شرایط دشوار مسافرکش‌های شخصی

تاکسی‌های معمولی و اینترنتی سهمیه مشخص بنزین دارند اما مسافربرهای شخصی که شغل دوم و پاره‌وقتشان مسافرکشی است این روزها دچار مشکل شده‌اند.
این مسافرکش‌ها از قشر ضعیف جامعه بوده و اکنون مستاصل هستند
آفتاب یزد- گروه اقتصادی: مسافرکش‌های شخصی سهمیه بنزین ندارند. مسئولان می‌گویند مسافربرهای شخصی از آنجایی که ساماندهی ندارند، نمی‌توان سهمیه‌ای برای آنها تعیین کرد.اما آنها فراموش کرده‌اند که بخش عظیمی از جمعیت ایران به خاطر عدم تامین مالی ومشکلات معیشتی، مسافرکشی را شغل دوم خود برای خود برگزیده‌اند و از آنجایی که قادر به کار تمام وقت در تاکسی‌های اینترنتی و آنلاین نیستند، نمی‌توانند زیر مجموعه این بخش بروند و از سهمیه بنزین بر اساس پیمایش هفتگی رانندگان اینترنتی استفاده کنند.
بخش قابل توجهی از مردم ایران به دلیل مشکلات معیشتی به صورت پاره وقت مسافرکشی می‌کنند. آنها بعد از کار نخست‌شان برای تامین هزینه‌های زندگی به کار دومی که مسافربری نام دارد، می‌پردازند تا حداقل بخشی از چاله چوله‌های زندگیشان را پر کنند. این افراد طیف وسیعی را از اقشار جامعه کارگری، کارمندی، معلمان و سایر مشاغل آزاد و نیمه آزاد دربرمی‌گیرد.


> کار دوم بخش عظیمی از جامعه مسافر کشی است
از آنجایی که طبق برآوردهای رسمی برای زندگی در کلان شهرها حداقل باید 6 میلیون درآمد داشت و بیشتر این افراد حقوق‌های حداقلی دارند، بنابراین برای تامین مخارج کمرشکن زندگی پس از کار اولشان مسافرکشی می‌کنند تا درآمدی را کسب کرده و بتوانند زندگی خود را بچرخانند. اما با ماجرای سهمیه‌بندی و افزایش نرخ بنزین آنها دیگر مسافرکشی برایشان صرفه اقتصادی ندارد، چه آنکه خرج بنزین بیشتر از درآمدی است که کسب می‌کنند.آنها چون کارشان نیمه وقت است نیز نمی‌توانند از سهمیه بنزینی تاکسی‌های آنلاین بهره ببرند. بنابراین در سردرگمی قرار گرفته‌اند و نمی‌دانند برای تامین هزینه‌های زندگی از این پس چه کنند.
> چرا نمی‌توان برای مسافرکش‌های شخصی سهمیه تعیین کرد؟
چندی پیش محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد بنزین مسافربرهای شخصی در پی سهمیه‌بندی گفته بود که مسافربرهای شخصی از آنجایی که ساماندهی ندارند، نمی‌توان سهمیه‌ای برای آنها
تعیین کرد.
وی با بیان اینکه براساس قانون مدیریت حمل ونقل عمومی در داخل شهرها برعهده شهرداری‌ها است، گفت: برای مسافربرهای شخصی سهمیه‌ای در نظر گرفته نشده اما تاکسی‌های اینترنتی سهمیه دارند و مسافربرهای شخصی می‌توانند در این شرکت‌های اینترنتی فعالیت کنند.
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه برای پیوستن و ثبت نام مسافرکش‌های شخصی در شرکت‌های اینترنتی مسیر هموار است، افزود: اگر رانندگان مسافرکش‌های شخصی در این شرکت‌های اینترنتی عضو شوند علاوه بر اینکه موضوع جا به جایی مسافران ساماندهی می‌شود؛ رانندگان نیز می‌توانند از سهمیه شرکت‌های مسافربر اینترنتی استفاده کنند و در نهایت قیمت‌ها افزایش پیدا نمی‌کند.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که مسئولان توجهی ندارند که کار دوم مردم ما مسافرکشی است واین امر هم به خاطر زیر ساختهای غلط جامعه از یک سوی و ناچاری مردم برای تامین معیشت زندگیشان از سوی دیگر است. بنابراین بخشی از آنها نمی‌توانند به طور تمام وقت در تاکسی‌های آنلاین کار کنند و از سهمیه بنزین این تاکسی‌ها بر اساس پیمایش هفتگی رانندگان استفاده کنند.
> روایت متفاوت حسام الدین آشنا
موضوع مسافرکشی این افراد حتی مورد اشاره مشاور رئیس جمهور قرار گرفته است. حسام الدین آشنا با انتشار توییتی در این خصوص نوشت: "چراغ بنزینش روشن شده بود. ‏گفت: تمام شد؛ ۱۰ لیتر زدم ۳۰ تومن ولی باهاش فقط ۲۶ تومن کار کردم.جماعت زیادی از راه مسافرکشی با ماشین شخصی زندگی می‌کنند یا به کمک آن به عنوان کار دوم زندگی شان را اداره می‌کنند."
این موضوع نشان می‌دهد که باید فکری به حال مسافرکشهای شخصی پاره وقت کرد که کار دومشان مسافربری است.
> افراد آبرومندی که برای تامین زندگیشان
مسافرکشی می‌کنند
سلمان خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با آفتاب یزد در این خصوص گفت: با افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که به وجود آمده بحث مسافرکش‌های شخصی است.افرادی آبرومند که برای حفظ آبرو و تامین قسمتی از هزینه‌های زندگی خود پس از ساعت کاری با ماشینهای خود مسافرکشی می‌کنند و علاوه بر کسب درآمد تاثیرات مثبتی هم در روند حمل ونقل شهری دارند و آسایش مردم را تامین می‌نمایند.
وی ادامه داد: با وجود احترامی که برای رانندگان تاکسی قایل هستم اما بارها مشاهده کرده‌ام که برخی رانندگان تاکسی مردم کنار خیابان را سوار نمی‌کنند و دنبال مسافر دربست هستند. بنابراین عمده مشکل مردم برای حمل ونقل درون شهری را همین مسافرکشهای شخصی برطرف می‌کنند.افرادی که شغل دومشان مسافرکشی است و برای کسب درآمد پس از ساعات کار وطی روزهای تعطیل مسافرکشی کرده و موجب آسایش مردم می‌شوند.
> دولت باید مشکل مسافر کش‌های شخصی را
ساماندهی کند
وی تصریح کرد: متاسفانه دولت سازماندهی در این زمینه انجام نداده است. دولت بررسی نکرده مسافرکش‌ها در شهرهای کلان بعد از افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین چه باید بکنند. بخشی از این افراد ساکنان حاشیه نشین شهرها هستند و به درآمد حاصل از مسافرکشی واقعا احتیاج دارند.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به سخنان مسئولان شهرداری برای مسافرکش‌های شخصی تصریح کرد: وظیفه شهرداری ارایه خدمات به شهروندان است. در ماجرای ریز شیک برف جزیی شهرداری غافلگیر می‌شود و نمی‌تواند از پس آن برای آسایش شهروندان برآید، بنابراین چگونه در خصوص سازماندهی مسافرکش‌های شخصی سخن به میان می‌آورند؟
> میلیادرهایی که سهمیه بنزین دارند!
خدادادی با اشاره به این که معتقد است در ماجرای افزایش قیمت بنزین بخش عظیمی از قشرهای جامعه متضرر شده‌اند، خاطرنشان کرد: این قشر عظیم همین مسافرکش‌های شخصی هستند. ما متاسفانه مشاهده می‌کنیم آقایان سرمایه دار و آنهایی که ماشینهای مدل بالای چند میلیاردی دارند و در برج‌های مطرح پایتخت زندگی می‌کنند، حتی در پارکینگ‌هایشان چند تاکسی گرفته‌اند تا بتوانند در محدوده طرح ترافیک تردد کنند و حتی برای مسافرتهایشان هم از سهمیه بنزین این تاکسی‌ها استفاده می‌کنند و به راحتی سهمیه بنزین می‌گیرند نحوه استفاده از بنزین سهمیه‌ای برایشان فراهم است، اما مسافرکش‌های شخصی ما از سهمیه بنزین محرومند و نمی‌توانند دیگر هزینه‌های زندگی خود را تامین نمایند.
وی افزود: باید برای قشر مسافرکش که شغل دومش این کار است فکری کرد.دولت برای آنها برنامه ریزی و سازماندهی در نظر نگرفته است. بنابراین باید در سیاستهایش تجدید نظر کند و برای آنها نیز امتیاز قایل شود. این سازماندهی می‌تواند تحت عناوین خاصی باشد. ما باید برای رفع مشکل این قشر جامعه تلاش کنیم،چرا که آنها از اقشار عظیم مستضعف و وفادار به نظام وانقلاب هستند.دولت باید برای آنها نیز برنامه ریزی کند و ساماندهی‌شان نماید.