پرونده ناتمام بوی مرموز پایتخت

روز دوشنبه بوی نامطبوعی بار دیگر در برخی مناطق پایتخت از جمله مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ و بخشی از منطقه ۲ تهران به مشام رسید که همانند اتفاق مشابه در دی ماه سال گذشته مسوولان تاکنون اظهارنظر قطعی درباره منشا آن نکرده‌اند. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم با اشاره به تفاوت این بو با بوی به استشمام شده در سال گذشته، احتمال می‌دهد که منشا آن خارج از شهر تهران باشد. به گزارش ایسنا، دی ماه سال گذشته بوی نامطبوعی بخش‌هایی از پایتخت را فراگرفت. آن زمان فرضیه‌های مختلفی از جمله شیرابه‌های آرادکوه، فاضلاب، ماده شیمیایی مرکاپتان - که به گاز شهری‌ تزریق می‌شود - به عنوان منشا بوی نامطبوع پایتخت مطرح شد اما هیچگاه منشا دقیق این بو اعلام نشد و این موضوع مسکوت ماند تا اینکه روز ۱۰ آذرماه دوباره بوی مرموزی بخش‌هایی از پایتخت را فرا گرفت و باعث شد که پرونده بوی نامطبوع پایتخت مجدد گشوده و گمانه‌زنی‌ها درباره منشا آن آغاز شود. 
مسئولان مختلفی از تلاش برای یافتن منشا بو خبر داده‌اند که انوشیروان محسنی بندپی – استاندار تهران – یکی از آنها بود. او در این باره گفته بود: در حال حاضر دستگاه‌های سنجش سازمان حفاظت محیط زیست در این مناطق مشغول ارزیابی هستند اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. وی گفت: جهت غالب وزش باد از غرب به جنوب شرقی است اما در برخی مواقع سال، باد از جنوب به مرکز می‌وزد. ما در این حوزه سنجش گازهای موجود در سطح شهر را ارزیابی کردیم اما افزایش غلظتی در گاز خاصی مشاهده نکردیم. وی با بیان اینکه در جنوب تهران 27 کانون انتشار بو وجود دارد که برای آنها نیز اقداماتی صورت گرفته است، تاکید کرد: بوی نامطبوع روز دوشنبه تهران با ناپایداری‌های جوی مرتفع شد. بی‌تردید به محض حصول نتیجه، نتایج به اطلاع مردم خواهد رسید. غلامحسین محمدی - رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران – از ماموریت سازمان مدیریت بحران و سازمان آتش‌نشانی برای یافتن منشأ بوی نامطبوع خبر داده بود. 
محمد رستگاری - معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان تهران - نیز گفته بود: در حال بررسی برای یافتن منشا این بو هستیم. قطعا اگر نوع آلودگی را تشخیص دهیم در مورد مشخص کردن منشا آن نیز می‌توانیم گام موثری برداریم. یکی از گمانه‌زنی‌ها درباره منشا بوی مرموز پایتخت، فاضلاب شهر بود اما محمدرضا کرمی‌نژاد - معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان تهران – اعلام کرد که هیچ یک از سازه‌ها و تاسیسات این شرکت منبع انتشار این بو نیستند. 
از آنجایی که بوی نامطبوع در تهران هم در سال گذشته و هم امسال همزمان با اوج آلودگی هوا در این شهر استشمام شده است، شاید این پرسش را ایجاد کند که ارتباطی با آلاینده‌های هوا داشته باشند اما حسین شهیدزاده – مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - در گفت و گو با ایسنا می‌گوید: بعید است که بوی نامطبوع تهران ناشی از تجمع آلاینده‌ها باشد البته باید این نکته را در نظر داشت که بویی که دیروز در تهران استشمام شد متفاوت با بوی نامطبوع حس شده در سال گذشته بود. 


مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه می‌دهد: سال گذشته به محض انتشار بوی نامطبوع در نقاط مختلف شهر، غلظت دی‌اکسید گوگرد در بعضی ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا افزایش پیدا کرد. وی با بیان اینکه این موضوع نشان می‌دهد که بوی نامطبوع سال گذشته در تهران سبب افزایش گاز دی‌اکسید گوگرد شده بود اما دیروز همزمان با پخش بوی نامطبوع شاهد افزایش غلظت دی‌اکسید گوگرد نبودیم. به گفته شهیدزاده تنها مشابهت بوی امسال با سال گذشته این بود که در هر دو موقعیت باد از سمت جنوب و جنوب شرق به سمت تهران وزیده بود و این در حالی است که بادهای تهران عموما از سمت غرب و جنوب غرب می‌وزند. 
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه می‌دهد: به همین دلیل شاید بتوان گفت که منشا بوی نامطبوع تهران که هر از گاهی استشمام می‌شود از خارج از شهر است. وی با بیان اینکه نمی‌توان در حال حاضر گفت که این بو از سمت آراد کوه یا زمین‌های کشاورزی و دامداری‌های اطراف تهران است، می‌گوید: دستگاه‌هایی وجود دارند که می‌توانند مواد اولیه این بو را تشخیص دهند اما ما در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مجهز به این دستگاه‌ها نیستیم. به گزارش ایسنا در حالی بوی نامطبوع در برخی از مناطق تهران طی روز دوشنبه استشمام شد که سال گذشته تنها گمانه‌زنی دستگاه‌ها در این خصوص مطرح و مسوولان درباره منشا دقیق بو اظهارنظری نکرد. امید می‌رود که امسال درباره علت این اتفاق اطلاع‌رسانی دقیق صورت گیرد تا بار دیگر حتی به شوخی این موضوع امنیتی توصیف نشود. 
به گزارش ایسنا، محسن هاشمی  نیز صبح دیروز پیش از آغاز جلسه شورای شهر با حضور در جمع خبرنگاران در مورد انتشار بوی نامطبوع در تهران گفت: دوشنبه شب  استاندار خبر آخر را اعلام کردند و گفتند که منشاء آن پیدا نشده است و شرکت آب و فاضلاب نیز مسئولیت آن را نپذیرفته است. وی به شوخی گفت: البته یکی از دوستان به طنز گفت گندی زدیم که بویش درآمده است. هاشمی در پاسخ به این سوال که سال گذشته نیز همین بو منتشر شده بود به شوخی اظهار کرد: مثل این‌که قضیه امنیتی است. وی گفت: از آنجایی که این بو در مرکز تهران بیشتر بوده کمیسیون سلامت را مأمور کردیم تا نسبت به پیدا کردن منشأ بو اقدام کنند.