عبدالرضا داوري به جز آمد نيوز اتهامات ديگري دارد

سخنگوي قوه قضائيه گفت: ما کساني را که در مقام اعتراض به خيابان آمدند و به‌رغم اينکه فاقد مجوز قانوني بود آنها را اراذل و اوباش و اغتشاشگر نمي‌دانيم. غلامحسين اسماعيلي در پانزدهمين نشست خبري خود ضمن تسليت به جامعه رسانه‌اي کشور به خاطر درگذشت مرحوم سيف‌ا... يزداني مديرمسئول روزنامه عصراقتصاد، اظهار کرد: از مردم بصير و موقعيت شناس و انقلابي و آگاه ايران اسلامي تشکر مي‌کنم به جهت برگزاري راهپيمايي‌هاي مردمي حمايت از نظام که در تثبيت آرامش و امنيت کشور نقش بسزايي داشت و موجبات نااميدي دشمنان را فراهم آورد. همچنين از مردم تشکر مي‌کنم که صف خود را از اراذل و اوباش جدا کردند. در منظر قوه قضائيه صف معترضان و کساني که به گراني بنزين اعتراض داشتند و همچنين کساني که نگران آينده بودند که ممکن است بهاي سوخت بر ديگر کالاها تاثير داشته باشد و دست به اعتراض زدند، از صف اراذل و اوباش و اغتشاشگران جداست. وي افزود: ما کساني را که در مقام اعتراض به خيابان آمدند و به‌رغم اينکه فاقد مجوز قانوني بود آنها را اراذل و اوباش و اغتشاشگر نمي‌دانيم. اهم اظهارات سخنگوي قوه قضائيه در نشست خبري را در ادامه مي‌خوانيد:
تخريب اماکن و اموال عمومي و غارت فروشگاه‌ها و مراکز دولتي و به شهادت رساندن مدافعان امنيت و کشتن جمعي از شهروندان بيگناه کار گروه خاص از اراذل و اوباش بود که وابستگي آنها به گروهک‌هاي ضدنظام و خارج نشين است و محرز شده و جمعي تحت حمايت رسانه‌هاي بيگانه‌اند که عمليات خرابکارانه‌اي را در ايران رقم زدند.
اکثريت بازداشت شدگان حوادث اخير که در روزهاي اغتشاشات بازداشت بودند آزاد شدند و امروز عدد بازداشتي‌هاي ما به حداقل رسيده و در تهران تعداد بازداشتي‌ها 300 نفر است که در مورد آنها تاکيد شده که مقامات قضايي با بررسي دقيق وضعيت بازداشت شدگان را روشن کنند. کساني که در زمره خرابکاران هستند در اسرع وقت پرونده شان به دادگاه ارسال شود و باقي مانده آنها نيز آزاد خواهند شد.
ما به عنوان دستگاه قضا پيش داوري نمي‌کنيم و اعمال مجرمانه منتسب به هر فرد را ابتدا رکن مادي آن را بررسي مي‌کنيم و اگر انتساب داشت رکن معنوي و بعد رکن قانوني را بررسي مي‌کنيم تا ببينيم اقدام شخص با کدام عناوين مجرمانه قانون ما انطباق دارد. ما براساس اسناد و مدارک و دلايل در پرونده و ادله جمع آوري شده در چارچوب ضوابط به اتهامات رسيدگي مي‌کنيم و براي ما رسيدگي عادلانه برمبناي قانون موضوعيت دارد. پيش داوري نمي‌کنيم که مفسد في‌الارض و يا محاربند يا اقدامشان تخريب بوده يا اقدام عليه امنيت ملي بوده است‌. پرونده را قاضي بررسي مي‌کند و او مشخص مي‌کند. بايد صبر کرد ديد تحت چه عنواني براي آنها کيفرخواست صادر و مجازات مي‌شوند.


يکي از اقدامات افتخارآميز قوه قضائيه اين است که به سراغ بدهکاران بانکي رفتيم، در حالي که بانک‌ها دنبال وصول مطالباتشان نبودند. يکي از بدهکاران بانک اقتصادنوين بازداشت شده است و در بازداشت است. رقم بدهي او 3 هزار و 200 ميليارد تومان بود و تا امروز 2500 ميليارد تومان را تسويه کرد و به‌زودي باقي‌مانده بدهي اين فرد تسويه خواهد شد. به سراغ بدهکاران بانکي ديگر خواهيم رفت.
پرونده احمدي و عزيزي دو نماينده زنجان به دادگاه رفت و جلساتي براي رسيدگي در دادگاه برگزار شد اما تشخيص دادگاه اين بود که در بخشي از پرونده نياز به تحقيقات تکميلي است زيرا ناظر به اين دو نفر نبود و ناظر به خودروسازان کشور بود. موضوع به کارشناس ارجاع داده شده و بايد نتيجه کارشناسي واصل شود تا دادگاه بتواند راي صادر کند. در اين قبيل پرونده‌ها کارشناسي‌ها زمان‌بر مي‌شود ولي بنا نداريم اتقان کار را فداي سرعت کنيم.
بعد از رهنمودهاي رهبري و حضور مردم که آب سردي بر آتش فتنه بود، همه شهرها در آرامش بسر مي‌برند و اعتراضاتي در روزها و هفته اخير نداشتيم. در وضعيت روزهاي اغتشاشات تعدادي شهرها درگير بودند و در بسياري از شهرها و استان‌ها خبري نداشتيم و در تعدادي شهرها شاهد اغتشاشات بوديم و حجم خرابکاري هم متفاوت بود و اين موضوع به لحاظ بعد امنيتي که دارد و اقدامات شوراي امنيت کشور گسترده‌تر از کار ماست و جمع بندي دارند و در فرصت مناسب اعلام مي‌کنند.
تحقيق از برخي وزرا انجام شده است و اصل آن هم به موضوع نفت و بحث دور زدن تحريم‌ها در دولت سابق برمي‌گشت. براي وزرا کيفرخواست صادر نشده است. اين موضوع به پرونده بابک زنجاني ارتباط دارد. بخشي از پرونده هم به اصطلاح به جعبه سياه بابک زنجاني مربوط بود، لذا پرونده بسيار وسيع است که بخشي از آن در حال رسيدگي است و بخشي هم رسيدگي شده است.
بخش قابل توجهي از افراد توسط اشرار و اراذل و اوباش کشته شدند. در فتنه 88 هم به عنوان مثال گفتند سعيده پورآقايي فوت کرده و مراسم ترحيمي هم به اسم او گرفتند که درست نبود و اين فرد زنده بود. اين شگردها کهنه است. اين در حالي است که در حوادث اخير هم شاهد بوديم گفته‌اند نيکتا اسفنداني دختر 14ساله در اغتشاشات به ضرب گلوله کشته شده است در حالي که هم پزشکي قانوني و هم خانواده او تاييد مي‌کنند او در اثر مسموميت فوت کرده است. بخش قابل توجهي از افراد هم توسط اشرار و اراذل و اوباش کشته شدند و بسياري از مأموران برقراري نظم هم با اسلحه‌هاي اين اشرار زخمي شدند. بسياري از تيرخوردگان هم در بيمارستان‌ها تاييد مي‌کنند که از ناحيه اشرار تيرخوردند. ‌
بازداشت عبدالرضا داوري را تأييد مي‌کنم. او اتهامات متعددي دارد.