سایه وحشت بیماری آنفلوآنزا بر سر مردم به جای ایجاد ترس از آنفلوآنزا، راهکار ارائه دهید

همدلی| ستاره لطفی- این روزها بیماری آنفلوآنزا در بین مردم آنقدر وحشت آفریده که تبدیل به یکی از سوژه‌های داغ نه فقط در بین مردم بلکه در شبکه‌های اجتماعی و حتی صداوسیما و رسانه‌های نوشتاری شده است. امکان ندارد به اینترنت وصل شوید و چند پیام بهداشتی یا هشدار در این زمینه به چشم‌تان نخورد. برخی از شبکه‌های تلویزیونی نیز مدام پیام‌های بهداشتی یا آماری از قربانیان این بیماری را زیرنویس می‌کنند یا در گفت‌وگو با کارشناسان به دنبال بررسی و چرایی این بیماری هستند، مردم نیز در مواجهه با همدیگر یا نزدیکان‌شان مدام در حال توصیه کردن هستند که مراقب خود باشند که گرفتار این بیماری نشوند.
صحبت‌های مسئولان نیز به این هراس دامن زده است. چند روز پیش محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در ارتباط با شیوع بیماری آنفلوآنزا در کشور گفت: در حقیقت باید گفت که ما در وسط یک اپیدمی آنفلوآنزا قرار گرفته‌ایم و موارد این بیماری در سراسر کشور افزایش پیدا کرده است. وی با اشاره به اینکه شیوع آنفلوآنزایی که از آن صحبت می‌کنیم، موج اول آنفلوآنزا است، گفت: متاسفانه امسال شدت ویروس بیماری آنفلوآنزا نسبت به سال گذشته بیشتر است و اینکه این موج چه‌زمانی به پایان می‌رسد نیز قابل پیش‌بینی نیست.
اما در میان حجم این هشدارها، توصیه‌ها و ردیف شدن پیام‌های بهداشتی، آن چه به رعب و وحشت مردم در مورد این بیماری افزوده است خالی بودن داروخانه‌ها و مراکز درمانی از داروهای این بیماری به‌ویژه «آمپول آنفلوآنزا» است. البته مسئولان کمبود دارو این بیماری را تکذیب می‌کنند و می‌گویند هم دارو و هم تخت بیمارستان به اندازه کافی در کشور وجود دارد.
ادعایی که گزارش‌ و مشاهدات میدانی خبرنگار همدلی آن را رد می‌کند. خبرنگار همدلی در یک گزارش میدانی با مراجعه به چند داروخانه در سطح شهر تهران به بررسی وضعیت داروهای این بیماری به ویژه آمپول آنفلوآنزا پرداخت. افرادی که با هدف خرید آمپول آنفلوآنزا به داروخانه‌ها مراجعه کرده بودند می‌گویند که در اورژانس بیمارستان‌ها نیز خبری از آمپول آنفلوآنزا نبوده است و آنان با مراجعه به هر داروخانه‌ای برای خرید این قلم دارو دست خالی آنجا را ترک کرده‌اند. برخی دیگر از پر شدن تخت‌های بیمارستان با افراد مبتلا به این بیماری سخن گفتند که چگونه بیماران برای پیدا کردن جای خالی برای بستری به زحمت افتاده‌ بودند به نحوی که از این بیمارستان به آن بیمارستان پاس‌کاری می‌شدند. برخی دیگر از سهمیه‌بندی داروها در برخی از بیمارستان‌ها سخن گفتند و ادعا کردند در مراجعه به بیمارستان و بستری کردن بیمارشان، از سوی پرسنل بیمارستان به آنان گفته شده است که اگر تعداد بیماران بیشتر شود، شاید درنهایت بتواند دو یا سه دوز دارو را به بیمارشان بدهند و مابقی دوزها را باید از بازار سیاه یا از کشورهای دیگر تهیه کنند.


عده‌ای نیز از قرنطینه و ایزوله نکردن بیماران مبتلا به آنفلوآنزا در بیمارستان‌ها سخن به میان آوردند و مدعی شدند که در برخی از بیمارستان‌ها شاهد بوده‌اند که بیماران مبتلا به آنفلوآنزا را در کنار بیماری قلبی بستری کرده بودند، به نحوی که بیمار قلبی نیز مبتلا به آنفلوآنزا شده بود، به ادعای آنان در مواردی حتی پرسنل بیمارستان مانند برخی از پرستارها به دلیل ارتباط با بیماران آنفلوآنزایی و رعایت نکردن موارد ایمنی به این بیماری دچار شده‌اند.
در شرایطی که سایه وحشت از بیماری آنفلوآنزا بر زندگی اغلب افراد جامعه سایه انداخته است به نحوی که سهم زیادی از نگاه آنان را به خود جلب کرده است که سیاست‌های بهداشتی دولت در مورد این بیماری شفاف و روشن نیست. آمارهای مختلف و متفاوت از قربانیان این بیماری، ادعای کاذب مسئولان بهداشتی کشور در مورد موجود بودن داروی این بیماری در مراکز درمانی، عدم راهکار مناسب از سوی مسئولان بهداشتی کشور و هزاران ابهام و بی‌برنامگی دیگر هراس از این بیماری را در بین مردم افزایش داده و سبب اپیدمی «واهمه» شده است.
با وجود اینکه آمار فوتی‌های این بیماری‌ ١٩نفر اعلام شده بود، اما دو روز پیش رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت به ایرنا خبر داد که این بیماری در کل کشور، ۵۶ نفر را قربانی کرده، آمار مربوط به ١٩٨ نفر، تنها در یک هفته گذشته بوده است.
کیانوش جهانپور اضافه کرده که از اول مهر تاکنون ۴‌هزار نفر به علت ابتلا به بیماری‌های تنفسی و مشکوک به آنفلوآنزا در بیمارستان بستری شدند که از این تعداد ۵۶ نفر بر اثر آنفلوآنزا جان خود را از دست دادند. به گفته او بیشترین موارد مرگ این بیماری در استان‌های کرمان، گلستان، مازندران، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بوده است. او همچنین به آمار ابتلای ۴‌هزار نفر به بیماری‌های تنفسی و بستری‌شدن‌شان در بیمارستان اشاره کرد و این توضیح را داد که تمام این افراد به‌طور قطعی به آنفلوآنزا مبتلا نبودند، اما بسیاری از آنها مشکوک به آنفلوآنزا بودند. اگر از موضوع مهمی مانند سیاست و راهکار مقابله دولت با این بیماری بگذریم، همین اعداد و ارقام مختلف از میزان مرگ‌ومیر این بیماری در کشور ساده‌ترین نشانه است که ما را به این نتیجه برساند که برخی از مسئولین کشور در این زمینه اهتمام جدی ندارند، به نحوی که حتی به یک آمار دقیق از قربانیان این بیماری در کشور یا دسترسی ندارند یا مردم را نامحرم می‌دانند و آمار درست را به اطلاع مردم نمی‌رسانند، هر دو گمانه‌زنی و فرضیه نشان از بی‌توجهی آنان به این موضوع دارد.
ویروس آنفلوآنزای که باعث وحشت مردم شده است H1 و N1 نام دارد. برخی می‌گویند این ویروس در خانواده آنفلوآنزا به دلیل این که قدرت کشندگی و مبتلا شدن به آن بالا است به عنوان ویروسی «وحشی» شناخته می‌شود که مهار کردنش به نسبت بقیه ویروس‌ها دشوارتر است و مهار آن نیازمند سیاست‌های بهداشتی خاص است. نشانه‌های این بیماری، شباهت‌های زیادی با سرماخوردگی دارد، اما به گفته کارشناسان این حوزه تب، درد عضلانی و استخوانی، تهوع و استفراغ، در میان افراد مشکوک به آنفلوآنزا دیده می‌شود.
با تمام این تفاسیر آن چه که بدیهی و غیرقابل انکار است، شیوع گسترده این بیماری در کشور است و این که بیماری آنفلوآنزا امسال متفاوت‌تر و سخت‌تر از سال‌های قبل پدیدار شده و در همین چند روز به گفته برخی از آمارها جان نزدیک به 60 نفر را گرفته است؛ بیماری که اگر جدی گرفته نشود تلفات خطرناک‌تری به جا می‌گذارد.
البته برخی از افزایش قربانیان آنفلوآنزا سخن می‌گویند و معتقدند دولت بنا بر یک سنت دیرینه آمار واقعی از مرگ‌ومیر این بیماری را اعلام نمی‌کند که به زعم خود از تشنج و هراس‌افکنی در جامعه جلوگیری کند. این در حالی است فضای شفاف و اخبار درست و بیان شفاف سیاست‌ها به کنترل و مهار این بیماری بیشتر کمک می‌کند تا لاپوشانی و سانسور کردن یا حتی بزرگ‌نمایی! از این جهت عده‌ای معتقدند در مورد بیماری آنفلوآنزا -که این روزها به شدت وحشت آفرینی کرده- بزرگ‌نمایی شده است به این خاطر که نگاهها را از برخی از اتفاقات اخیر منحرف کند؛ ادعایی که بسیاری آرزو دارند کاش این گونه باشد تا این که یک بیماری مرگبار و کشنده بر جان مردم خسته کشور افتاده باشد.
مردمی که از آنفلوآنزا به هراس افتاده‌اند انتظار دارند که مسئولان بهداشتی و نظام سلامت کشور به جای ترساندن مردم، سیاست‌ها و راهکارهای درمانی خود را به طور دقیق و شفاف با مردم در میان بگذارند تا مردم بیش از این وحشت زده نشوند و شبانه روز را با دلهره و ترس نگذرانند.
سایر اخبار این روزنامه