روحانی سخنرانی کرد اما بازهم بدون دلجویی از مردم برای اجرای بد و عجولانه طرح افزایش نرخ بنزین

دولت«ببخشید» را نمی‌داند؟!
همدلی| دیروز حسن روحانی رئیس جمهوری سخنرانی کرد، اما ترجیح داد بدون اشاره‌ای به حوادث اخیر همچنان دلایل خود را برای افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین تشریح کرد. با وجود انتقادهای مختلف از اجرای بد طرح افزایش قیمت بنزین و کشته و بازداشت شدن جمعی از مردم در حوادث بعد از این طرح، روحانی بدون هیچ اشاره‌ای به این حوادث و انتقادها فقط به تشریح دلایل خود می‌پردازد و درباره حوادث به سکوت خود ادامه می‌دهد. در حالی که این تصمیم با مشارکت دو قوای دیگر به اجرا رسیده حالا همه، انگشت اتهام را به سوی دولت نشانه گرفته‌اند و مسبب همه این حوادث و اتفاقات اخیر را دولت معرفی می‌کنند. با این حال روحانی گویا تصمیم گرفته نه تنها به خاطر همه ناراحتی‌هایی که در این مدت به خاطر اجرای عجولانه افزایش نرخ بنزین برای مردم ایجاد شده عذرخواهی نکند، بلکه قصدی هم برای دفاع از دولت و عملکرد وزرای خود ندارد. همه اتهاماتی را که حتی رقبای او متوجه دولت دوازدهم می‌کنند او احتمالا می‌شنود، ولی برای پاسخگویی به اتهامات یا شرایطی را در نظر می‌گیرد که برای همه روشن نیست یا اساسا قصدی برای این کار ندارد. با این حال اتفاقاتی در دو هفته گذشته در سراسر کشور رخ داد که بسیاری از آن‌ها برخلاف وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی بود. بسیاری از مردم و بدنه اجتماعی که دو بار برای پیروزی او پای صندوق‌های رای آمده بودند، انتظار دارند که روحانی حداقل برای تسکین آلام ملت هم که شده از پشت تریبون رسمی دولت برای وجود ناکارآمدی در اجرای تصمیم‌های اقتصادی از مردم عذرخواهی کند. خواسته‌ای که گویا قرار نیست محقق شود.
دیروزرئیس جمهور با بیان اینکه با ادامه روند افزایش مصرف بنزین، در سال 1400 دوباره به وارد کننده بنزین تبدیل می‌شدیم، افزود: برای اینکه بتوانیم خودکفا باشیم و مصرف بنزین را کنترل کنیم، طرح سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین اجرا شد.حجت الاسلام حسن روحانی روز سه‌شنبه و همزمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت در دیدار صمیمی با جمعی از افراد دارای معلولیت، نخبگان معلول و نمایندگان تشکل‌های فعال در حوزه معلولان، اظهار کرد: در دو سال اول دولت یازدهم در تحریم قرار داشتیم، بعد از آن با کاهش شدید قیمت نفت مواجه شدیم به طوری که قیمت نفت به طور میانگین از 112 دلار در هر بشکه به کمتر از 30 دلار رسید و فشار اقتصادی زیادی به دولت وارد شد. رئیس جمهور گفت: البته اواخر سال 94 و در سال 95 با اجرایی شدن توافق برجام توانستیم نفت بفروشیم و روابط بانکی و تجاری با کشورها داشته باشیم و سرمایه گذاران خارجی و داخلی موفق به سرمایه گذاری در کشور شدند و شرایط بهتر شد اما دوباره با خروج غیرقانونی آمریکا از برجام با مشکل تحریم و فشار اقتصادی بی سابقه‌ای مواجه شدیم.
روحانی در ادامه به تحریم بی سابقه آمریکا علیه ملت ایران با خروج از برجام و اعمال فشار اقتصادی سنگین به ملت اشاره کرد و افزود: این تحریم‌های بی سابقه که به گفته خودشان سخت ترین فشار اقتصادی بوده است با این هدف انجام شد که به خیال خودشان تا پایان سال 98 ما را به زانو درآورند و نه تنها آمریکا که کشور جانی و تروریست است، سایر کشورها نیز فکر می‌کردند این اتفاق در مورد ایران خواهد افتاد.


رئیس جمهور افزود: به رغم همه این فشارهای اقتصادی سنگین و تحریم‌های ناعادلانه، مردم ایران عزت خود را حفظ کردند و با مقاومت و تحمل سختی‌ها، از شرایط سخت ایجاد شده عبور کرده و پیروز شدند و نشان دادند که با ایستادگی و مقاومت خود اجازه نخواهند داد دشمن به اهدافش دست یابد.
روحانی با بیان اینکه با مقاومت ملت، امروز شرایط به گونه‌ای است که آنها خودشان به دنبال گفت و گو و مذاکره هستند و پیام‌های خصوصی می‌فرستند، گفت: پیام‌ها و درخواست‌هایی که به صورت خصوصی برای مذاکره می‌فرستند برخلاف شعارهایی است که به صورت عمومی مطرح می‌کنند و اروپایی‌ها که واسطه هستند نیز این را می‌دانند.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه تلاش ما این است که فشار را بر قشر آسیب پذیر کاهش دهیم، گفت: علت اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین این بود که با افزایش بی رویه مصرف، در شرایط تحریم نیازمند واردات بنزین نشویم.
روحانی با بیان اینکه با ادامه روند افزایش مصرف بنزین، در سال 1400 دوباره به وارد کننده بنزین تبدیل می‌شدیم، افزود: برای اینکه بتوانیم خودکفا باشیم و مصرف بنزین را کنترل کنیم، طرح سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین اجرا شد و درآمد حاصل از این طرح که حدود 31 هزار میلیارد تومان است نیز به طور کامل در اختیار اقشار آسیب پذیر جامعه قرار می‌گیرد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه همه تلاش ما این است که در مقابل فشار دشمنان بایستیم، گفت: اما در عین حال روند توسعه و پیشرفت کشور را فراموش نکرده ایم و افتتاح راه آهن میانه – بستان آباد که در روزهای گذشته انجام شد و اتصال 5 استان کشور به راه آهن سراسری، افتتاح طرح‌های بزرگ زیر ساختی در استان‌های مختلف کشور دلیل آن است.
روحانی با بیان اینکه قبول داریم بدلیل فشارهای بی سابقه دشمنان، حرکت توسعه کند شده است ، گفت: به رغم همه مشکلات این حرکت متوقف نشده و ما دنبال توسعه راه آهن چابهار به زاهدان هستیم و سعی خواهیم کرد تا آخر دولت این طرح افتتاح شود.
رئیس جمهور افزود: این دولت در همین شرایط سخت گاز را به زاهدان رساند و در همین شرایط سخت بود که خط ترانزیت ریلی از جمهوری آذربایجان و روسیه تا رشت و بندرعباس و در آینده چابهار ادامه می‌یابد.
روحانی با بیان اینکه باید بیشتر به فکر اقشاری که در سختی و مشکلات هستند باشیم، گفت: متاسفانه بر اثر حوادث طبیعی و غیرطبیعی گوناگون از جمله تصادفات، سیل و زلزله و بیماری‌های ژنتیکی و غیر ژنتیکی که جامعه با آن درگیر است معلولیت‌ها رخ می‌دهد پس ما باید کاری کنیم که این علت‌ها کاهش یابد و با قوانین کارآمد مانع از بروز معلولیت‌های جدید شویم.
رئیس جمهور از انجام غربالگری توسط سازمان بهزیستی به عنوان یک کار مهم و ارزشمند که می‌تواند از بروز معلولیت پیشگیری و جلوگیری کند نام برد و افزود: درمان ، خدمات اورژانس و ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی همگی برای جلوگیری از معلولیت تاثیرگذار است.روحانی دربخش اقدامات دولت برای افراد دارای معلولیت به تصویب قانون حمایت از معلولان در این دولت اشاره کرد و افزود:درمورد این قانون اصرار ما این بود که به عنوان وظیفه کار کنیم زیرا اعتقاد داریم معلولان سرور و عزیز ما هستند و ما خدمتگزار و خادم آنها هستیم.رئیس جمهور با بیان اینکه برای معلولان عزیز هر کاری انجام دهیم وظیفه قانونی، انسانی و شرعی ما است ، گفت: البته بخش بزرگی از کار در اجرا و عمل توسط خانواده معلولان، سازمان‌ها و گروههای مردم نهاد فعال در این حوزه انجام می‌شود که بسیار ارزشمند است.
روحانی با اشاره به اینکه از لحاظ دینی و فهم اسلامی انجام هرعملی که سخت تر است، اجر و پاداش بیشتری نزد خداوند دارد، گفت: جای هیچ تردیدی نیست که فعالیت معلولان که با سختی فراوانی انجام می‌شود، اجر و پاداش بیشتری نزد خداوند دارد.
وی افزود: مستمری معلولان مددجو در دولت تدبیر و امید 3 تا 5 برابر شده است و از 116 هزار مسکن تهیه شده از ابتدای تاسیس سازمان بهزیستی تا کنون برای معلولان نیازمند، نزدیک به 80 هزار واحد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ساخته شده است.
در دیدار وزیر خارجه عمان:
رئیس جمهوری: مشکلی برای تجدید روابط با عربستان نداریم
رئیس جمهوری گفت: از منظر جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکلی برای توسعه روابط با همسایگان و تجدید روابط با عربستان سعودی وجود ندارد و برای تامین امنیت و ثبات در منطقه باید همه کشورها در کنار یکدیگر قرار داشته باشند. حجت‌الاسلام حسن روحانی روز سه‌شنبه در دیدار «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان، با بیان اینکه دیدار با مسئولان عمان همواره فرصتی مغتنم برای گسترش روابط دوستانه فی‌مابین است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات و همکاری‌ها با همسایگان خود به‌ویژه عمان اهمیت ویژه‌ای قائل است. رئیس جمهور با بیان اینکه با تلاش مسئولان ایران و عمان، همواره روابط دوستانه و برادرانه‌ای میان دو کشور برقرار بوده است، افزود: خوشبختانه امروز تحرک خوبی در مناسبات اقتصادی فی‌مابین بوجود آمده و امیدواریم با برگزاری هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور، گام‌های خوبی در راستای توسعه و تقویت روابط و همکاری‌های تهران – مسقط برداشته شود. روحانی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد است کشورهای منطقه باید در تامین امنیت منطقه حضور و نقش‌آفرینی فعال داشته باشند و در این راستا طرح صلح هرمز را نیز ارایه کرده است، گفت: باید با گسترش همکاری‌ها، امنیت منطقه بویژه در خلیج فارس و تنگه هرمز را برقرار کرده و به بیگانگان اجازه دخالت ندهیم.رئیس دولت دوازهم بحران یمن را یکی از مسایل و معضلات مهم منطقه، عنوان کرد و افزود: جنگ یمن جز ویرانی، کشتار مردم، ایجاد عداوت و کینه میان مردم دو کشور و تهدید تمامیت ارضی یمن هیچ دستاورد دیگری نداشته است. روحانی ادامه داد: متاسفانه اروپا و آمریکا علیرغم اظهارنظرهای ظاهری خود، علاقه‌ای به برقراری صلح در یمن ندارند چرا که به این واسطه توانسته‌اند، سلاح بسیار زیادی را به فروش برسانند
سایر اخبار این روزنامه