موج جدید آنفلوآنزا در مرکز و غرب کشور

آرمان ملي- منيره چگيني: حدود دو ماه از طغيان آنفلوآنزا در کشور مي‌گذرد و طبق آمار وزارت بهداشت موج نخست آنفلوآنزا در 71 روز گذشته، 4‌هزار نفر به‌دليل اين بيماري روانه بيمارستان شده و 56 نفر نيز جان خود را از دست داده‌اند. بيشترين موارد مرگ اين بيماري در استان‌هاي کرمان، گلستان، گيلان، فارس و کهگيلويه و بويراحمد بوده است که به گفته عضو کميته کشوري آنفلوآنزا عمده کشته‌هاي اين بيماري آمپول دگزامتازون زده بودند يا داراي بيماري زمينه‌اي مانند بيماري قلبي، ريوي و باردار بوده‌اند. کودکان زير دو سال، افراد سالمند 60 سال به بالا بيشتري آمار قربانيان را داشتند. بر اساس آنچه رئيس مرکز روابط عمومي وزارت بهداشت اعلام کرده همه‌گيري اين بيماري در حال گذر است و تا سه هفته ديگر موج اول و اپيدميک آنفلوآنزا تمام مي‌شود و به احتمال زياد موج دوم و سوم جاي آن را مي‌گيرد. موجي که گفته مي‌شود با ويروس h1n1 خودش را نشان مي‌دهد و البته عمر ويروس دو ماه بيشتر نيست.
کيانوش جهانپور همچنين مي‌افزايد: قريب به 4000 نفر بستري داشته‌اند و بسياري از اين افراد ترخيص شده‌اند. برخي هنوز بستري هستند و عده‌اي نيز، در بخش‌هاي ويژه بيمارستاني بستري شده‌اند. پيش‌بيني ما اين است که طي 3 هفته آينده ما با روند صعودي شيوع و بروز آنفلوآنزا روبه‌رو باشيم. پس از آن اميدواريم سير نزولي ابتلا به اين بيماري را مشاهده کنيم. در حال حاضر تنها کاري که براي پيشگيري از پيشروي ويروس آنفلوآنزاي فصلي مي‌توان کرد، رعايت بهداشت فردي است. مسعود مرداني، عضو کميته کشوري پيشگيري از آنفلوآنزا که آخرين گزارش از وضع شيوع اين بيماري در کشور را مي‌دهد، مي‌گويد: از زماني که موج اول آنفلوآنزا وارد کشور شده چهار‌هزار نفر در بيمارستان بستري شده‌اند البته اين آمار با توجه به جمعيت 80‌ميليون نفري از آمار واقعي کمتر است و ممکن است در روزهاي اخير، تعدادي هم به اين آمار اضافه شود که عمدتا مربوط به مرکز و غرب کشور خواهد بود، چراکه موج آنفلوآنزا در شرق کشور فروکش کرده و اکنون به نوار غربي و مرکزي کشور رسيده است.
وضعيت هشدار در کهگيلويه‌ و بويراحمد
با اين حال و در يک ماه اخير چهار نفر در استان کهگيلويه و بويراحمد جان خود را از دست داده‌اند و حدود 2300 نفر نيز به بيماري آنفولوآنزا مبتلا شده‌اند و به منظور پيشگيري از شيوع بيماري آنفلوآنزا امروز (چهارشنبه) مدارس در مقطع دوره ابتدايي و پيش‌دبستاني تعطيل شد. غلام محمد زارعي، سرپرست معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي استان در اين رابطه گفت: اين تصميم با هدف پيشگيري از شيوع بيماري و گسترش آن ميان دانش‌آموزان شهري و روستايي گرفته شده است. متاسفانه به جز تعطيلي مدارس، هيچ‌اقدام ويژه ديگري در استان براي مهار اين بيماري خطرناک صورت نگرفته است.


کمبود تاميفلو و اسلتاميوير در داروخانه‌ها
با توجه به افزايش بروز و شيوع بيماري آنفلوآنزا، روز گذشته مدير کل امور دارو مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از توزيع يک‌ميليون قرص (اسلتاميوير) يک نوع داروي خوراکي آنفلوآنزا خبر داد و گفت: داروي اسلتاميوير قرار بود از طريق معاونت بهداشتي در اختيار مراکز بهداشتي قرار گيرد، اما در اين شرايط که تقاضا رو به افزايش است از وزير محترم بهداشت درخواست کرديم اين دارو علاوه بر معاونت بهداشتي در صورت تجويز سه گروه متخصص اطفال، کودکان و داخلي در داروخانه‌هاي منتخب دانشگاه‌هاي علوم پزشکي سراسر کشور ارائه شود و بيماران بتوانند اين دارو را از داروخانه‌هاي منتخب هم تهيه کنند که مورد موافقت مقام عالي وزارت واقع شد. با اين حال به گفته دکتر مرداني، هم اينک واکسن آنفلوآنزا در کشور ناياب شده و مردم بايد منتظر واردات واکسن باشند. به علت ورود موج اپيدميک اين بيماري تقريبا همه 2‌ميليون دوز واکسن وارد شده به کشور مصرف شده است اما هم اينک افراد در معرض خطر از جمله بيماران اچ‌آي‌وي مثبت، مبتلايان به ديابت، زنان باردار و کساني که بيماري‌هاي زمينه‌اي دارند در اولويت تزريق واکسن قرار دارند. جهانپور افزود: ثبت سفارش مقدار واکسن مورد نياز کشور نياز به بازه زماني يک‌ساله دارد، با وجود اين و به‌رغم مشکلات زياد و تحريم‌ها تلاش‌مان بر اين است واکسن آنفلوآنزا به‌صورت اضطرار وارد کشور شود.