حرکت توسعه کند شده است، گفت: برغم همه مشکلات این حرکت متوقف نشده و ما دنبال توسعه راه آهن چابهار به زاهدان هستیم و سعی خواهیم کرد تا آخر دولت این طرح افتتاح شود.
رئیس جمهور افزود: این دولت در همین شرایط سخت گاز را به زاهدان رساند و در همین شرایط سخت بود که خط ترانزیت ریلی از جمهوری آذربایجان و روسیه تا رشت و بندرعباس و در آینده چابهار ادامه می‌یابد.
به گزارش ایرنا، روحانی با بیان اینکه باید بیشتر به فکر اقشاری که در سختی و مشکلات هستند باشیم، گفت: متاسفانه بر اثر حوادث طبیعی و غیرطبیعی گوناگون از جمله تصادفات، سیل و زلزله و بیماری‌های ژنتیکی و غیر ژنتیکی که جامعه با آن درگیر است معلولیت‌ها رخ می‌دهد پس ما باید کاری کنیم که این علت‌ها کاهش یابد و با قوانین کارآمد مانع از بروز معلولیت‌های جدید شویم.