مذاکرات دیپلماتیک ایران در ژاپن عراقچی پیام ویژه روحانی را به آبه شینزو تقدیم کرد

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان که پس از سفر به پکن و شرکت در نشست مشورتی میان ایران و چین به ژاپن سفر کرده است، روز گذشته با توشی میتسو موتگی، وزیر امور خارجه ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار ابتدا موتگی وزیر امور خارجه ژاپن با اظهار خرسندی از دیدار با معاون وزیر خارجه و فرستاده ویژه رئیس جمهوری ایران گفت: ما نگران شرایط در خاورمیانه هستیم و باید با تلاش‌های دیپلماتیک تنشش‌ها را کاهش دهیم. وزیر امور خارجه ژاپن ضمن تاکید مجدد بر حمایت این کشور از برجام خواستار خویشتن‌داری همه طرف‌ها برای جلوگیری از تنش بیشتر شد.
در این دیدار عراقچی هم با ابلاغ سلام محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان، درخصوص شرایط منطقه گفت: منطقه خاورمیانه در شرایط حساسی است و همکاری برای کاهش تنش‌ها بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز و ضروری است. عراقچی درخصوص برجام ضمن تشریح وضعیت پیش آمده گفت: هدف ما خروج از برجام نیست بلکه ما پس از یک سال صبر و مشاهده عدم انجام تعهدات از سوی کشورهای اروپایی، تصمیم به کاهش تعهدات گرفتیم و درصورت برداشته شدن تحریم‌ها و برخورداری ایران از مزایای این توافق به تعهدات برجام باز می‌گردیم. در این دیدار طرفین درخصوص روابط دو جانبه و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله شرایط در خلیج فارس و خاورمیانه و سایر موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
عراقچی همچنین در دیدار خود با آبه شینزو نخست وزیر ژاپن با اشاره به طرح صلح هرمز که از سوی رئیس جمهوری کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد، گفت: ایران به منظور حفظ امنیت و صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متاثر می‌شوند را به حمایت از ائتلاف امید یعنی ابتکار صلح هرمز دعوت می‌کند. در این رابطه با توجه به نقش منحصر به فردی که ژاپن دارد ما آماده همکاری و رایزنی‌های بیشتر با ژاپن در این زمینه هستیم. عراقچی همچنین مواضع جمهوری اسلامی ایران در برجام را تشریح و اعلام کرد درصورت برداشته شدن تحریم‌ها، ایران آمادگی دارد به اجرای کامل برجام بازگردد. گفتنی است نخست وزیر ژاپن نیز در این دیدار تاکید کرد که کشورش کماکان از برجام حمایت می‌کند و به نقش دیپلماتیک خود ادامه خواهد داد.